selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 08:42

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
PostPosted: Thu May 06, 2010 10:38 
Site Admin
Site Admin

Bagarn wrote:
Finns säkert svar på detta i forumet men blir som att leta efter en nål i en höstack.
Nål i en höstack, är väl snarare så att det finns massor av bra nålar i den här höstacken :wink: Använd sökfunktionen så ska du nog hitta en drös trådar med förslag på LP12 för olika budgetar, bara att fortsätta skriva i en sådan om det är något som är oklart.

Törs nog lova att en halvtimme på det ger mer konkreta och goda råd än den text du länkade till.

PostPosted: Thu May 06, 2010 11:41 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Lejonklou wrote:
Jag tycker det är pinsamt att posta länkar till Arthur Salvatore, speciellt på det här forumet.

Han tillhör en liten skara nötter som har som hobby att hata Linn, främst för att han inte alls förstår vad de menar med musikalitet. Om man varken kan förstå eller höra några musikaliska skillnader, så förvandlas Linnsfärens hela språkbruk till listig propaganda.

Jag hoppas att du inte är ute efter att skapa en sån debatt.
Nix, är inte alls ute efter att skapa debatt, fullt så korkad är jag inte att jag förväntar mig att den debatten skall bli nyanserad. Känner inte till personen överhuvudtaget.

Däremot är jag ganska ny i Linnvärlden och läser det jag kommer över om de prylar som intresserar mig. Om det nu finns en sida som "kritiserar" Linns flaggskepp så finns det väl anledning att få den artikeln granskad, eller snarare författaren?

Om nu författaren anses vara ett nöt som hängivit sig åt att hata Linn, finns det då inte anledning att belysa det?

Att anses pinsam? Det är väl som på alla forum att man får leva med det, att nya medlemmar skall lära sig den dolda koden och hålla sig på mattan. Där var ju du väldigt tydlig.

/Benny

PostPosted: Thu May 06, 2010 11:59 
Site Admin
Site Admin

Ja, att kalla det pinsamt tycker jag var att ta i. Lite mjukare ton än så i debatten ser vi gärna.

PostPosted: Thu May 06, 2010 15:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nej, jag tycker inte att folk ska hålla sig på mattan. Självklart finns det en "dold kod" på de flesta märkesforum. Den är väl rätt given? På märkesforum gillar deltagarna det märket och att skriva "Saab är sämsta bilen som finns" på ett Saabforum gör garanterat några irriterade.

På sidan du länkar till beskrivs LP12, redan i inledningstexten, som "den överlägset mest överskattade HiFi-produkten någonsin". Om länken kommit tillsammans med en text av typen "Finns det nåt vettigt i denna text?" så hade jag inte tyckt att det var pinsamt. Men du beskrev den som läsvärd.

PostPosted: Thu May 06, 2010 16:55 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Så istället för att som du gjort nu förklara varför du tycker den var dålig så gick du direkt fram för att nedvärdera Bagarn?
Även om nu selleri är ett märkesforum så finns det ingen anledning att vara otrevlig.

PostPosted: Thu May 06, 2010 17:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sorry, jag tyckte inte att jag nedvärderade Bagarn. Jag borde ha fokuserat på innehållet i artikeln som han länkade till istället (som hardcore nämner nedan).

Last edited by Lejonklou on Thu May 06, 2010 23:26, edited 1 time in total.

PostPosted: Thu May 06, 2010 17:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bagarn wrote:
Lejonklou wrote:
Jag tycker det är pinsamt att posta länkar till Arthur Salvatore, speciellt på det här forumet.

Han tillhör en liten skara nötter som har som hobby att hata Linn, främst för att han inte alls förstår vad de menar med musikalitet. Om man varken kan förstå eller höra några musikaliska skillnader, så förvandlas Linnsfärens hela språkbruk till listig propaganda.

Jag hoppas att du inte är ute efter att skapa en sån debatt.
Nix, är inte alls ute efter att skapa debatt, fullt så korkad är jag inte att jag förväntar mig att den debatten skall bli nyanserad. Känner inte till personen överhuvudtaget.

Däremot är jag ganska ny i Linnvärlden och läser det jag kommer över om de prylar som intresserar mig. Om det nu finns en sida som "kritiserar" Linns flaggskepp så finns det väl anledning att få den artikeln granskad, eller snarare författaren?

Om nu författaren anses vara ett nöt som hängivit sig åt att hata Linn, finns det då inte anledning att belysa det?

Att anses pinsam? Det är väl som på alla forum att man får leva med det, att nya medlemmar skall lära sig den dolda koden och hålla sig på mattan. Där var ju du väldigt tydlig.

/Benny
Det är väl författaren till länken som är pinsam inte länken till den!?

Jag tycker texten var ganska underhållande, speciellt förklaringen att LP12 förefaller vara bra för att den egentligen är dålig. Man undrar om det är så att den blivit allt sämre med åren eftersom den ju subjektivt låter bättre och bättre för varje "förbättring" som Linn introducerat, eller hur är det nu?

Nä, Arthur Salvatore är nog inget annatän en måttligt (eller i alla fall något) underhållande clown.

PostPosted: Thu May 06, 2010 19:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Det är väl författaren till länken som är pinsam inte länken till den!?
Jo, du har rätt i att det egentligen är Salvatore som är pinsam.

Hans artikel är kanske lite underhållande för en insatt person, som dig. För någon som är ny på området uppfattas den kanske som väldigt informativ. En möjlig ledtråd till att hans bullrande tunna är helt tom kan vara det faktum att han tar i så mycket. Som att skylla Linns framgång på smart marknadsföring och att kunderna aldrig fått jämföra, när det egentligen är precis tvärt om. Hela Linns försäljningsidé bygger på jämförande demonstrationer och det finns ingen annan skivspelare som det jämförts så mycket med, som LP12. Jag skulle gissa att den skivspelare som det jämförts med näst mest inte kommer upp i en procent av antalet jämförelser som gjorts med LP12.

För att återgå till Thoréns så är den bästa modell jag hört deras gamla 3001. När den introducerades så var jag med en gång då den demonstrerades med en Ortofonpickup mot en LP12 i dåvarande grundutförande (Cirkus, Valhalla, Akito, K9?). Syftet var att visa hur fullständigt överlägsen 3001 var. Resultatet blev att LP12 spelade skjortan av den dyra Thorénsen. Det var liksom inte fråga om tycke och smak eller olika ljudideal, utan snarare bra musik (med LP12) kontra återgivning av en knastrig och småtrist vinylskiva (med 3001). Den dåvarande representanten för Thoréns var helt tyst efteråt, han hörde precis samma sak som vi andra som lyssnade.

En lite mer positiv reflektion är att jag tycker den nya modellen 309 är rätt snygg: http://www.thorens.com/turntables/drives/td-309.html

Post new topic  Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00