selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 23:07

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject: Re: Ekos SE eller Urika?
PostPosted: Sat Apr 17, 2010 21:32 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ha det bra i Göteborg och hoppas att solen skiner lika vackert där.

Mvh MRTweak[/quote]

Jag undrar ju var solen skiner på dig!?

Du har satt myror i skallen på mig angående hylla (och säkert många andra oxå) och jag har även kraftigt börjat fundera om elektronikplaceringen med. Är det tabu att ha något mellan högtalarna? Ca 92/93 hade jag en ek möbel modell äpplet mellan (ganska lik möbeln i denna tråd) mina Kan II, och jag funderade på den placeringen... Jag fick besök av ett par kompisar och jag bad om hjälp med att bära ut möbeln, dom tyckte nog att jag var aningen knäpp (tror jag) men dom bar... och var riktigt överraskade liksom jag hur stor stor betydelse möbeln hade. Möbeln hamnade efter en annan vägg kort därpå. Kånkande är alltid besvärligt.
/ markus

PostPosted: Sat Apr 17, 2010 23:27 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Nu börjar jag med att be trådskaparen, lite om ursäkt, för att jag tittade lite för snabbt på bilderna på medlemsidan och därför gnällde lite för mycket på bänken, av delvis fel orsaker :oops:

Det är enligt min erfarenhet inte alls lika illa, om högtalarnas "frontlinje" sticker ut framför möbeln och det gör den faktiskt i Griedls fall :)

I Marfors exempel, så var det ju små "Kan" högtalare, som ofta stod nära väggen och då tror jag att den möbeln kanske stack fram lite för mycket, framför "frontlinjen" eller???

Men den skrymmande bänken har en annan nackdel och det är att höger högtalare hamnar under Skivspelaren på bara ca 25 cm avstånd :x Hur man än vänder på den "saken", så inte är det bra, med en så kraftig vibrationskälla, så nära en "vibrationsavkännare" i referensklass som en LP12:a :cry:

Varje centimeter, som du kan öka detta avstånd, är väldigt värdefull eftersom den överförda "energin" minskar med kvadraten på avståndet, om jag minns Fysiklektionerna i skolan rätt :wink:

Sorry för att jag kommer med så dåliga "nyheter" hela tiden:cry:
Mvh MRTweak

PostPosted: Sun Apr 18, 2010 10:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej och godmorgon Griedl.

Hjärnan jobbar ibland hyfsat bra när man sover :)

Ursprungsfrågan i denna tråd var ju ; Urika eller Ekos SE och de lösningar som finns på problemet med att kunna ha kvar bänken och ändå flytta skivspelaren längre bort från högtalaren är ju bara två IMO:
1. Urika och att du köper långa Black eller Silver interconnect.
2. T-kable finns i en 1,7 m variant vilket gör att du ka flytta isär skivspelaren och högtalaren en halvmeter extra.

Lödning av silverkablar är ju inte så lätt, att få till perfekt, så frågan är ju om inte Linn Black är det bästa alternativet. Den finns ju som färdig originalkabel i 5 m långa längder som subwoofer kabel (dessa LFE kablar saknar dock höger o vänster märkning, men lite nagellack eller färg har du säkert redan hemma)

Jag förordar helt klart lösning nummer 1, som visserligen är mycket dyrare, men oj vilka möjligheter till musik och ljudkvalitetsökning. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Det är visserligen så, att du även får en förbättring med att byta till en EKOS SE, men den förbättringen kommer troligen att "degraderas" till stor del, pga din nuvarande placering av 12:an så nära högtalaren.

Lycka till MRTweak

PostPosted: Sun Apr 18, 2010 23:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

griedl wrote:
Har insett att jag på sikt vill ha en topp-12a. Jag har nu Radikal, Keel, Trampolin2, Adikt och Ekos1. Jag undrar nu vilken nästa uppgradering ur ett source firstperspektiv är. Är det Ekos SE eller Urika och MC-pickup?
Ur ett Source First-perspektiv är det självklart Ekos SE som är nästa steg. Jag är övertygad om att Akiva och Urika i din Ekos1 får rejält med stryk av en Adikt i Ekos SE. Jag har inte gjort exakt den jämförelsen, men ett antal liknande och de har alltid utfallit med samma resultat: Armen är viktigare.

Jag har en likadan LP12 som dig, med skillnaden att min har Ekos SE. Om du vill kan vi ordna en jämförelse mellan dem.

PostPosted: Mon Apr 19, 2010 20:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej igen Griedl, jag tycker att Lejonklous erbjudande om att få jämföra din och hans tolva var verkligen generöst, speciellt om du kan övertala honom att det sker hemma hos dig :wink:

Jag är ju så knäpp, att jag fortfarande undrar om bilderna ljuger, eller är det bara är 25 cm mellan högtalaren och 12:an?

Hur lång är kabeln till Radikalnätdelen? om den är kort, går det att flytta upp den, på en högre hylla i bänken, eller göra en ny hylla därinne?

Är det en vanlig Ekos1 kabel på 1,2 m som du använder?

Anledningen till alla dessa frågor, är om det är möjligt att höja skivspelaren rakt upp, så långt bort från högtalaren som det går, utan att kablarna blir onaturligt spända.

Varför då, jo för att minska energin/ljudtrycket och ge din spelare en rejält förbättrad "arbetsmiljö". Skulle du kunna öka avståndet till en hel meter så minskar "störningen" ytterst grovt teoretiskt räknat, till en sextondel mot nuvarande läge.

Bara en ökning till en halvmeter ger en minskning till en fjärdedel mot nu. Låna en slagborrmaskin och köpa några nya plastpluggar för tia, skulle inte jag tveka en sekund på.

Själv så har jag min tolvas skivtallrik strax under ögonhöjd, vilket är en aning extremt, men också väldigt barnsäkert (tom frusäkert) :mrgreen:

Jag har aldrig ägt en EKOS1 men jag hade en Ittok (innan jag köpte min Ekos 2) och jag tyckte att den var en rätt OK arm för den MM pickup (K18 mkII) som jag hade på den tiden. Din EKOS1 lär du väl ändå vilja byta nu eller i framtiden men om du tänker köra med Adikt, så kanske du kan behålla den ett tag. För nu finns det ju "a new kid in town" som är lite framtidssäkrare ,än enbart MM förförstärkare nämligen UPHORIK som spelar MM men även klarar MC pickuper. Vill du gå direkt på på MC kan ju en begad Linto funka som ett billigt mellansteg.

Har du gott om pengar, så kommer du nog köpa rubbet vad det lider, men om jag vore du skulle jag börja med att "Barnsäkra 12:an" (har du inga egna barn, så kanske du har kompisar som har barn, som du kan skylla på :wink: )

Därefter skulle jag låna hem och prova vad en UPHORIK gör, samt naturligtvis låna hem Lejonklous 12:a som referens.

Att byta in din Ekos1 mot en Ekos SE, kostar en mellanskillnad på 35-40 tusen. En Uphorik kostar bara drygt hälften.

Men jag kanske bara överdriver allting, som tror att det spelar någon roll, var man placerar sin tolva :mrgreen:
Dessutom så tror jag mig höra skillnad på vilken sida av filtmattan som skall vara uppåt och vilket håll som remmen ska vändas. Mao är jag helt knäpp men lycklig :wink:

Ha det bra Griedl och lycka till med ditt I-lands problem.

Mvh MRTweak

PostPosted: Tue Apr 20, 2010 09:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

MRTweak wrote:
Hur man än vänder på den "saken", så inte är det bra, med en så kraftig vibrationskälla, så nära en "vibrationsavkännare" i referensklass som en LP12:a
Att högtalarens vibrationer, om de ens är mätbara, skulle påverka skivspelaren i mitt fall håller jag för orimligt. Hur man definierar kraftiga vibrationer är visserligen subjektivt, men de vibrationer som skapas i golv, vägg och luftrum skulle störa det mekaniska i spelaren håller jag mig ödmjukt skeptisk till.
MRTweak wrote:
Sorry för att jag kommer med så dåliga "nyheter" hela tiden
Alltså, det är ju inte riktigt så att jag sitter här och sliter mitt hår i förtvivlan för att du har åsikter om min anläggning. :wink:
MRTweak wrote:
Men jag kanske bara överdriver allting, som tror att det spelar någon roll, var man placerar sin tolva
Dessutom så tror jag mig höra skillnad på vilken sida av filtmattan som skall vara uppåt och vilket håll som remmen ska vändas. Mao är jag helt knäpp men lycklig
:lol:

Lejonklou wrote:
Jag har en likadan LP12 som dig, med skillnaden att min har Ekos SE. Om du vill kan vi ordna en jämförelse mellan dem.
Tack för erbjudandet!

PostPosted: Tue Apr 20, 2010 09:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

griedl wrote:
MRTweak wrote:
Hur man än vänder på den "saken", så inte är det bra, med en så kraftig vibrationskälla, så nära en "vibrationsavkännare" i referensklass som en LP12:a
Att högtalarens vibrationer, om de ens är mätbara, skulle påverka skivspelaren i mitt fall håller jag för orimligt. Hur man definierar kraftiga vibrationer är visserligen subjektivt, men de vibrationer som skapas i golv, vägg och luftrum skulle störa det mekaniska i spelaren håller jag mig ödmjukt skeptisk till.
Sorry om jag måste rubba dina cirklar, men LP12:an är i högsta grad känslig för underlaget. Och det kopplar jag till dels till de stomburna vibrationerna från musiken (eller dansande och skuttande musikdiggare :-)), dels till reflektioner av spelarens egna vibrationer.

Det senare har jag själv upplevt med min egen spelare som stod stadigt på ett hårt och tungt underlag (mitt golv) och vägrade spela lite hårdare utstyrda skivor (förutom att det inte lät speciellt bra i övrigt) trots att jag inte hade högtalarna på utan spelade in ljudet medan jag lyssnade i hörlurar. Två plastbackar toppad med en spånskiva löste problemet galant.

/ B

PostPosted: Tue Apr 20, 2010 10:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja LP12 ska hålls långt ifrån vibrationer/störningar! fast det gäller all elektronik iof...

PostPosted: Tue Apr 20, 2010 15:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag kanske var otydlig. Att en 12a och elektronik är känsliga för vibrationer och reagerar olika på olika underlag vet jag. Det jag håller mig "ödmjukt skeptisk" till är att de vibrationer som skapas av just mina högtalare förnimbart skulle störa min 12a där den är placerad nu.

Men som vanligt finns det ju bara ett sätt att ta reda på det...

PostPosted: Tue Apr 20, 2010 21:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej igen Griedl.

Om du betänker, att de minsta vindlingarna i gravyren på en LP skiva, bara är några få milliondelar av en millimeter, så är det kanske lite lättare att förstå, att det nästan inte finns någon gräns, för hur långt det kan vara klokt att gå, för att undvika oönskade störningar i avspelningen :wink:

Jag blir faktiskt mer och mer imponerad, av din QS-hyllas förmåga att hålla denna störning på en så låg nivå, att du överhuvudtaget kan spela en skiva med nuvarande placering, utan att du får rundgång, så att det "skriker" om det :shock:

Respekt, för det är inte många skivspelare och hyllkombinationer som skulle klara det annat än på väldigt låg volym.

Du själv verkar ju inte ens ha lagt märke till, att du borde ha ett "problem" :) När det gäller mikrofoniproblem, så är det inte helt ovanligt, att man ändå upplever en rejäl känsla av "lättnad", när väl "störningen" tagits bort.

Kan du överhuvudtaget känna några vibrationer i hyllan, då har du definitivt en störning, men även om du inte kan känna något, tex pga av att resonanserna är så högt i frekvens, att amplituden blir så liten, att din känsel inte kan registrera den när du ytterst lätt "känner" försiktigt med ett finger på hyllan, så bara "måste" det finnas en där ändå :? :? :?

Jag vet att jag är lite "crazy" men jag vill dig och din stereo bara väl :mrgreen:

Mvh MRTweak

PostPosted: Wed Apr 21, 2010 00:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

MRTweak wrote:
Jag blir faktiskt mer och mer imponerad, av din QS-hyllas förmåga att hålla denna störning på en så låg nivå, att du överhuvudtaget kan spela en skiva med nuvarande placering, utan att du får rundgång, så att det "skriker" om det :shock:
Jag har faktiskt aldrig lyckats få rundgång i mina LP12:or, oavsett hur högt jag spelat eller hur nära högtalaren de stått. Det har jag däremot med en del andra spelare.

/ B

PostPosted: Wed Apr 21, 2010 08:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

MRTweak wrote:
Kan du överhuvudtaget känna några vibrationer i hyllan, då har du definitivt en störning, men även om du inte kan känna något, tex pga av att resonanserna är så högt i frekvens, att amplituden blir så liten, att din känsel inte kan registrera den när du ytterst lätt "känner" försiktigt med ett finger på hyllan, så bara "måste" det finnas en där ändå
Jag har känt efter så lätt med fingret jag bara kan både före och under denna tråds utveckling. Jag kan för mitt liv inte känna något i varken högtalare eller hylla. Så kom jag på ett experiment. Min tanke var att om det skulle förekomma vibrationer borde det synas i små vattendroppar.

Sagt och gjort. Jag lade försiktigt ut vattendroppar runt hyllan och började välja ut en för experimentet passande skiva. Valet föll till sist på Zenyatta Mondatta med The Police. Började på defaultvolymen 40 och allt såg bra ut. Sedan höjde jag succesivt till 60 vilket är det absolut högsta jag brukar spela, och inte heller där kunde jag se att vattendropparna rörde sig det allra minsta.

Min slutsats är alltså att min quadraspire med akrylplan är den bra isolerande hylla och att jag kan varken se eller känna några vibrationer skapade av högtalaren. Om det däremot skulle bli ännu bättre men en annan placering av spelaren låter jag dock vara osagt :D

Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00