Hej igen Griedl, jag tycker att Lejonklous erbjudande om att få jämföra din och hans tolva var verkligen generöst, speciellt om du kan övertala honom att det sker hemma hos dig
Jag är ju så knäpp, att jag fortfarande undrar om bilderna ljuger, eller är det bara är 25 cm mellan högtalaren och 12:an?
Hur lång är kabeln till Radikalnätdelen? om den är kort, går det att flytta upp den, på en högre hylla i bänken, eller göra en ny hylla därinne?
Är det en vanlig Ekos1 kabel på 1,2 m som du använder?
Anledningen till alla dessa frågor, är om det är möjligt att höja skivspelaren rakt upp, så långt bort från högtalaren som det går, utan att kablarna blir onaturligt spända.
Varför då, jo för att minska energin/ljudtrycket och ge din spelare en rejält förbättrad "arbetsmiljö". Skulle du kunna öka avståndet till en hel meter så minskar "störningen" ytterst grovt teoretiskt räknat, till en sextondel mot nuvarande läge.
Bara en ökning till en halvmeter ger en minskning till en fjärdedel mot nu. Låna en slagborrmaskin och köpa några nya plastpluggar för tia, skulle inte jag tveka en sekund på.
Själv så har jag min tolvas skivtallrik strax under ögonhöjd, vilket är en aning extremt, men också väldigt barnsäkert (tom frusäkert)
Jag har aldrig ägt en EKOS1 men jag hade en Ittok (innan jag köpte min Ekos 2) och jag tyckte att den var en rätt OK arm för den MM pickup (K18 mkII) som jag hade på den tiden. Din EKOS1 lär du väl ändå vilja byta nu eller i framtiden men om du tänker köra med Adikt, så kanske du kan behålla den ett tag. För nu finns det ju "a new kid in town" som är lite framtidssäkrare ,än enbart MM förförstärkare nämligen UPHORIK som spelar MM men även klarar MC pickuper. Vill du gå direkt på på MC kan ju en begad Linto funka som ett billigt mellansteg.
Har du gott om pengar, så kommer du nog köpa rubbet vad det lider, men om jag vore du skulle jag börja med att "Barnsäkra 12:an" (har du inga egna barn, så kanske du har kompisar som har barn, som du kan skylla på

)
Därefter skulle jag låna hem och prova vad en UPHORIK gör, samt naturligtvis låna hem Lejonklous 12:a som referens.
Att byta in din Ekos1 mot en Ekos SE, kostar en mellanskillnad på 35-40 tusen. En Uphorik kostar bara drygt hälften.
Men jag kanske bara överdriver allting, som tror att det spelar någon roll, var man placerar sin tolva
Dessutom så tror jag mig höra skillnad på vilken sida av filtmattan som skall vara uppåt och vilket håll som remmen ska vändas. Mao är jag helt knäpp men lycklig
Ha det bra Griedl och lycka till med ditt I-lands problem.
Mvh MRTweak