selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 06:50

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
PostPosted: Fri Apr 02, 2010 18:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill, hoppas du inte inkluderar mig i "vissa". Iså fall tycker jag det är trist då jag alltid bemödat mig att svara dig sansat och tom bjudit hem dig flertal gånger.

PostPosted: Fri Apr 02, 2010 18:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Men vi lägger ner diskussionen nu tycker jag. Dessutom tänker jag inte mer yttra mig om något som har med source first eller tune dem att göra eftersom vissa här inte gillar att diskutera dessa saker utan anser de huggna i sten. För mig är det trist att man inte orkar se igenom sina dogmer utan bara angriper dem som inte fullt ut köper dem. Personligen tycker jag ifrågasättandet är viktigt för utveckling men jag har ingen anledning att försöka diskutera med dom som inte uppskattar den åsikten. 'Nuff said.
Vad du refererar till som dogm skulle även för dig kunna vara ett användbart verktyg.

Ifrågasättande förutsätter väl att man är familjär med och/eller i någon mening förstår det man ifrågasätter!? I stort sett allt du skrivit på forumet antyder att du inte riktigt har koll på vad tune-dem är. Jag kanske har fel på den punkten och skulle i så fall verkligen uppskatta om du (eller någon annan för den delen) kunde förklara metodens brister då detta verkligen skulle kunna leda oss framåt. Detta är för oss essentiellt eftersom vi ju hänger upp det mesta av våra ställningstaganden på just tune-dem.

PostPosted: Fri Apr 02, 2010 22:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Bill, hoppas du inte inkluderar mig i "vissa". Iså fall tycker jag det är trist då jag alltid bemödat mig att svara dig sansat och tom bjudit hem dig flertal gånger.
Nej, inte alls. Du är alltid sjyst och dessutom väldigt öppen. Det är inte alltid jag håller med dig i sak men diskussionsmässigt är du ett föredöme!

/ B

PostPosted: Sat Apr 03, 2010 00:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

kan bara hålla med här, sportis är alltid ödmjuk i sina svar, och kommer alltid med konstruktiva ideér hur man ska förändra istället för pekpinnar

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Sat Apr 03, 2010 02:52 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Min frågeställning uppkom när jag hörde en dac-tillverkare säga att den senare Dac-en, är mera välljudande på alla sätt, men att han föredrar fortfarande den gamla dac-en, för lyssning på låg kvalitets filer.

Och då funderar jag på om det faktiskt kan vara så att den första dac-en egentligen var den mest musikaliska.
För även om hög upplösning på den nya kan vara "revealing", så tänker jag att det måste ju vara bristen på musikalitet som gör att han hellre lyssnar på den gamla när det kommer till filer med lägre kvalitet.
(så vida det inte är någon konstig highlightning som uppstår)

Eller har någon varit med om att han har gjort en uppgradering i sin anläggning, och anläggningen blir mera musikalisk, men gamla filer blir jobbigare?

Utgår hela tiden utifrån att allt är topp-installerat med tune dem. Eller att man använder hörlurar(fortfarande bra underlag). Jag tror faktiskt tillverkaren syftade på lyssning i hörlurar. Och källan var dåligt konverterade mp3 filer och inte bara mp3-filer med låg upplösning.

Dac:arna som åsyftas är en ny Beresford 7520 Caiman och förra modellen Beresford 7520.

"I still prefer my TC-7520 for use via USB to my headphone. It tends to hide the errors in poorly converted mp3 files downloaded from the net, and other audio misdemeanors.
The Caiman is more of a precision instrument that takes no prisoners. It's like the SAS or SEALS in terms of the way it handles the audio bits it captures in digital format. " /StanleyB

"That would explain why I've had to start re-ripping all of my CDs in Apple Lossless. MP3s just don't come up to scratch any more. " /Lovejoy

PostPosted: Sat Apr 03, 2010 10:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Allmänt i hifi-kretsar tycks bättre anläggningar göra att allt färre skivor låter bra och allt fler skivor dåligt. Min erfarenhet är att bättre anläggningar återger allt fler skivor bättre d.v.s. man tycker att musiken är bättre och att det knappt finns någon (kan faktiskt inte komma på någon så här på rak arm) skiva som faktiskt blir musikaliskt sämre på en (klart) bättre anläggning. Ljudmässigt däremot kan det nog gå både upp och ner allt eftersom man förbättrar även om jag nog tycker att en bättre anläggning faktiskt oftast också gör att de flesta skivor också låter bättre rent ljudmässigt. Baktunga anläggningar har en tendens att polarisera skivor i låta bra resp. låta dåligt högar.

Jag skulle gissa att orsaken till att musikaliskt bättre anläggningar alltid gör skivorna bättre är dels att musikerna i princip alltid arbetar med ett bättre källmaterial vilket gör att de helt enkelt ser till att arbeta bort ev. inspelningsbrister och stör de inte i det ledet så kommer man inte heller höra bristerna i senare led. Allt för stor åverkan i mastringsledet t.ex. komprimering slår givetvis på kvaliteten, men en bättre anläggning förmår ändå plocka fram innehållet i filen/skivan bättre än en sämre anläggning. Det kan kanske t.o.m. vara så att en hårt åtgången fil kräver mycket bra apparater så att de oförvanskade (mindre komprimerade) delarna räcker för att man skall förmå förstå musiken. Med sämre apparater krävs mindre fel och/eller många spelningar (mental medelvärdesbildning) för att man skall fatta musiken.

Post new topic  Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00