Hej igen doze84, precis som du säger, så brukar man ibland tala om mer eller mindre förlåtande apparater.
Det är lätt hänt ,att en "nyare & bättre" apparat med högre upplösning, inte bara återger, utan att den dessutom närmast "highlightar", en "lite knepig" fils brister och fel.
Ett exempel på detta som jag själv märkt, är hur en PEKIN tuner låter riktigt bra, om du lyssnar på P2 eller P3 Live, men komprimerad reklamradio, kan låta förskräckligt. Medan en Kremlin låter bra på samma reklamradiokanaler, men givetvis så lyfter även den återgivningen ett par snäpp till på P3 Live.
Själv strävar jag alltid efter att hitta en "balans" i återgivningen, mellan å ena sidan "skyhög upplösning & detaljåtergivning" och å den andra sidan "musikalisk helhet & samspel samt timing".
Jag vill givetvis ha så mycket som det bara går av bägge, men det är rätt svårt att få till det.... men det går.
Det är ofta helt enkelt vid ett AAB test, att höra att tex en lite bättre apparat typ ADS lätt klår en MDS, men det betyder inte att när du väl haft den hemma ett tag, att det ändå ibland kan börja "skava lite" i öronen
Mitt recept är som vanligt, gör om & gör rätt, titta gärna över hela installationen enligt "FF", men om det känns för jobbigt, så ställ åtminstone högtalarna på rätt plats, med hjälp av Tunedem.
Ge inte upp!
Mvh MRTweak