Jag tänkte dela med mig av min erfarenhet av att jobbat med Swedacs dämplim.
(Man kan använda med i stort sett lika bra resultat Bitumenbaserad rostskyddsmassa från biltema, 60%billigare och mer tillgängligt)
Funktion: För att få ett vibrationsdämpande underlag så skall ett laminat av ett passande träslag väljas tillsammans med dämplim eller bitumen exempelvis. Björkplywood är bra då det kan göras snyggt och är relativt billigt, samt relativt styvt. Vibrationsdämpningen sker genom att en sandwich-konstruktion med nivåer av olika hårdhet, här trä resp dämplim. När en vibration (våg), kommer in i planet så kommer en böjning att ske av hyllplanet (liten dock), denna våg är av ondo och vi vill dämpa den. Skjuvningen som skapas av vågen kommer att vara som störst i mitten mellan de två (eller flera) lagren. Denna skjuvning vill man dämpa vilket sker genom att rörelseenergin bromsas (Förlustfaktor, enl Swedac) i det mer lättskjuvade materialet och ombildas till värme.
Tillvägagångssätt:
Kapa skivorna till önskad hyllplansstorlek och gör de hål och fasningar som tänkt. Stryk på rikligt med lim/bitumen-massa på de sidor som skall passas mot varandra, ca 2-3mm och stryk med tandspackel.
Låt limmet torka (3-4 dagar), blir transparent, och jämna sedan till ev kanter och skär bort och putsa till limkanten (Tjockare lager av dämplim stelnar än långsammare, efter 3 veckor fanns en flytande kärna i delar av det spill som blev vid tillverkningen).
Använder man bitumen så är det extra j-vligt att bearbeta i efterhand, man får vara noggrannare vid påstrykningen för att få mindre efterarbete.
Skapa på detta sätt antalet önskade hyllplan och behandla efter önskad yta, lackad, oljad, betsad etc..
Resultat: Swedac hänvisar till 5-10dB (dvs >25% per period) dämpning mer laminerat lager. Fler lager ger bättre effekt.
Eget resultat
Jag förutsätter att man inte vill ha vibrationer i sina hyllplan, och att detta skapar ett bättre resultat, särskilt för Vinylspelare.
För min egen del så tillämpade jag detta när jag byggde mina TL-lådor, och måste säga att det är de stummaste lådor jag någonsin knackat på. I mitt fall användes 22mm spånskiva som på ena sidan var stagad av TL interna ledning, samt av klinker på utsidan. För bästa resultat skall laminaten vara av likvärdig styvhet, i detta fall är stagad spån mot keram "tillräckligt likvärdiga" då spånet är av större tjocklek.
Slutsats: Vare sig man använder detta sätt att skapa ett hyllplan eller en högtalarbaffel så är principen densamma. Tänkbart är att man inte vill dimensionera upp skivorna för mycket i tjocklek här för att inte höja resonansfrekvensen för skivan för mycket. Optimera skivornas styvhet mot tjocklek på limlagret och tjocklek. Resultat blir om det är önskvärt ett väldigt stabilt plan. Man kan även placera ett elastiskt material mellan plan och stomme av samma skäl som att använda dämplim.
Jag är mycket nöjd över resultatet för mig och hoppas att detta kan glädja någon annan. Mina försök påvisar att det finns en bra koppling mellan teori och praktik.
Mvh Andrén
P.S
Lämnar en liten reservation för dålig svenska och syftningsfel.
D.S