selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 06:42

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Thu Mar 18, 2010 11:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tonläget säljer ju Harmonihylle-kit där man själv får bygga/snickra sina hyllplan. Nu även till Tor och Mimer, som verkar prisvärt.

Kan tänka mig att de färdiga hyllplan som annars finns hos Tonläget är optimerade för bästa resultat?
Så då infinner sig funderingen hur bra det blir egentligen om man tänker bygga själv. Eller spelar det ingen (större) roll?

Någon som har efarenheter av det här och kanske jämfört också?

Rekommenderat material? Mdf, solitt trä...?

PostPosted: Sun Mar 21, 2010 00:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vad jag förstår så är inte MDF något speciellt lämpligt material. Det är dock inget jag provat själv i någon större omfattning utan mest baserat på erfarenheter från andra (som faktiskt provat div. mtrl.).

PostPosted: Sun Mar 21, 2010 01:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej igen Monkeydevil, vad det gäller lämpligt hyllmaterial till harmonihyllan, så berättade Anders att när han utvecklade originalmodellen av Harmonihyllan, så gillade han inte MDF nåt vidare, utan den typ av ihoplimmade stavar han använder, låter mkt bättre.

Medan jag har funnit, att MDF passar jättebra, till de typer av vägghyllor som jag förespråkar :?
Hur "fan" hänger det ihop :?:

Tja, det är ju inte så konstigt egentligen, då hyllorna är helt olika konstruerade.

Harmonihyllan är ihopskruvad och mina vägghyllor vilar på spikes.

Så köper du en "byggsats" av Anders, så köp även hyllplanen där, eftersom de är utprovade tillsammans.
Det finns massor med tillverkare som använder olika material i sina hyllor som inte jag skulle ta i med tång :wink: (Typ Härdglas, kryssfaner) Men som vanligt så gäller det att utnyttja materialens styrkor och minimera nackdelarna :mrgreen:

Grovt, så finns det de som hävdar, att det är viktigast att materialet antingen är "vibrationsdämpande" eller att det "ringer" med en vacker och välstämd ton, om man slår på det :wink:
Sanningen ligger "naturligtvis" någonstans mitt i mellan, Qantum Satis eller som vi brukar säga här i Sverige, lagom är alltid bäst :mrgreen:
Lycka till!
Mvh MRTweak

PostPosted: Sun Mar 21, 2010 21:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

MRTweak wrote:
Sanningen ligger "naturligtvis" någonstans mitt i mellan, Qantum Satis eller som vi brukar säga här i Sverige, lagom är alltid bäst :mrgreen:
Jag är glad att du satt citattecken på "naturligtvis". Om någon frågar, "är 10% eller 0 % dist bäst" så vill jag inte höra sanningen att det är lagom med 5%, någonstans mitt i mellan :mrgreen:

Sanningen kan alltid ligga var som helst mellan ändlägena!

/ B

PostPosted: Sun Mar 21, 2010 23:40 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Kul att jag kunde glädja dig Bill, och var det bara citationstecknen kring "naturligtvis" så lovar jag att jag ska försöka att använda mig av dem även i framtiden :wink:

Jag ber även om ursäkt om jag genom mina texter framstår som en "allvetande besservisser" ibland/alltid :oops:

Men jag är egentligen bara "bergsäker" på en enda sak kring Hifi och det är, att ju mer man lär sig, desto mer finns det kvar att lära sig :)

Därför så utgår jag oftast ifrån de erfarenheter, som jag samlat på mig, men då och då så brukar jag även dubbelkolla med motsatsen och det händer inte så sällan, att verkligheten tar en fallseger på mina "gamla sanningar" :wink:

Mvh MRTweak

PostPosted: Mon Mar 22, 2010 00:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

MRTweak wrote:
Kul att jag kunde glädja dig Bill, och var det bara citationstecknen kring "naturligtvis" så lovar jag att jag ska försöka att använda mig av dem även i framtiden :wink:
Nix, så enkelt kommer du inte undan. Precis som att en smiley efter en elakhet inte bättrar på saken :-)

Använd du citattecken när det är påkallat, när jag tycker du pratar i nattmössan så berättar jag det :mrgreen:

/ B

PostPosted: Tue Mar 23, 2010 14:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

monkeydevil wrote:
Rekommenderat material? Mdf, solitt trä...?
Solitt trä, limmade stavar utan skarvar eller kvistar. Jag har provat byggskivor från stormarknaden (Hornbach i mitt fall) där stavarna är skarvade och det låter inte alls lika bra med dem. Skivor utan skarvar, men med kvistar i, låter heller inte lika bra. Tyvärr är dessa typer av skivor svåra att få tag i billigt. Kolla efter möbelhyllplan eller liknande? Jag hittade ett ställe som tog 750 kr för hyllplan som skulle passa (40 cm djupa). Men när man sen vill ha Tor kit så har de förmodligen inte samma nyans. Så jag har inte slagit till än.

Till min NAS/Switch hylla fick jag till slut tag på fina skivor och det blev klar skillnad. (Mot mdf, spåplatta, skarvade resp. kvistiga skivor.)

Jag har kvar mina skarvade hyllplan i stereohyllan och kallar därför min egen kopia för "Disharmonihyllan", som en hyllning till orginalet.

PostPosted: Tue Mar 23, 2010 15:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Linnofil wrote:
Jag har kvar mina skarvade hyllplan i stereohyllan och kallar därför min egen kopia för "Disharmonihyllan", som en hyllning till orginalet.
När du säger skarvat. Vad menar du då?. Limmade stavar är väl per definition skarvat både på längden och tvären. Och solitt trä i 40 cm bredd är inte så lätt att få tag på precis.

PostPosted: Wed Mar 24, 2010 01:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Harmonihyllans plan består av limmade stavar som är lika långa som hyllplanet är brett.

Ett Odenplan är gjort av 7-9 stavar.

PostPosted: Wed Mar 24, 2010 18:46 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

När man tillverkar hyllplan i massivt trä så måste man limma i stavar annars skulle hyllplanet vrida sig
som en banan. Därför skulle det nog aldrig fungera med ett olimmat hyllplan av någon planka.

PostPosted: Wed Mar 24, 2010 21:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

[Naim]-(Linn) wrote:
När du säger skarvat. Vad menar du då?. Limmade stavar är väl per definition skarvat både på längden och tvären. Och solitt trä i 40 cm bredd är inte så lätt att få tag på precis.
Jag märker att jag var lite otydlig, trots mina försök att förklara.

Med "solitt trä" menade jag stavar som inte är skarvade på längden och där samma träbit går genom hela hyllplanets tjocklek. D.v.s. inga skivor av typ plywood där fibrerna går i olika riktningar. Fanerade skivor går också bort. Så förslaget är att köpa möbelhyllplan eller limma 60 cm långa stavar själv. I bygghandeln är de oftast skarvade på längden eller fulla med kvistar. Orginal Odenplan kanske inte är så dyra i alla fall? (Inga Monopol jämförelser tack!)

Jag inser också att det inte går att ha en skiva av samma homogena träbit. Den slår sig omgående, om man nu någonsin kan få den plan från början.

PostPosted: Wed Mar 24, 2010 22:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag sitter också på en "Disharmonihylla" i dagsläget, med skivmaterial från bygghandeln. Dock har jag påbörjat ett projekt att göra egna hyllplan. Jag har en nära släkting som är duktig hobbymöbelsnickare, och har tillgång till en bra maskinpark och bra råmaterial.

Så för en dryg månad sedan var vi iväg och valde råmaterial som kapades och hyvlades. Dessa har sedan dess legat på torkning, och slagit sig kraftigt. Tydligen så kraftigt att det till och med inte ens är säkert att man kan få dem plana när man hyvlat ner dem från ca 25mm till 18mm. Vi får se hur projektet slutar...

Något jag kontaterade när vi hyvlade plankorna var att det är extremt svårt att hitta helt kvistfria bitar. Jag tror att ca 30% av delarna vi gjorde hade kvistar i sig, även om det inte var några stora. Så, jag kommer inte lägga energi på att få mina plan helt kvistfria. Dock blir de oskarvade på längden, till skillnad från de skivor jag har idag.

Om, eller när, vi kommer till avslut med projektet så meddelar jag gärna här i tråden om skillnaden mellan köpta plan och DIY-plan.

/Martin

PostPosted: Wed Mar 24, 2010 22:55 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Sen är ju frågan vilket träslag man ska använda sig av?

PostPosted: Thu Mar 25, 2010 09:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

jonas wrote:
Sen är ju frågan vilket träslag man ska använda sig av?
Köpte uppkapat Björkskivor på Beijer bygg 8st 60cm * 40cm 1,8cm för 1100:- bad en firma hyvla 3st hyllplan till 0.8 köpte sedan ett 1+3 Mimer för 12000:- av Anders på Tonlaget monterade det själv volia låter superbra höjde mitt system grymt mycket.

Minge

PostPosted: Thu Mar 25, 2010 23:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej igen Minge, verkligen kul att höra att resan till Göteborg, var värd besväret.

Foundation first är inte så dumt eller hur? :wink:

Hur gick det, bytte du ut kikkin mot något annat försteg?

Jag antar att någon sorts DS tronar högst upp på MIMER hyllan men frågan är vilken modell det är.

Gick det att stå emot "uppgraderingsreflexen", så att du fortfarande har kvar din ADS.

Mvh MRTweak

Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00