Hej igen Monkeydevil, vad det gäller lämpligt hyllmaterial till harmonihyllan, så berättade Anders att när han utvecklade originalmodellen av Harmonihyllan, så gillade han inte MDF nåt vidare, utan den typ av ihoplimmade stavar han använder, låter mkt bättre.
Medan jag har funnit, att MDF passar jättebra, till de typer av vägghyllor som jag förespråkar
Hur "fan" hänger det ihop
Tja, det är ju inte så konstigt egentligen, då hyllorna är helt olika konstruerade.
Harmonihyllan är ihopskruvad och mina vägghyllor vilar på spikes.
Så köper du en "byggsats" av Anders, så köp även hyllplanen där, eftersom de är utprovade tillsammans.
Det finns massor med tillverkare som använder olika material i sina hyllor som inte jag skulle ta i med tång

(Typ Härdglas, kryssfaner) Men som vanligt så gäller det att utnyttja materialens styrkor och minimera nackdelarna
Grovt, så finns det de som hävdar, att det är viktigast att materialet antingen är "vibrationsdämpande" eller att det "ringer" med en vacker och välstämd ton, om man slår på det
Sanningen ligger "naturligtvis" någonstans mitt i mellan, Qantum Satis eller som vi brukar säga här i Sverige, lagom är alltid bäst
Lycka till!
Mvh MRTweak