selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon May 26, 2025 01:20

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 260 posts ]  Go to page Previous 113 14 15 16 17 18 Next
Author Message
PostPosted: Sun Mar 28, 2010 01:46 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Magnus wrote:
Rummets proportioner är en sak, det går alltid att räkna på.

Svårare är det som dörrar, fönster och andra öppningar gör för akustiken.

Likaså mtrl/tjocklek i golv/väggar/tak...
Quote:
Misstänker att IÖ har rätt bra känsla för att kunna "känna" vad som behövs och inte, men
att kunna göra en fullständig undersökning utan mätning låter lite konstigt...
Vad vill du mäta upp som inte du inte kan lyssna dig till eller få fram av rumsmåtten? Impulssvar, lite vitt brus och en ett logaritmiskt sinussvep så får du ut allt nödvändigt. Du får ut efterklangstid och frekvenssvar, vilket du med god hörsel och erfarenhet kan lyssna dig till med god marginal, utan att behöva mäta =) I princip alla rumsakustiska åtgärder över 3-400Hz behöver du inte räkna så mkt på hur det propagerar, då ljudet i detta område är mer direktivt. Lägre frekvenser sker propageringen mer som ett unisont tryckfält och aktiverar rummet lite annorlunda. I och med det så kan man med god intuition ta om hand om dessa högre frekvenser tämligen lätt jämförelsevis.Man får se till att hålla koll så att man följer ett visst "mönster", men i övrigt ganska lika i stereouppställningar. Lägre frekvenser kräver i regel större lösningar och blir mer komplicerade att integrera. Beroende på Q-värdet hos resonanserna kan man välja olika lösningar för att dämpa dessa, mineralull mot vägg, ESL-rör, helmholtz etc.

Quote:
Har förresen en CD hemma någonstans med ett program från Linn som räknar ut problem-
frekvenser etc. I det programmet kan du mata in så gott som alla parametrar i rummet
inkl öppningar och mtrl etc.
Jag vill höja ett litet litet varningens finger när man ska ge sig på dessa beräknade frekvenser. OM man inte har en juseterbar "absorbent" eller likn så måste man mäta problemfrekvensen exakt från där man ska dämpa den. Då "dämparen" förhåller sig olika till problemfrekvensen beroende på hur långt från vägg/hörn den placeras. Detta är väldigt kritiskt med "ESL-rör" eller kvartsvågsrör. (Alltså ett rör som ställs in med en 1/4 av våglängden för problemfrekvensen) vilket får vågen att komma ut i motfas och skapa en utsläckning. Rätt placerad och med en smal sträng av dämpning i så dämpar ett rör upp till 5-6dB i problemfrekvensen. Mer dämpning i röret ger lägre Q-värde på dämpningen och får röret att verka "akustiskt längre". Helmholtz likaså ber på placering, men de komersiella lösningar som finns är samtliga ställbara. Men bygger man eget (vilket är relativt enkelt) så bör man göra den justerbar och INTE efter en beräknad frekvens.
Quote:
Får dock inte sprida programmet. Fick det av en Linn-rep för ett antal år sedan efter löfte
om att bara använda det själv (vilket jag än idag inte har gjort).
Nyfiken här, hur mycket saker kan programmet ta hänsyn till? kan man addera olika absorbenter mm?

Mvh Andrén

-------------------
1+1=1

PostPosted: Sun Mar 28, 2010 02:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Följande bild ger exempel på tillfälliga lösningar av nämnd sort,Min tålmodiga fru har genomlidit åtskilliga ákustiska åtgårder genom åren. Senast var här i Januari då jag "tillfälligt" hade inrett vardagsrummet med glasull. Fick det hopplösa rummet att spela klockrent med ett par aktiverade Keilidh men så fort jag rörde mig i rummet så fick jag rethosta vilket var lite besvärande. Hunden gjorde misstaget att bädda ner sig i gullfibern. Stackarn höll på att slicka ihjäl sig bakom stjärten efteråt...

url=http://forumbilder.se]Image[/url]

PostPosted: Sun Mar 28, 2010 02:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Image

Fan vad snyggt gjort!

PostPosted: Sun Mar 28, 2010 03:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Andrén: Tack för ett mycket utförligt och intressant svar. Det var mest de lägre frekvenserna
jag tänkte på.

Mäta eller lyssna javisst, men här verkar det bara ha varit "tumstock", penna och papper, det
var det jag menade... :)

Men det kanske var mer utförligt än så?

Vad gäller programmet så ligger skivan i en låda i skrivbordet, ska ta och kolla den när jag kommer
hem, är på resande fot f n.

/M

PostPosted: Sun Mar 28, 2010 09:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Fan vad snyggt gjort!
Ja den var tjusig :?
När får vi se den nylackade piP:en då?

PostPosted: Sun Mar 28, 2010 12:13 
Ny Medlem
Ny Medlem

haraldur wrote:
Följande bild ger exempel på tillfälliga lösningar av nämnd sort,Min tålmodiga fru har genomlidit åtskilliga ákustiska åtgårder genom åren. Senast var här i Januari då jag "tillfälligt" hade inrett vardagsrummet med glasull. Fick det hopplösa rummet att spela klockrent med ett par aktiverade Keilidh men så fort jag rörde mig i rummet så fick jag rethosta vilket var lite besvärande. Hunden gjorde misstaget att bädda ner sig i gullfibern. Stackarn höll på att slicka ihjäl sig bakom stjärten efteråt...
:shock: :lol: :oops: Stackars jycke!

Det är sällan man ser estetiskt snygga akustiska åtgärder, jag skall verkligen försöka att göra så gott jag kan.

Hela den bakre väggen och utrymmet/basmumsaren där proj och lite annat i maskinväg skall vara är det tänkt att 19-19 mdf ribb med 19mm mellanrum, ribbor skall monteras liggande. Fördelen med ribben är att dom kan färgsättas mot det underliggande tyget (som skall förhindra att det dammar från ullen).

IÖ rekommenderade lakan från ikea att täcka ullen med http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00145852 som ett billigt alternativ, finns i olika färger också. Sedan kan man med fördel montera skenor i taket (som han faktiskt ritade in) med ett lite kraftigare sammet tyg det också från ikea skall hängas upp vilket gör en dynamisk lösning och kan dras bort i fall man känner för det. Finns i trevliga färger dessutom .http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50145425

Nu skall jag till en polare som är byggbas på Myresjöhus och mängda upp byggmaterial som skall hämtas under veckan. Måste tyvärr vänta till efter påskhelgen med att riva ut rummet, det väntas främmande till helgen och rummet är också ett gäst rum.

PostPosted: Sun Mar 28, 2010 16:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

haraldur wrote:
Fan vad snyggt gjort!
Vackert! :)

PostPosted: Sun Mar 28, 2010 20:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Nu skall jag till en polare som är byggbas på Myresjöhus och mängda upp byggmaterial som skall hämtas under veckan. Måste tyvärr vänta till efter påskhelgen med att riva ut rummet, det väntas främmande till helgen och rummet är också ett gäst rum.
Kul om du kunde dokumentera ditt akustik projekt i bild och text här i teknikforumet :!:

Tror att många med mig är intresserad av detta.

PostPosted: Thu Apr 22, 2010 16:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Eftersom "Schysst Onsdag!" blivit låst så valde jag en annan av dina trådar, haraldur. Jag har förstått att du blivit upprörd av min inledande kommentar i den tråden.
I wrote:
Det verkar vara WOW varenda gång, haraldur. Antingen tycker du verkligen att det är jättebra eller så kanske du vill göra dina vänner glada med snälla recensioner av deras anläggningar.
Jag ber härmed om ursäkt för den nedlåtande tonen. Jag kommer inte att kommentera din hobby eller dina åsikter i framtiden.

Jag kunde ha skickat detta som pm, som moderatorn föreslog, men jag tror att du föredrar en offentlig ursäkt.

PostPosted: Thu Apr 22, 2010 16:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

TACK!

Jag vill också be allra ödmjukast om ursäkt,jag överräcker härmed ett virituellt handslag och hoppas att vi kan gå vidare nu.

Ska försöka skärpa upp kvaliten i mina inlägg framledes. Jag tror det finns plats för alla här inne på selleri.

Hoppas du kan acceptera min ursäkt? Livet är för kort och förgängligt för att låta det rinna iväg på sådant som bara tar tid och energi.

//Niclas

PostPosted: Thu Apr 22, 2010 20:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

:cry: Äntligen lite kärlek till slut :cry:

PostPosted: Fri Apr 23, 2010 01:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

haraldur wrote:
Hoppas du kan acceptera min ursäkt?
Självklart!

PostPosted: Fri Apr 23, 2010 09:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Peace Love and Understanding !! Var det inte så det lät på 60-talet med hippies osv :wink:

PostPosted: Fri Apr 23, 2010 18:49 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Lejonklou wrote:
Jag ber härmed om ursäkt för den nedlåtande tonen. Jag kommer inte att kommentera din hobby eller dina åsikter i framtiden.

Jag kunde ha skickat detta som pm, som moderatorn föreslog, men jag tror att du föredrar en offentlig ursäkt.
Riktigt bra gjort Lejonklou!!!!!

Efter en lite bister period på Selleri vädrar vi förhoppningsvis morgonluft igen.
Däremot ska vi visst ifrågasätta varandra men då mer på en diskussions nivå.

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I

PostPosted: Mon Sep 13, 2010 08:22 
Ny Medlem
Ny Medlem

Sondek:

(med reservation för att IÖ:s tillvägagångssätt varierar men som det har förklarats av honom tidigare för mig)

En anledning till att IÖ inte mätte upp rummet är att han inte tycker en mätning är speciellt värdefull i ett akustiskt oreglerat rum. Först när grundläggande åtgärder är avklarade är det intressant att mäta upp rummet för att se hur nära målet man ligger, och då blir det fintrimning av åtgärderna. I vissa rum är grundklangen såpass bra att han tar fram mätaren vid första tillfället men oftast gör han nog som hos Bassman. Innan man nått dit så kartlägger han rummet och föreslår åtgärder och när de är klara så kan man börja mäta. / Mvh Henrik

Post new topic  Reply to topic  [ 260 posts ]  Go to page Previous 113 14 15 16 17 18 Next

All times are UTC+02:00