Järnet skrev:
Quote:
Det var min premiärlyssning av piP. Stora högtalare i en liten förpackning och pris! Kan bara stämma in i vällovskören.
Lite ballt,trodde jag aldrig att han skulle erkänna. Märk väl att han inte är någon hardcorelinnie heller. Snarare öppenbaffelförespråkare med svårt för lådor. Musikkvällen som citatet avser var kvällen innnan allting revs inför Öhmans besök. Kan bara säga Godamn vad bra det var!
Högtaleriet och basstödet har vi väl redan gått igenom,frälsningen fann Järnet redan utan basmoduler,vi spelade både grötig musik och gles musik,vi hittade en gammal High Fidelity låt från den gamla goda tiden,Ben Harpers Whipping boy brukar vara otrevlig med anläggningen om det inte fungar som det ska. Jag hade med mig rivigt material med mycket headroom,Peter Paul & Mary "see what tomorrow brings" plattan från 1965. Vi körde spåret "Rising at the moon" och "Morning train" som är en väldigt svängig variant på "Gospel Plow". Muddy waters "well,myy heeeart iss in the deelta......" spelades och vi lyssnade efter partiet i låten där även en dymikerad Linnstärkare gärna kippar efter andan. För saklighetens skull så nämner jag att något sådant slutsteg inte behövde sågas denna kväll då bara min medhavda Linnpryl deltog,men i sällskapet finns en mer i Linnträsket nergången herre som snart troligtvis får en daskad handske i ansiktet,vi får hoppas att han klarar att hålla den skotska fanan högt och att hans nya rum tar ut allt ur de dyra grejorna.
Från plattan"Dark side of the moon" spelades spåret "The great gig in the sky" vilket var tungt och väldigt berörande!
"Im not afraid of die
Anytime will do
Why should i"
Tankarna gick direkt till Carina på avdelning 53 på Sunderbyns Sjukhus,livet är fan inte rättvist!
Misa Criolla håller på att vara ett stående inslag så vi körde det kreolska spåret med ljuset släckt. För första gången fattar jag vad Öhman menar med att man ska kunna glömma av anläggningen och inte ha något emellan dig och musikerna. Allt fanns där och kommentarer om tydlighet,driv,välartikulerat,sväng kändes bara fånigt. VI skiftade mellan lånekablage från åttahundratusenkronorssystemet och Clas Ohlsson kabel. Interconnecten var Linn Black Analouge Interconnect. Bassmans kompis har faktiskt varit Linnförsäljare och försålt honom dessa välstämda kablar. Ska man säga något snällt om den svarta interconnecten så föredrog jag den framför dyrkabeln,MEN,det var sådana löjliga skillnader att det kunde man lika gärna klara sig utan. Högtalarkablaget fann vi att den enkardeliga Clas Ohlson sladden var svårslagen i att leverera för sitt pris. Den vann helt enkelt. Både lät bättre(eller lika bra) och kostade knappt något. Klart snyggt med en vävd strumpa till överdrag och en träkloss som dekorerar interconnecten man vilket dyrt slöjderi till vilken nytta?
Jag ska ta reda på vad kablaget hette..
Förstärkeriet var en Denon AVR2105 reciever,den sägs vara "hand i handske" för piP och kan en del om än inte allt. Jag kollade på prisjakt och riktpriset för fem år sedan verkar ha varit 5495:- Den är testad av lite olika tidningar och privatpersoner, ansedd som välspelande,mer vet jag inte om den. Kanske Linnhandlarkompisen hade något säljande finger med i spelet? Linnhandlare säljer ju lite annat också emellanåt,själv var mitt första besök på en linnbutik i jakten på en skivspelare, säljaren körde hela repetoaren för mig men det fick bli för Pro-jecten som han tursamt nog,för mig,hade som budgetalternativ. Lite kul med Denon är beteckningarna,21 står för effektklassen och 05 för tillverkningsår..
Till basmodulerna har han en gammal luxman förstärkare,kan inte beteckningen men det är en sådan som man blir nostalgisk av att klämma på om man som jag var förtjust i gamla Alpine bilstereos i slutet på 1980-talet. Jag tror det här är ett förstärkeri som på slingriga vägar byttes in på Beliva som vår välljudande butik hette här i Piteå på den tiden. Jag tror Bassmans svåger har jobbat där och hade sin gode svåger i åtanke,hoppas jag inte far med osanningar nu.
Edit: Luxman LV 109 heter modellen
CD spelaren la jag inte ens på minnet,kan det ha varit en HK?
Det spelade ut så gud förbannat,behöver det verkligen bli bättrre än så här? Vad skulle Öhman hit att göra?
Ptja,vad jag fattade på Bassman så ville han vända på rummet och spela längs med rummet för att kunna få den där biosalongskänslan/lounge miljö med rätta atmosfären och klockrent ljud,time will tell..