selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 06:58

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
PostPosted: Wed Mar 24, 2010 10:28 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Hoppas att det här landar rätt nu =)

Jag är nyfiken på varför man väljer att sätta en array av diskanter i basreflexporten?? Som hemmapulare och någorlunda påläst så finner jag inga bra argument för det. Men jag har nog inte blivit upplyst med rätt information får jag hoppas =) Så kan någon förklara tänket för mig =)

Mvh Andrén

-------------------
1+1=1

PostPosted: Wed Mar 24, 2010 10:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ursprungstanken är att arrayen ska hänga "fritt" i luften för att slippa reflektioner (s k diffraktion)
från baffeln.

P g a platsbrist har Linn på vissa modeller valt att hänga arrayen framför porten ist f en "kopp"
som det är gjort på vissa andra högtalare. På Komri sitter arrayen framför ett mellanregister för att
få arrayen att sitta så nära nedre mellanregistret som möjligt.

En del andra tillverkare väljer att placera diskanten ovanpå lådan eller att göra en smal låda med
avfasade/avrundade hörn av samma anledning som ovan.

/M

PostPosted: Wed Mar 24, 2010 11:47 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Magnus wrote:
Ursprungstanken är att arrayen ska hänga "fritt" i luften för att slippa reflektioner (s k diffraktion)
från baffeln.

P g a platsbrist har Linn på vissa modeller valt att hänga arrayen framför porten ist f en "kopp"
som det är gjort på vissa andra högtalare. På Komri sitter arrayen framför ett mellanregister för att
få arrayen att sitta så nära nedre mellanregistret som möjligt.

En del andra tillverkare väljer att placera diskanten ovanpå lådan eller att göra en smal låda med
avfasade/avrundade hörn av samma anledning som ovan.

/M
Diffraktion köper jag, men iom att den likfullt sitter "i baffeln" så får du ju en väldigt tidig reflex, i motfas från koppen/porten bakom, och sen ett ytterligare svar från impulsen där baffeln fortsätter utanför. Plus att man valt att sätta dubbla diskanter, vet inte delning, men jag förstår att man vill ha bra spridning över 10k. Jag tänker då på interferensproblem och att ljudbilden bör ändras på om du står upp och rör dig.
På detta så sitter den där vi har mest turbulenta luftflöden från en högtalare, samt i en port där blåsljud kan uppkomma.

Jag förstår vad man kan tänkas vinna, bättre spridning och att man vill ha en punktkälla, alltså placera elementen akustiskt nära. Men jag förstår inte varför man väljer den att sätta den i porten, annat än att det ser ju lite ballt ut och originellt?

Att sätta en domediskant utanför en låda kan ju göra att man får mindre diffraktionsproblem, men sätter jag väl en diskant utanför lådan, kan man väl likväl använda en av dipoltyp, o slippa elaka reflexer =)? IMHO

Smala lådor kan man ju också göra, men då får man filterkrångel vid bas-mellanregister, då man minskar baffelstödet och då sänker systemkänsligheten, samt får väldigt låg delning om man väljer sidmonterad bas. Delar man aktivt så slipper man ju helt filterkrånglet, men får lite brus att hantera istället.

Lite tankar bara, jag reflekterar gärna kring dessa saker och vidgar mina vyer =)
Ödmjukhet är en dygd.
Mvh

-------------------
1+1=1

PostPosted: Wed Mar 24, 2010 13:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag tror att anledningen att man stoppat porten bakom diskanterna på M109 är för att slippa ha den bak och det inte finns fler platser på framsidan.

PostPosted: Wed Mar 24, 2010 20:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Precis. Jag tror inte att det är nåt listigt med det hela, annat än de kunde gjuta "koppen" och porten i ett och samma stycke.

Alternativet hade varit att sätta den i ett av de nedre hörnen där bak på lådan (som på Tukan). Undrar hur det hade låtit? Med en filtrerande låda runt porten (återigen som på Tukan) hade det kanske blivit ännu bättre. Men utan tvekan dyrare att bygga!

PostPosted: Wed Mar 24, 2010 21:06 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det sitter förövrigt samma plastkopp på M112 trots att den har en separat port, här är bara porten i koppen pluggad.

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC+02:00