Magnus wrote:
Ursprungstanken är att arrayen ska hänga "fritt" i luften för att slippa reflektioner (s k diffraktion)
från baffeln.
P g a platsbrist har Linn på vissa modeller valt att hänga arrayen framför porten ist f en "kopp"
som det är gjort på vissa andra högtalare. På Komri sitter arrayen framför ett mellanregister för att
få arrayen att sitta så nära nedre mellanregistret som möjligt.
En del andra tillverkare väljer att placera diskanten ovanpå lådan eller att göra en smal låda med
avfasade/avrundade hörn av samma anledning som ovan.
/M
Diffraktion köper jag, men iom att den likfullt sitter "i baffeln" så får du ju en väldigt tidig reflex, i motfas från koppen/porten bakom, och sen ett ytterligare svar från impulsen där baffeln fortsätter utanför. Plus att man valt att sätta dubbla diskanter, vet inte delning, men jag förstår att man vill ha bra spridning över 10k. Jag tänker då på interferensproblem och att ljudbilden bör ändras på om du står upp och rör dig.
På detta så sitter den där vi har mest turbulenta luftflöden från en högtalare, samt i en port där blåsljud kan uppkomma.
Jag förstår vad man kan tänkas vinna, bättre spridning och att man vill ha en punktkälla, alltså placera elementen akustiskt nära. Men jag förstår inte varför man väljer den att sätta den i porten, annat än att det ser ju lite ballt ut och originellt?
Att sätta en domediskant utanför en låda kan ju göra att man får mindre diffraktionsproblem, men sätter jag väl en diskant utanför lådan, kan man väl likväl använda en av dipoltyp, o slippa elaka reflexer =)? IMHO
Smala lådor kan man ju också göra, men då får man filterkrångel vid bas-mellanregister, då man minskar baffelstödet och då sänker systemkänsligheten, samt får väldigt låg delning om man väljer sidmonterad bas. Delar man aktivt så slipper man ju helt filterkrånglet, men får lite brus att hantera istället.
Lite tankar bara, jag reflekterar gärna kring dessa saker och vidgar mina vyer =)
Ödmjukhet är en dygd.
Mvh