selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 17:52

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 260 posts ]  Go to page Previous 19 10 11 12 1318 Next
Author Message
PostPosted: Wed Mar 17, 2010 14:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Rutger wrote:
Men i Komri och artikulat borde det åtminstone vara direktlött. Det är ju inga prisbilliga högtalare- och jag tvivlar starkt att de använder klämkontakter här. Sportbilsentusiasten har nog felaktiga uppgifter om detta.
Med tanke på vad sportbilsentusiesten har för högtalare så tvivlar jag lite på att han har fel uppgifter... :|

PostPosted: Wed Mar 17, 2010 16:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hoppas på en fortsättning här från Haraldur! :D

PostPosted: Wed Mar 17, 2010 20:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Jag tvivlar inte på att Pip-högtalarna är bra, men ur ett prismässigt perspektiv så ska de inte
jämföras med Katan eller Majik 109.

Pip-klonerna Guru kostar i plug-n-play-utförande kostar ca 30.000kr med ett par stativ, och det
är förmodligen därikring som ett par Pip skulle hamna om de såldes via detaljhandeln.

Ett par Majk 109 i delar med en obehandlad låda skulle inte kosta speciellt mycket om de köptes
direkt från Linn.

/M
Håller inte riktigt med att Guru Audios QM10 rakt av kan jämföras med piP. Visserligen är de baserade på piP men då på studioversionen av piP signatur (som i sin tur är den bättre versionen av piP). Dessutom används ett helt annat diskantelement (från Visaton istället för den enklare Audax). Sedan tillkommer ju utformningen av lådan, som ser helt annorlunda ut än piP plus säkert lite annat smått och gott.

Så om vi nu ska prata om ett "prismässigt perspektiv", så tycker jag nog att man mycket väl kan jämföra piP med Katan eller M109. Och förresten, inte bara ur det perspektivet 8)

/mvh

PostPosted: Thu Mar 18, 2010 03:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

torig wrote:
Så om vi nu ska prata om ett "prismässigt perspektiv", så tycker jag nog att man mycket väl kan jämföra piP med Katan eller M109. Och förresten, inte bara ur det perspektivet 8)

/mvh
Ett par Pip skulle kosta mellan 20-30.000kr i butik om du lägger på normala marginaler
för distributör och butik samt en lite högre kostnad för tillverkaren (för MF, logistik mm).

Skulle du köpa Katan eller M 109 i byggsats direkt från Linn med obehandlade lådor så
skulle de kosta en bra bit mindre än Pip i byggsats från Ino.

Därför spelar de inte i samma division prismässigt. Piparna är helt enkelt en dyrare och
mer påkostad (och kanske bättre) högtalare.

Nu saknar Linn en stativhögtalare i intervallet 20-30kkr. Men om du tar någon annan
tillverkare som t ex B&W, så tror jag att det är en mer rättvis jämförelse att ställa Pip
mot ett par B&W Nautilus 805 för ca 28.000kr, än att jämföra Pip med ett par enklare
B&W-stativare för 10.000kr.

/M

PostPosted: Thu Mar 18, 2010 05:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Väldigt off topic men ändå något, som för mig var tillräckligt stort,för att tycka att det kunde vara värt att dela med sig av ,var dagens samtal med någon av hyggligt stor dignitet,och nej, det var varken Ingvar Öhman eller Peter Bremen.

Snarare Jesus för en Linnist,ja i vart fall för mig med gamla linn på altaret..

Jag talar om Doctor Rod Craford,mannen bakom Kaber och Keltik. Gränslös som jag är så tog jag efter en tids fundering helt enkelt kontakt med honom. Det visade sig vara en ytterst sympatisk och intressant herre. Intressant att höra om hur vida skillnader i metodik vid framställning av en produkt Ivor och Rob emellan var och om de delade åsikter om de olika komponenternas betydelse i kedjan. Projekten med kaber och keltik skedde delvis i lönndom utan Ivors vetskap,något som enligt konstruktören är en av nycklarna till det goda resultatet. Det fanns tankar på både dels sämre element men även betydligt bättre. Detta tilläts inte provas då kostnaden ansågs vara för hög för dessa element,detta testades i alla fall,något som inte föll i god jord. Resultatet var dock succeartat. De billigaste, av Ivor tilltänkta elementen blev utskåpade och man var tvungen att leta runt efter någon tillverkare beredd att sälja sig billigt nog och därtill ställa om tillverkningen efter önskade specar på dels standardelement men även kopiera Kefbasen samt radikalt ändra den på ett par punkter. Blev Tonegen som tog hem offerten som alla vet..

Vad kanske inte alla vet, var att trots att kaber och keltik spelar gudomligt, även gentemot nya prylar,så hade det i smyg labbats en hel del med mycket bättre element och vi har bara hört "good enough" låtande kaber/keltiks..

Med Audax aerogel element kom de upp i en helt annan diemension,testpanelen var enig.

Väl hemma "Down under" så fulländades Kaber med de element de aldrig fick hos linn och såldes under namnet "Kan Tu" vilket är abourgin för känguruunge. Ivor hade varit upprörd och menat att det var stöld av både varunamn och produkt,kopia alltså men eftersom hela högtalarserien associerar till känguru och designen redan innan tiden hos Linn så gick inte högtalaren att stoppa. Det underbara mellanregistret i kaber och keltik är bara en aptitretare på hur bra det kunde vara. Jag vet vad som var tänkt i lådorna från början och det tänker jag testa!

Vidare spordes ideerna som kom i kantu modellens filter som enligt doktorn helt skiljer sig från linns. Jag ska försöka hålla inlägget kort då det är mycket OT och dessutom handknackat på mobiltelefon.

Stort att stifta en sådan bekantskap,hade en annan tanke på att be IÖ undersöka elementen i Kaber för att dels ta fram ersättare men även se om det finns möjlighet till förbättring,jag menar,får man tom carlson att låta sådär bra så som med hans ersättningselement så kanske man klarar att selekera ut värdiga ersättare...

PostPosted: Thu Mar 18, 2010 09:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

http://www.legendspeakers.com.au/legendstory.html

PostPosted: Thu Mar 18, 2010 09:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

"Hi Niclas!
First, many thanks for your kind comments on the phone on the Kaber loudspeaker. As you say, the Kaber mid/bass driver was sourced from Tonegen. It was a very good driver in its day (though not quite as good as ones from Vifa & Audax that I also tried at the time but was unable to use because of budget restraints) but would be difficult to source except from Linn for whom it we had it especially made. Certainly technology has moved on in the 20 years since the Kaber was designed so it should be possible to find a speaker that sounds as good.

For example Legend's Kantu loudspeaker was unashamedly a continuation of the Linn Kaber but with the Kantu I had more freedom of design without Linn's management hierarchy & budget restraints. Initially I used the Audax Aerogel driver that I wanted to use at Linn, then when Audax stopped making it I used the ScanSpeak 8545 etc. The Kantu is still going strong, in its 6th iteration. We could export the Kantu you direct but the freight costs would probably be substantial.

Hope this is of at least some help to you, even it perhaps not much as you or I would like! Please do not hesitate to ask if anything is not clear or if you have any further queries.

All the best
Rod
Dr Rod Crawford"

PostPosted: Thu Mar 18, 2010 09:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Med dagens valutakurs så kostar alltså en modern "Kaber" 6:th edition utpris:34.250:-
Man fick inte kalla den för Kaber men det är den högtalaren i grund och botten fast utan begränsningar vad elementen får kosta. Det här är lite intressant,fel, MYCKET intressant.

Frakten skulle troligtvis bli dyr men å andra sidan så köper jag dem om jag vill direkt genom honom utan påslaget som mellanhänderna tar. Jag berättade för honom om hur högt jag prisade Kaber och dess konstruktör, och passade på att lägga både ett gott ord för Lejonklou och IÖ som varande av kunnigt och väldigt intresserade hifi gurus representerande vårt lilla avlägsna land ut välljudsperspektiv. Det var i det läget som element ersättare kom att nämnas. Nu när jag är i jobbarperioden så kommer någon vecka att rinna iväg men jag ska absolut passa på att glutta på denna dörr igen medans den är öppen. För mig blir det här lite som historiken om Stig för en Carlsonfantast! Det är även skälet till varför man kan äga både ett och fem par högtalare.. :wink:

Kanske det om tjugo år kommer att finnas någon som gräver ner sig i vem som konstruerade Dynamik nätdelen eller den nya motorstyrningen? Arrayerna eller vem som beslutade att lådorna skulle få den moderna silvriga dyra looken som så väl smälter in med plastkristallkronorna från Dollarstore eller Ikea. Eller så inte...

Men jag har haft fel förr...

PostPosted: Thu Mar 18, 2010 10:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Glömde piP spåret efter denna upprymmande händelse här kommer vad som komma skall:

På Fredag åker jag och Classik Movien till Stefan i Luleå med det berömda och omtalade "välstämda" lyssningsrummet med piP riggade. Får hoppas att han har soundtracket till Det Femte Elementet...

Det skulle visst vara Electric Light Orchestra tema tillsammans med några ungdomskompisar från förr.
Där ska han få ta en koll på Movien och löda ihop filtren i samma veva. Jag själv fixar inte löda smått längre måste jag erkänna,gjorde en synkoll efter sista försöket med Movien och sedan jag inser att mina foruminlägg vimlar av felstavningar. Detta stannade inte med ett recept på brillor utan en remiss till ögonmottagningen för vidare kö till starroperation...

Skitkul..

Hur som helst så köpte jag ett par ark Valnötsfaner och för säkerhets skull ett skitsnyggt ekfaner också. Bassman och jag har en gemensam kompis som har ett Snickeri/sprutmåleri,vi ska få vara där och grisa. Frontbafflarna kommer antingen att på linnvis bli svartlackade med en effektlack,grundtänket var att även toppen på lådan slkulle effektlackas. Nu lutar det åt att fanera alla sidorna för att få det elegant och enhetligt. Dessutom var valnöten såå jäkla snygg!

Känner jag min sjuka hjärna rätt så kanske det slutar med två piP par,så blev det sist jag lackade en moppe som skulle renoveras,velade mellan candy red och blueindigo,skaffade dubbla uppsättningar och lackerade,i slutändan renoverades två hojar..

Detta vårt tilltag sker på Tisdag eller Onsdag,har jag en oerhörd tur så körs bitar ut på NC maskinen i MDF för stativen,jag ska lyda de råd jag fått både härifrån och från Faktiskt om mindre höga stativ. Tänkte lacka fötterna i svart effektlack i fall frontbafflarna blir svarta. annars får det bli någon anna lösning!

Tror det var allt,nu slipper ni mig på några dagar.
Fortsättning följer.

PostPosted: Thu Mar 18, 2010 10:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ursäkta OT men det verkar ju finnas en modern slags mini kelitik oxå Legend’s Isobaric Small Red för ca 60kkr vore grymt intressant att få lyssna på dessa burkar.

PostPosted: Thu Mar 18, 2010 10:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

haraldur wrote:
Med dagens valutakurs så kostar alltså en modern "Kaber" 6:th edition utpris:34.250:-
Har du räknat in moms och tull i o m att Australien ligger utanför EU?

/M

PostPosted: Thu Mar 18, 2010 11:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Haraldur, mycket intressant läsning om Kaber.
Pär wrote:
Ursäkta OT men det verkar ju finnas en modern slags mini kelitik oxå Legend’s Isobaric Small Red för ca 60kkr vore grymt intressant att få lyssna på dessa burkar.
Är detta en vidareutveckling av Keltikkonceptet motsvarande Kantu från Kaber?

PostPosted: Thu Mar 18, 2010 14:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Unlike the Big Red 2s (and Tikandis) the Isobaric Small Reds do not have a separate large bass module. Using Dr Rod's experience at Linn with the Sara, Isobarik and Keltik loudspeakers (see Legend Story) we have mounted two Scanspeak bass drivers in isobaric configuration to achieve deep bass in a relatively small single cabinet. It gives usable bass to well below 40 Hz that is also very tight, fast and detailed. However, because the bass drivers are in parallel they do require a reasonably powerful amplifier with good current capabilities to drive them to high sound levels.
Fast man blir lite konfunderad är det golvare stativare eller vad ??

Attachments:
mainphoto_SmallRed.jpg
mainphoto_SmallRed.jpg [ 14.9 KiB | Viewed 1099 times ]

PostPosted: Thu Mar 18, 2010 15:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Väldigt intressant tråd detta :)

Ser fram emot dina färdiga piP Haraldur.

Dom där stativarna ser ut att vara modell större :?
Ser ut som ScanSpeak bas element.

PostPosted: Thu Mar 18, 2010 15:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

50 cm hög så någon form av stativ bör dom nog ha ?
Tack Haraldur för trevlig läsning :)

Post new topic  Reply to topic  [ 260 posts ]  Go to page Previous 19 10 11 12 1318 Next

All times are UTC+02:00