selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 22:35

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
PostPosted: Fri Mar 12, 2010 10:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det här säger konsumentköplagen om reklamationer:

Fel som visar sig inom sex månader alltid anses vara ursprungliga fel, om ej annat kan bevisas av säljaren. Efter sex månader är det konsumentens skyldighet att bevisa att felet är ursprungligt.

Din rätt att reklamera gäller alltid i 3 år från och med det datum du köper varan eller tjänsten.

PostPosted: Fri Mar 12, 2010 11:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Garanti är en sak, det är ett frivilligt åtagande från butiken - den kan också ställas ut av tillverkare och då kan den nog gälla direkt mot tillverkaren men inte butiken.

Reklamationsrätten däremot är lagstadgad, den gäller i tre år och är ett tvingande åtagande från butikens sida. Butiken har alltså ingen som helst möjlighet att hänvisa till sin leverantör. Däremot så har konsumenten rätt att vända sig till leverantören om hen (användandet av detta könsneutrala genus är inte någon jämställdhetsfråga för mig, bara en jävligt praktik förändring av språket) väljer att göra så, det kan vara praktiskt om butiken har stängt till exempel.

Däremot så kan ju butiken ta hjälp av sin leverantör att undersöka varan för att se om det är konsumenten som har förstört den genom felaktigt handhavande. Detta förändrar inte avtalsförhållandet mellan näringsidkare och konsument.

Tonläget kan alltså i det här fallet inte säga "Tyvärr, Linn vill inte reklamera den", de kan bara säga "Jag vill inte reklamera den för du har haft sönder den själv. Linn säger det och jag litar mer på dem än på dig".

PostPosted: Fri Mar 12, 2010 12:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Kan meddela att vi lyssnade på tonläget på nålen och disskuterade en hel del om varför den kunnat bli dålig så fort. Anders pratade en del om antiskating som möjlig orsak till onormalt slitage. Den lät inte katastrof dålig på den skivan vi testade men visst var den sämre än nålen som satt på P3an vi använde. Jag har dock upplevt att vissa skivor spelar helt ok och andra jättedåligt, är detta normalt vid sliten nål?
Jag fick en schysst deal av Anders på en ny nål. Det viktiga nu är ju att det inte ska bli samma sak igen. Jag ska dock förhopppningsvis köpa en radikal när de har erbjudande nästa vecka så då tar vi nya nålen och en rejäl översyn av 12an i samma veva.

PostPosted: Fri Mar 12, 2010 13:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tillägg till Lejonklou och Henriks inlägg ang garantier och reklamationer:

Garantier är frivilliga från butiker/säljare (undantaget begagnade varor och reparationer).

Vad garantin omfattar (arbete/frakt/mtrl etc) kan också skilja sig från butik till butik.

Fel som fanns vid leverans men som inte uppdagats förrän senare kan reklameras. Fel som
uppstår inom 6 månader antas rent juridiskt ha funnits vid leverans (om inte säljaren kan
påvisa annat).

Fel som inte fanns vid leverans, men som uppstått senare omfattas inte av reklamations-
rätten. De kan ev täckas av ev garanti.

Vid garanti-anspråk eller reklamation ska köparen vända sig till säljaren då det är med denne
som köparen har ingått ett avtal med (i o m köpet). Säljande butik kan i n t e hänvisa till
att "leverantören godtar inte detta". Det är butikens huvudvärk ifall inte leverantören kan
komma överens med butiken.

För några år sedan så saknade Pioneer garanti på sina prylar, det var helt upp till butiken att
stå för detta. Pro-ject likaså. Idag så lämnar Pioneer garanti åt butiken som butiken kan lämna
åt sina kunder. Vet inte hur det är med P-j.

En säljande butik kan hänvisa till "sin" supportavdelning eller "sin" service-verkstad etc (som i
de flesta fall är tillverkarens eller distributörens support/verkstad, alternativt tredje part) när
det gäller frågor och felanmälningar.

/M

Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00