selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 16:04

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 104 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next
Author Message
PostPosted: Sat Mar 06, 2010 13:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag ber om ursäkt, för att jag hjälpt till att dra den här tråden lite off topic, med att blanda in andra stora högtalare än Keltik. :wink:
Historiskt så gjordes (voiceades för rak frekvensgång) många/de allra flesta högtalare, för att stå invid en vägg eller tom i ett hörn. Linn Kan, Sara & Isobarik kan man nog räkna till "nära vägghögtalare" IMO.
Nu är det inte lika vanligt längre, men några få nya finns det fortfarande som tex svenska Larsen 4, 6 & nu år 2010 nr 8 som premiärvisades på mässan.

En liten fråga till Erik, är det kanske ett par klassiska NAIM DBL med 15 tummare, som ruskar om hemma hos dig?

Det gjordes en annan svensk betydligt billigare vägghögtalarserie ("High Fidelity??") i tre storlekar för ca tio år sedan enligt Keltikprincipen "Liten två vägare med inbyggd sub". Det var 12", 15" och störst en 18" i basen. Iden var att kombinera den lilla högtalarens punktformighet med dynamik och slam. Hur gick det då? Jovars rätt ok åtminstone den sista delen infriades. :mrgreen:

De flesta burkar idag har flera rätt små baselement för att hålla ner Baffelbredden vilket ger ett slankare utseende och lite bättre spridning (att det är lättare och billigare att göra stora serier med bra små element, än att göra få stora bra element har säkert inget med saken att göra :wink: ) De har också en eller flera basportar för att ge lite mer stöd/botten och för att hålla upp verkningsgraden en behövlig dos. Summan av kardemumman är att de flesta trivs alldeles utmärkt ca 30-50 cm ut i från väggen.

Men riktigt stora bjässar brukar må bra med lite luft i kring sig, nu på mässan så spelade KEF reference på ett synnerligen oansträngt och ytterst behagligt & njutbart sätt, både på vinyl med Rega P25? och CD-skivor med Chord elektronik, mums! :wink: (å andra sidan Cantons bjässar skavde rätt rejält i örat :x , Aktiva ATC var mkt bra för pengen, ca 180 kkr)

Mvh MRTweak

PostPosted: Sat Mar 06, 2010 18:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är ett par DBL som drivs aktivt.

Det enda sättet att få reda på var ett par keltik skall stå är att prova i det tänkta rummet med en noggrann intuneing.

/Erik

PostPosted: Sun Mar 07, 2010 02:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej Erik, vad kul, du har ju ett par riktigt klassiska "Nära vägg högtalare" och rejält stora är de också.
Ett par Keltik är ju nästan minimonitorer i jämförelse.
En del påstår att DBL står för, "Damn Big Loudspeakers", men det är ju konstruktionsprincipen som avses, "Decoupled Box Loudspeaker" och att reda ut alla finesserna kring det, överlåter jag gärna till Erik, men ytterst kortfattat så har alla element varsin låda att spela i och de "hålls ihop" av en L-formad konstruktion. Slutresultatet är en 1,2 m hög, 65 cm bred och 40 cm djup högtalare, som är minst dubbelt så tung som en Keltik. :shock:

Men som Erik skrev, så är de ju gjorda för att stå nära väggen (6 cm), så de tar ju inte så stor golvyta i anspråk, (värre är det med väggytan :wink: ) så ordet "diskret" beskriver väl inte det första man tänker, när man ser dem :mrgreen: Men som man brukar säga; skönheten bor i betraktarens öga och jag tror att du tycker att de är minst lika vackra, som jag tycker att mina Keltikar är :wink:

Rätta mig om jag har fel, men de är inte alls lika "gamla", som designen antyder (70-talet) och görs de fortfarande eller har Ovator S-600 knuffat bort dem från tronen nu i år?

Mvh MRTweak

PostPosted: Sun Mar 07, 2010 14:25 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Pär wrote:
Är det någon som föresten vet vad det är för skillnad på nya majiksuben jämfört med den äldre sizmik?
Jag hörde att M126 ska ha Dynamik?!

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I

PostPosted: Sun Mar 07, 2010 15:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ok så det kanske är möjligt att uppgradera en sizmik med dynamik då ?
Är du fått till din sub som du vill ha den då MNn ?

PostPosted: Sun Mar 07, 2010 18:07 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Japp, det som behövdes var en proffs-intuning :P
(Ursäkta OT)

Naim SuperLine+SuperCap
Mana

PostPosted: Mon Mar 08, 2010 20:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

inte så mycket off topic din sub lirar ju med en M140 :) Och M140 med sub kan ju vara ett alternativ till keltik
Skoj att du fått till det :)

PostPosted: Sat Mar 13, 2010 20:00 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Pekka, lite intresserad om varför du inte är riktigt nöjd med M140 jämfört Espek. M140 spelar ju bättre och tightare säger "alla". De gånger jag hört dem har det varit med varierande resultat ibland bra och några gånger mindre bra. Jag har dock inte jämfört i hemmiljö vilket brukar vara en helt annan sak. Har själv 5140 och tycker att de är bra men basen är lite för slapp även om de går djupt. Prismässigt ligger M140 okej till och är ur det perspektivet ett möjligt alternativ. Men om de inte är bättre ur alla perspektiv än Espek/5140 så kanske det inte ändå är värt det. Tyvärr är nästa kliv till Akurateserien rätt våldsamt prismässigt så då finns inte så många alternativ kvar i alla fall inte om det skall stå Linn på logotypen.

PostPosted: Sat Mar 13, 2010 20:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roger wrote:
Pekka, lite intresserad om varför du inte är riktigt nöjd med M140 jämfört Espek. M140 spelar ju bättre och tightare säger "alla". De gånger jag hört dem har det varit med varierande resultat ibland bra och några gånger mindre bra. Jag har dock inte jämfört i hemmiljö vilket brukar vara en helt annan sak. Har själv 5140 och tycker att de är bra men basen är lite för slapp även om de går djupt. Prismässigt ligger M140 okej till och är ur det perspektivet ett möjligt alternativ. Men om de inte är bättre ur alla perspektiv än Espek/5140 så kanske det inte ändå är värt det. Tyvärr är nästa kliv till Akurateserien rätt våldsamt prismässigt så då finns inte så många alternativ kvar i alla fall inte om det skall stå Linn på logotypen.
Passiva Espek har nog ingen chans mot passiva m140, det är många saker som är bättre på M140 än aktiva Espek, men inte allt skulle jag vilja säja

Ljudet blir mera perfekt med M140 medans Espek i vissa stunder kan ge det dära lila extra som ger gåshud

Och jag håller med dig om att M140 är prisvärd men nästa steg känns lite väl dyrt, 90 tusen och då får man inte en fullrange högtalare, vilket jag tror gör att många Keltikägare tvekar på att gå på Akurate 242

Sen är det faktiskt så att ska man slänga upp 90 loppor börjar det finnas en hel del annat att välja på som man inte behöver aktivera för att de ska prestera optimalt

Gamut L5 är en burk som jag tycker mycket om, men även den är lite tunn neråt

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Sat Mar 13, 2010 20:56 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Ett par Keltik är nog ett rätt bra alternativ och för dig som redan har slutstegen blir det inte så kostsamt heller. Bara att testa om du sedan inte blir nöjd är det bara att sälja dem igen. De är så billiga för vad du får och verkar lätta att sälja också. Jag hade helst velat sitta kvar passivt för att slippa en massa apparater och då skulle M140 kunna funka. Men tappar man gåshudskänslan är inte M140 något bra alternativ. Det är kanske aktivering av 5140 ändå som gäller eller möjligen är Keltik ett alternativ. Men å andra sidan finns det beggade A242 för ca 40-45 till salu då och då och de lirar i en helt annan division.

PostPosted: Sat Mar 13, 2010 23:30 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Spelar själv med M140 och har jämfört med min brors Espek och jag tycker att M140 vinner alla dagar i veckan. Glöm inte bort att det kom en uppgradering av Akurate242 iom att M140 släpptes enligt vissa pga M140 kom för nära den ursprungliga 242:an.

/R

PostPosted: Sun Mar 14, 2010 00:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ricke wrote:
Spelar själv med M140 och har jämfört med min brors Espek och jag tycker att M140 vinner alla dagar i veckan. Glöm inte bort att det kom en uppgradering av Akurate242 iom att M140 släpptes enligt vissa pga M140 kom för nära den ursprungliga 242:an.

/R
M140 är inte ens i närheten av gammla 242 därimot så är den kanske lite spelgladare än gammla 242, skulle vara kul att jämföra ett par välintrimmade Espek aktivt mot M140 på Ax200, för här är det lätt att gå vilse eftersom Espek kräver intrimmning på nästan mm medans M140 spelar ok hur man än ställer upp dom

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Sun Mar 14, 2010 00:59 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Delar helt uppfattningen om A242 mk1 jämfört M140. A242 mk1 är mycket bättre än ett par M140. Aktiva espek med chakrasteg jämfört ett par M140 passivt - vilket är bättre???? Skulle vara en intressant jämförelse i alla fall.

PostPosted: Sun Mar 14, 2010 15:44 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Har precis aktiverat mina M140 och tycker det blev ett ordentligt lyft :D
Jag kommer att rapportera mer på min medlemspresentation.

Naim SuperLine+SuperCap
Mana

PostPosted: Sun Mar 14, 2010 20:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Coolt aktiva M140 med sub måste rocka på rätt fett! :D Hoppas du har förståedne grannar :wink:

Post new topic  Reply to topic  [ 104 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next

All times are UTC+02:00