Snabbt inlägg....
(för att vara Haraldur)
Det har snöat så förbannat att det är inte sant,jag har lejat en traktorkusk redan för ett par dagar sedan till att ploga vägen ner till fritidshuset,han har protesterat och hänvisat till kylan men lovade lite halvhjärtat att utföra jobbet i dag på eftermiddagen...
Jag kände helgen rinna iväg i oförättat ärende och samtidigt löftet om att jag skulle testa burkarna gentemot er bästa forummedlemmar..
Först så skottade jag Linn och Christoffer av morsans platta tak där det låg nästan en meter snö och tryckte ihop takbjälklaget så det var omöjligt att få upp garagedörren...
Sedan blev det för olidligt att vänta så vi tog bilen och åkte förbi systemet vidare till Bassman vars högtalare jag helgen i ära skulle få låna. Han och grabbarna i bandet "Nalta rythm boys" skulle nämligen spela i helgen varvid burkarna inte skulle bli använda vilket passade väldigt bra..
Efter en kopp turkiskt kaffe och fått se hur överjävligt snyggt han har i sitt hus(perverst snyggt kök)så bar det ner i det allra heligaste nämligen pojkrummet,mysigt och föredömligt inrett med heltäckningsmatta med anor från den lokala raketbasen som är så hemlig att den inte ens får nämnas..
Det var ett mysigt bo som denne INOit hade inrett med lite diverse passande tingeltangel som skulle påminna honom om att lyssna på musiken och inte ljudet..
Det var helt enkelt väldigt mysigt inrett!
Ett trumset som skulle fått Göran Rudling att få hjärtinfarkt stod och vibrerade med till musiken i rummet,elektroniken bestod i diverse bra grejor som vi här inne knappt har hört talas om troligtvis..
Vi hann med ett par låtar och jag hörde direkt att det skulle lätt kunna plocka tunedem poäng i det här systemet,rätt många också,jag får lov att erkänna det mina Linnvänner,det lät Linn-och dyrt sådant..
Jag borde inte skriva detta
-Inte innan jag hunnit kränga iväg mina egna Linn prylar i alla fall..
(nej,riktig så psykopatisk är jag inte,och det finns plats för bägge religionerna)
Vi tog i alla fall hem högtalarna och tänkte att Bosse som traktorkusken heter,säkert tagit sig en ledig dag och insåg att det inte blir någon sommarstuga i helgen..
Jag,Linn och Chrille riggade därför högst provisoriskt upp gejorna i vardagsrummet med deadline för oljudet klocka halv åtta då det är SKIT på tv,eller bra underhållning som Bea väljer att benämna Schlageruttagningen..
Eftersom nästan allt Linn är på stugan så fick jag ta vad som fanns:
LINN KARIK S/N12500 ungefär med dålig laser..(Slimline Briliant nätdel)
LINN WAKONDA PREAMP(halvbillig/dyrt försteg
LINN LK85 Slutsteg
K600 Högtalarkabel
LINN BLACK interconnect
Skivorna är på stugan så det bli lite diverse smörja från garaget:
1.Aerosmith,Greatest Hits
2.Crash Test5 Dummies
3.Nationalteatern Greatest Hits
4.Ola Magnell
5.Donovan greatest hits
6.Bob Dylan Slow train coming
7.Hanne Boel my kind red spirit
8.Dire straits Brother in armas
9.Bob Dylan Madison square garden upptagningen vid jubileumet
Burkarna står uppriggade nära väggen med den vidhängande "akustikfluffset" bakom. Jag ställde dem där jag fann att de skulle kunna tänkas låta okej,dessutom var ena K600 kabeln lite i kortaste laget varvid det fick bli så här...
Keilidhburkarna står där bara som jämförelse,Kosmetsikt så står det redan innan vi börjar 1-0 till Keilidh..
När vi skickade in första plattan så stod det rätt omgående klart att det här är jävligt bra högtalare.
Aerosmith "Dream On" satt som en fläskläpp med alla pro and cons som finns på en hårdrockplatta från 1972,jag försökte betygsätta och gav den två plus av fem men insåg att det i själva verket var inspelningen jag betygsatte...
I med Crash Test Dummies "MMMMMM" som Peter på Takt & Ton nästan lite småperverst gillade att hjärntvätta oss Linnister med i mitten på nittoitalet med. Den lät minst lika bra som på den gamla goda tiden och blev inte heller stökig i refrängerna vilket det alltid gjorde med "icke Linn" på den tiden.. Den fick två plus av fem möjliga då jag kände att jag var tvungen att fortsätta min fåniga betygsättning,jävligt bra var det i alla fall..
Nationalteaterns "Sent en Lördag Kväll" fick mig att hämta en OLD OX från kylen och jag får lov att säga att det är "rock´n roll" i burkarna med väldigt mycket ´tune dem" i sig..
Betyg 4/5!!
Nu gick jag och hämtade mig ett extra par öron,Dvs,Beatrice..
Jag spelade Vällingklockan med Ola Magnell och började gråta,den är förvisso vacker men har aldrig tidigare berört mig på detta sätt. Beatrice sa spontant att hon aldrig tidigare fattat vad hans låtar handlat om odh att det nu kändes väldigt "rätt" Jag ger upplevelsen 4/5 och Beatrice 5/5 !! MVG med andra ord,börjar få lite KABER/KELTIK vibbar nu,läskigt burkarna kostar för fan 5000:-!!!
Körde "rulltrappan" i samma veva då vi inte förmådde oss sluta spela,i det här läget tänkte jag att JAG SKA HA ETT PAR piP!!
Ja nu får det bli ett snabbt sammandrag då Bea ska skutsa mig till stugan i alla fall eftersom traktorkusken just ringt och meddelat att "det är fritt fram nu"
Så nu packas allt omsorgsfullt för att riggas med
LP12
Karik(Utan Briliant nätdel,bara vanlig trafo)
LK1
LK2
(äldre och ansett sämre elektronik)
Och bättre Akustik..
Tar kanske med elektroniken jag har här oxå.
Vi spelade i alla fall även dessa låtar och det kändes om man ska fåna till det med betyg och tunedem ungefär så här...
Donovan: Jennifer Juniper upplevelse 3/5
Bob Dylan: "man gave name to all the animals" 5/5 (haleluja Moment!!)
Hanne Boel: "Ready for the sun" 3/5
Dire Straits:"Ride across the river"4/5
Dire Straits:"Brothers in arms" 4/5
Neil Young:"All along the watchtower" 3/5 Skrällig platta men det här fixad piP galant med bra "sväng" jag har sågad ett antal burkar till denna platta...
Bob Dylan"man from the north country" 4/5 MAGISKT!!
Dylan,Roger McGinn,George Harrison,Neil Young. "my back pages" underbart fast komprimerat vilket är den jävla inspelningens fel 4/5 I alla fall WOW!!
Det ser ut som en lovande burk onekligen,känns snudd som det här är roligare än M140 och framförallt inte lika entonig,lite "Kaberkänsla"..
Nu drar jag och piP till stugan fortsättning följer..