selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 22:51

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 63 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
 Post subject: Re: Majik Kontrol utgår
PostPosted: Fri Feb 12, 2010 12:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nätverksanslutning (dvs i praktiken en DS) borde vara standard på alla försteg och integrerade förstärkare. Precis som att riaa-ingång borde finnas, åtminstone som tillval. Kan man koppla sin CD-spelare, kassettdäck, tuner, skivspelare etc till ett försteg så borde man väl kunna koppla sin NAS?

/ B

PostPosted: Fri Feb 12, 2010 13:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ja det borde finnas för uppdatering av firmeware om inte annat..

PostPosted: Fri Feb 12, 2010 13:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pär wrote:
tycker oxå det känns lite omodernt, majik kontrol saknar tex digitala ingångar vilket majik dsi har. Så förmodligen så måste man göra nått nytt. Sen så låter lejonklous kikkin bättre för 1/3 av priset. Linn gör rätt i att pensionera Majik kontroll. Det hela är väl ganska enkelt handlar nog bara om försälnings siffror när de sjunker till en viss nivå så plockas produkten bort då den inte längre har någon atraktion på marknaden.
Jag hävdar med en dåres envishet att Linn inte kan ta bort en produkt ur en produktserie utan att ersätta den med något bättre eller förkunna en ny produktfilosofi. Typ "framöver kommer DS och Kontroll kombineras i samma enhet då detta ger mest prestanda för pengarna", vilket även får bäring på Akurate och Klimax på sikt..

Jag räknar kallt med att Linn har spännande information när MK tas bort. Har inte sett något officiellt från Linn än, har ni?

PostPosted: Sat Feb 13, 2010 01:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tycker det är helt rätt att plocka bort Majik kontroll ser ingen marknad för den.

Vad gäller Linns rena försteg/system controllers så är det bara ett som håller måttet, Klimax Kontrol.

Resten borde ersättas av tre moderna system controllers Majik(ny), Akurate(uppdaterad Akurate/Kinos) och Klimax(uppd. Kisto). Dessutom tycker jag att det hade kunnat släpa ett rent två kanaligt försteg i Akurate nivå, gärna med digital ingång. Men ser som sagt ingen marknad för ett två kanaligt försteg i Majik nivån nu när Linn har Majik I men även Majik DS-I.

Prisbilden kanske 35'-40' för Majik fler kanalig och ungefär samma för Akurate två kanalig. Akurate fler kanalig 65'-70' och nya Kisto kan hamna i samma prisklass som den gamla mha 140+. Dessa nivåer skulle kännas rimliga.

PostPosted: Tue Feb 16, 2010 10:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
Tycker det är helt rätt att plocka bort Majik kontroll ser ingen marknad för den.
...
Tonläget skriver:
Quote:
När man konfigurerar en Majik DSI så att slutsteget ej är aktivt så blir försteget mycket nära en Majik Kontrol i prestanda,
Sämre alltså! och då antar jag att man jämför dom som linjesteg. Phonosteget saknar väl MC och är kanske sämre på MM i DS-I? Så hur kan du skriva så? Måste väl finnas en marknad för ett försteg om man har slutsteg, Majik DS och kanske en skivspelare när alternativet nu är att betala mer för något som är sämre, betala för slutsteg och inbyggd DS-del som man inte använder. Man jag håller med om att Majik Kontrol borde ha morderniserats med digitala ingångar a la DS-I. Sedan vänder ju Dyamik på hierarkin lite, har visserligen inte jämfört men det känns som att SC med dynamik ger ett bättre försteg än Majik Kontrol.

PostPosted: Tue Feb 16, 2010 14:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stefan wrote:
Sämre alltså! och då antar jag att man jämför dom som linjesteg. Phonosteget saknar väl MC och är kanske sämre på MM i DS-I? Så hur kan du skriva så? Måste väl finnas en marknad för ett försteg om man har slutsteg, Majik DS och kanske en skivspelare när alternativet nu är att betala mer för något som är sämre, betala för slutsteg och inbyggd DS-del som man inte använder.
Visst är det något sämre men är det värt prisskillnaden? Går att uppgradera MM till MC i Majik DS-I men spelar det så stor roll? Är det kanske bättre att uppgradera något annat innan man går på MC och när man väl tar steget är det nog
lika att köpa Urika alt. beg. Linto. Absolut finns det en marknad för rena försteg men som jag ser det inte i Majik nivån, ser dock gärna ett i Akurate nivån.

Om man sitter med slutsteg, Maijk DS och en skivspelare har man mest troligt redan ett helt okej försteg säg minst 5103 och gör mest troligt bättre att uppgradera källan. Ifall man inte har minst 5103 som försteg har man mest troligt inte heller något AV slutsteg vilket gör Majik I till en perfekt produkt. Sedan får man pengar över efter man sålt sitt(sina) slutsteg förutom de 3700 som Majik Kontrol:en kostar mer, som du kan lägga på andra delar av kedjan.

Är väl inte speciellt många som sitter med DS, LK försteg och Chakra slutsteg? Kanske har fel. Hursomhelst kanske extra kanalerna i Majik I gör det möjligt att aktivera eller varför inte köpa en beg. Exotic (med eller utan DA) grymt prisvärt som dessutom kan dynamikiseras.

Ps: Finns en marknad för alla olika typer av produkter frågan är bara om den är tillräckligt stor föratt motivera ens existens.

PostPosted: Tue Feb 16, 2010 14:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ser helt klart behov av ett vasst försteg för runt 20.25.000 kr. Hade jag kört Majikserien aktivt och sneglat på en ADS som nästa uppgradering hade jag inte velat sitta med en MDSI som kontrol...

PostPosted: Tue Feb 16, 2010 17:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

TONNY wrote:
Ser helt klart behov av ett vasst försteg för runt 20.25.000 kr. Hade jag kört Majikserien aktivt och sneglat på en ADS som nästa uppgradering hade jag inte velat sitta med en MDSI som kontrol...
Ser inte problemet, bara sälja Majik DSI eller köper man Majik I från början. Som jag skrev i första inlägget är det framförallt Majik I som gör Majik Kontrol överflödig inte Majik DSI. DSI begränsar fortsatta source first uppgraderingar som du är inne på men Majik I begränsar inte det alls utan öppnar upp genom att man har mer kr över.
Clas wrote:
Men ser som sagt ingen marknad för ett två kanaligt försteg i Majik nivån nu när Linn har Majik I men även Majik DS-I.

PostPosted: Wed Feb 17, 2010 14:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nä, det kanske inte är något stort problem...

Jag kör Majik-I/D idag och kommer uppgradera till LINN DS, ev. till ADS beroende på dagsformen.

Fas 2 hade varit att ev gå vidare mot att aktivera mina M140 och ersätta M-I med en kontrol i nivå med Kikkin 2, dock med flera ingångar. Typ en MK mk2 som matchar kikkin utan att kosta 50 papp..

Så egentligen blir allt mycket enklare då Fas 2 i nuläget är ointressant. :)

PostPosted: Wed Feb 17, 2010 17:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Intressant att läsa era tankar om detta!
Jag kan själv tycka att det är synd att om man vill ha ett rent försteg, alltså om integrerat inte är "my way", så måste man upp i AK nu. Då är vi på en ganska hög nivå, trots allt. Så man hoppas att Linn släpper t.ex. en tvåkanals AK, som skulle balansera utbudet lite.

Men det kanske är en trend nu med integrerade lösningar?

Men visst är det så att om integrerat inte är en nackdel, så får man ju mycket för pengarna i en MDS-I.
Fantastiskt ur den synvinkeln! *en liten brasklapp för att jag de facto inte har LYSSNAT på MDS-I än*

PostPosted: Wed Feb 17, 2010 21:35 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

hej på er,
jag anser att allt som är integrerade lösningar, är kompromisser av en fullvärdig produkt,
M-kontroll vs M,I eller mids, är mycket större skillnad än vad som skrivs ,både här och på andra platser, tänk en akurate-k som rensats på allt typ 7-1, behåll bara ett rent 2-kanaligt, det vore mumma, tror det var Linnist som skrev, ''att det inte kom någon dynamik till M-K, för att den blev bättre än akurate'',det tror faktiskt jag oxså, mkt tack vare den har mer krafs inbyggt än M-K,
så summa summarum,, så tycker jag det är trist att den läggs ner, borde finnas marknad för både och,,
men fram med ett rent 2-kanaligt akurate,
// Håkan

PostPosted: Thu Feb 18, 2010 00:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

mojjito wrote:
jag anser att allt som är integrerade lösningar, är kompromisser av en fullvärdig produkt
Det är även Majik och Akurate serien oberoende produkt, kompromisser av Klimax serien. Som även den har kompromisser. Så kompromisser får du leva med om du inte har väldigt mycket pengar, även då får du leva med kompromisser i det estetiska.

Ps: Det var Linnofil inte Linnist.

PostPosted: Thu Feb 18, 2010 00:25 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Clas wrote:
mojjito wrote:
jag anser att allt som är integrerade lösningar, är kompromisser av en fullvärdig produkt

Det är även Majik och Akurate serien oberoende produkt, kompromisser av Klimax serien. Som även den har kompromisser. Så kompromisser får du leva med om du inte har väldigt mycket pengar, även då får du leva med kompromisser i det estetiska.
Quote:
Ps: Det var Linnofil inte Linnist.
okey sorry ,det var dåligt av mig att inte kolla upp det noggrannare, än att gissa,,hemskt ledsen över det, äras den som äras bör,, Linnofil, idetta fall

det jag enkelt menar är, att så länge det stoppas in en massa andra saker,typ 5,1 7,1 surround,ds,slutsteg,så är det en kompromiss i full prestanda, på 2 kanals,

PostPosted: Thu Feb 18, 2010 07:57 
Ny Medlem
Ny Medlem

mojjito wrote:
hej på er,
jag anser att allt som är integrerade lösningar, är kompromisser av en fullvärdig produkt,
M-kontroll vs M,I eller mids, är mycket större skillnad än vad som skrivs...// Håkan
Inga kompromisser så länge MDSI kostar lika mycket som MDS + MK + 2100 tillsammans, men så är inte fallet eller hur? 32000 mot 70000, då ska det vara en viss skillnad. Om en stor del av kunderna upplever att skillnaden inte är så stor så har Linn antingen lyckats väldigt bra med MDSI eller misslyckats med de separata lådorna.

PostPosted: Thu Feb 18, 2010 10:29 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

majikcapibara wrote:
Inga kompromisser så länge MDSI kostar lika mycket som MDS + MK + 2100 tillsammans, men så är inte fallet eller hur? 32000 mot 70000, då ska det vara en viss skillnad. Om en stor del av kunderna upplever att skillnaden inte är så stor så har Linn antingen lyckats väldigt bra med MDSI eller misslyckats med de separata lådorna.[/quote]

okey,, förutsätter nu att du jämnfört, och anser du att det inte är stor skillnad, får jag nog ge dig rådet att pallra dig iväg igen,
men det var väl inte det som var kärnan i det hela, rena produkter är rent musikala,mycket bättre än, lådor med inblandade pryttlar,(tror fortfarande att M-K med dynamik,kanske inte gått om, men iallafall kommigt alldeles för nära akurate i prestanda,) sen om det kostar si å så mycket mera, är det inte jag som skall tala om för någon om det är värt det eller inte, det får var å en avgöra, men i ditt exempel är det klart för min del,vad jag skulle ta, förutom att det spelar betydligt bättre,så är det mycket mera öppet för uppdateringar, så dom pengar du ''spara'' i början, kostar dig helt plötsligt så mycket mera, men det är bara min åsikt det,
// Håkan

Post new topic  Reply to topic  [ 63 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00