selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 22:41

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Wed Jan 20, 2010 11:20 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Hej!

Jag har en Classik 08 som driver ELAC FS-137 med K-400. Har läst en del här på forum men eftersom jag är rätt så ny i Linn världen ville fråga om en LK85 eller LK100 skulle förbättra ljudet. Särskild menar jag lägre ljudnivåer. Har läst någonstans att de högtalarna är ganska trögdrivna. Eftersom Classiken är inte så gammal (1år) så till någon större uppgradering regeringen tillåter inte :roll: Budget kring 3kkr alltså ungefär som en LK85 eller LK100.
Och en fråga till om jag skulle uppgradera på sånt sätt, spelar det någon roll om K400 är med enkla eller dubbla BFA-kontakter?

Tack för tipps på förhand.

PostPosted: Wed Jan 20, 2010 12:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tror inte detta ger någon direkt förbättring på lägre nivåer.

Menar du dubbla BFA i högtalarändan? Det borde bli bättre än att single wira K400.

Jag skulle nog satsa tid och pengar (max 3 papp sa du) på att justera in anläggningen: högtalarplacering samt underlag för 08:an.

PostPosted: Wed Jan 20, 2010 14:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Du ska nog upp på en LK140 för att få ett markant lyft.

/M

PostPosted: Wed Jan 20, 2010 19:01 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Nej Tonny, jag menade i förstärkarändan. Nu har jag 4 bananer i högtalarändan och 2 BFA i förstärkarändan och så menade om det skulle ge någonting om det vore 4 mot 4 om jag hade en LK85 eller LK100. Och jag förstår att Du menar Skeets by Linn. Hjälper de faktiskt?? Har läst på forum att de är bra men alltid har tänkt att det menas att de är snygga och ser fint ut mer än påverkar ljudet.

Kanske jag ska göra som Du säger Magnus. De är inte mycket dyrare (kring 1kkr tror jag) så om lyften blir märktbar som Du säger så kanske jag ska leta efter en sådan till studentpris :D Kanske jag lyckas någon gång, har inte bråttom, men det är alltig kul att pröva nya saker.

PostPosted: Wed Jan 20, 2010 23:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Dynamik är troligen en betydligt större förbättring än att lägga till ett äldre LK-steg.

// j o h n

PostPosted: Thu Jan 21, 2010 09:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

marsins wrote:
Nej Tonny, jag menade i förstärkarändan. Nu har jag 4 bananer i högtalarändan och 2 BFA i förstärkarändan och så menade om det skulle ge någonting om det vore 4 mot 4 om jag hade en LK85 eller LK100. Och jag förstår att Du menar Skeets by Linn. Hjälper de faktiskt?? Har läst på forum att de är bra men alltid har tänkt att det menas att de är snygga och ser fint ut mer än påverkar ljudet.

Kanske jag ska göra som Du säger Magnus. De är inte mycket dyrare (kring 1kkr tror jag) så om lyften blir märktbar som Du säger så kanske jag ska leta efter en sådan till studentpris :D Kanske jag lyckas någon gång, har inte bråttom, men det är alltig kul att pröva nya saker.
4 mot 4 gör ingen skillnad.

Det jag tänkte på var att du enl tune dem se till att högtalarna står rätt placerade, gör stor skillnad. Sen är det viktigt att 08:an står på ett bra underlag. Du kan läsa en hel del här om olika egentillv. hyllor osv. När du bara ha en enhet blir det enklare att fixa till en bra hylla jämfört med om du har massa boxar. :) Själv har jag labbat en del med alu.koner och olika typer av gummifötter, här måste man dock prova sig fram då resultatet beror på hyllan osv...

Sen kan du labba med uppgraderingar av elektroniken.. :wink:

PostPosted: Thu Jan 21, 2010 11:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Lyssna innan du köper! Jag är inte alls säker på att LK85 eller LK100 är bättre slutsteg än de som sitter i din nya Classik 08. Enda anledningen till att använda LK100/LK85 är att de är riktigt billiga att gå aktivt med IMHO.

PostPosted: Thu Jan 21, 2010 12:14 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Och, Dynamik skulle kanske vara bra men det kostar 6750kr som jag hittade närmast Umeå :( lite över min budget just nu. Och jag var lite otydlig, jag har Classik Musik inte Movie men det spelar inte så stor roll.

Nej, jag tror inte att jag ska gå aktiv med mina högtalare men kanske i framtiden med nå Linns högtalare. Att lyssna innan man köper kan vara lite svart eftersom de är inte så dyra och besväret kan kännas stor för säljaren men det vore absolut bäst att lyssna innan.

Tack Tonny, jag tänkte samma och redan i måndags beställde jag ett par spikar som ska hamna under Classiken. En så länge de billigaste som jag hittade på Fynda.se bara för att kolla och de är också lite snygga.

Angående HIFI-hyllan. Min Classik stor på en vanlig TV-bänk. Men en rolig och intressant historia kan jag berätta. En gång har gett min Sambo några rosor som hamnade i en blomvas med vatten på samma TV-bänken fast i andra ändan, ungefär 1-1,5m från Classiken. Så småningom vattnet dunstade bort och rosorna torkades. Och då började det roliga, så fort jag satt på Classiken alltså bara startade den utan att spela musik så började rosorna spela sin egen musik istället :lol: De hamnade i resonansen som Classiken orsakade, torra löv började gnida sig mot varandra eller hur man kan säga det och ljudet hördes från 5 meters håll :shock: En häftig upplevelse. Kan rekommendera som ett test mot hyllans eller kanske fötternas resonansbarhet.

Last edited by marsins on Thu Jan 21, 2010 21:12, edited 2 times in total.

PostPosted: Thu Jan 21, 2010 20:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

marsins wrote:

Angående HIFI-hyllan. Min Classik stor på en vanlig TV-bänk. Men en rolig och intressant historia kan jag berätta. En gång har gett min Sambo några rosor som hamnade i en blomvas med vatten på samma TV-bänken fast i andra ändan, ungefär 1-1,5m från Classiken. Så småningom vattnet dunstade bort och rosorna torkades. Och då började det roliga, så fort jag satt på Classiken alltså bara startade den utan att spela musik så började rosorna spela sin egen musik istället :lol: De hamnade i resonansen som Classiken orsakade, torra lövar började gnida sig mot varandra eller hur man kan säga det och ljudet hördes från 5 meters håll :shock: En häftig upplevelse. Kan rekommendera som en test mot hyllans eller kanske fötternas resonansbarhet.
Det måste varit Linn-löv :D

PostPosted: Fri Jan 22, 2010 02:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Är det något särskilt du vill förbättra, som du är missnöjd med? Jag tvekar också om det verkligen gör någon större skillnad med LK100 eller LK85. Det är förmodligen klart bättre att spara till en dynamik uppgradering. Men tyvärr måste jag även säga att det med största sannolikhet är ett lyft att byta högtalarna till tex ett par katan eller ninka. Jag hade nämligen själv ett par Elac fs 247, alltså samma storlek på golvare men i serien ovan din. Jag hade först kolektor+Lk140 utan att vara riktigt nöjd, sedan provade jag Lejonklou Kikkin+Lk140 utan att bli nöjd, sen provade jag Naim nac202/nap200 utan att bli nöjd, sedan provade jag Majik 109 stativhögtalare och kände direkt att YES! det finns hopp trots allt! Det var tungt att sälja Elac med stor ekonomisk förlust eftersom jag köpt dem nya men jag ångrar det inte en sekund. I ditt fall finns det ju möjlighet att köpa tex katan och ändå få pengar över eller ungefär jämt ut om du köper ninka. Kan även tillägga att jag älskar bas och Elac var kraftiga och gick djupt i basen men jag saknar ändå inte basen med mina Majik 109 för det är såå mycket roligare bas, mycket mera musikaliskt utrycksfulla generellt, på låg som hög volym.

PostPosted: Fri Jan 22, 2010 11:40 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Prova med ett par Katan. Helst om du kunde hitta en spänstig Katan ägare i hemtrakten som kunde hjälpa dig att prova.
Jag har lyssnat på Classik 08/Katan/Sizmik 10" på T&T och blev verkligen imponerad trots att det står betydligt mer påkostade saker i vardagsrummet hemma.
Ett komplett och smidigt system. Jag kan inte uttala mig om hur Elac högtalarna är men Katan funkade bra till CM08.

PostPosted: Fri Jan 22, 2010 20:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Håller med föregående talare CMS08 funkar kanonbra med Katan och säkert med Ninka (har inte testat Ninka dock) Kan inte uttala mig om Elac alls har aldrig lyssnat på dom. Men som många redan skrivit tror jag inte att det blir ett lyft med LK100 eller ens LK85

PostPosted: Sun Jan 24, 2010 16:24 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Det som Du säger Efraim är förfärligt! Att bytta dubbel så dyra Elac mot Majik 109 och bli väldigt nöjd med bytet, att musik är roligare att lyssna. Hur kan man komma till ordning med allt detta :?

Jag lyssnade, eller jag fick höra Ninka med Classik Music 08 cirka 10 minuter och det kändes att de exponerar mycket de lägre och högre resisterna men jag är inte så erfaren och lyssnade bara ca 10 minuter så kunde helt missuppfatta de. Men om de spelar så där som sagt så jag blir inte nöjd med de.

Men kanske ska säga vad det är som jag ville ändra. Mina förväntningar kan vara lite för höga inom prisklassen men man kan alltid försöka :wink: Framför allt scenen är för liten och väldigt mycket händer i mitten och den saknas djuphet om Ni förstår mig. Det saknas luften kring musiska instrument. Mitt rum är inte så akustiskvänligt och jag tänker lägga på väggen bakom högtalarna några ljudabsorbenter av skum typ ”toppar och dalar” om man kan säga så men jag vet inte hur mycket det hjälper. Men tror att det slutar så att jag sparar pengar typ ett år till och köper begagnade Majik 140, hoppas jag. Om jag orkar vänta så länge :D

Mina högtalare är en annan historia. Jag köpte de från första ägaren och då var de 6 månader gamla och i nyskick. Hade inte lyssnat på de hos säljaren. De var redan i kartonger. Frågade bara om garanti är giltigt, om han gjorde någonting med dem. Sen kollade bara om de bara verkligen finns i kartonger, lastade de i bilen och åkte i väg. Hemma visade det sig att skruvarna var mycket repiga. I telefonsamtalet fick jag veta att han rotade i de och bytte ursprungliga kablarna mot nå andra. Så om jag säljer de så förlorar jag också ordentligt. Otroligt dumt av mig att inte kolla de på platsen men man vill ju lita på människor.

PostPosted: Sun Jan 24, 2010 18:16 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag håller med flera av de föregående talarna gällande installation. Att se till att både Classik och högtalare kan göra sitt bästa gör väldtigt mycket för slutresultatet. Hos mig föll allt på plats när jag köpte ny skarvsladd, kopplade allt i rätt ordning, och bytte ut högtalarnas spikskydd i mässing till en-kronor.

Testa gärna andra underlag för din Classik. Jag har lyssnat på Classik 08 ståendes på Ikea lack, och jämfört med Tonlägets Harmonihylla. Harmonihyllan är bättre, men vi konstaterade att lackbordet verkligen är bra. Det gör inte bort sig i jämförelsen, och med tanke på priset är det sjukt bra.

/Martin

PostPosted: Sun Jan 24, 2010 19:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Precis, installation är A&O. Köp ett Ikea lack bord för 49kr till CM08 och sätt spikarna du beställde under benen. Jag har det själv och tycker det fungerar bra, jag har även modifierat mina efter instruktioner på denna hemsida vilket det var värt http://www.musiikin.com/lackmod.htm . Sedan kan du söka här på forumet om hur du metodiskt ska hitta bästa placering för högtalarna, använd med fördel 'tune dem' metoden för att veta om saker blir bättre eller sämre när du provar dig fram.

Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00