selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 00:09

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: Aktivering av Majik 109
PostPosted: Thu Dec 31, 2009 01:55 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej
Jag har köpt ett par Majik 109 och tycker de är riktigt bra även om jag inte fått hem några stativ ännu så känns det toppen. Jag har sett att vissa aktiverat sina Ninka med 2 slutsteg, altså en typ av delaktivering då eller? Jag undrar nu om man även kan delaktivera Majik 109 med tex Majik4100, köra tweeter och supertweeter på samma tex? Jag läste på i manualen men jag fick inget svar på det där.

PostPosted: Thu Dec 31, 2009 02:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ninka är en 2-vägshögtalare, därför behöver den bara 2 slutsteg

Vad jag vet så går det inte att bara koppla bort vissa delar av filtret i m109, så att aktivera med ett 4100 tror jag är uteslutet

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Thu Dec 31, 2009 02:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ok, nej jag misstänkte att det inte skulle gå. Men jag blev fundersam när jag sett folk med aktiva Ninkor med både 2 och 3 slutsteg. Eller har jag fattat det fel också, har man alltid endast 2x stereoslutsteg till aktiva Ninka? Jag är säker på att jag läst om folk med M6100 till Aktiva Ninka..

PostPosted: Thu Dec 31, 2009 03:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En Ninka har tre högtalarelement. Man kan aktivera med 2 slutsteg (som jag har gjort) och kör då ett slutsteg för bas- och midrangeelementen och ett slutsteg för diskanten. Ännu bättre blir det om man kör det med 3 slutsteg - ett per element. Se även sid 9 i användarmanualen för Ninka http://linn.co.uk/owners_manuals där en överskådlig uppställning över de olika inkopplingsalternativen finns.

PostPosted: Thu Dec 31, 2009 10:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lustigt, jag ställde precis samma fråga i fredags på HF. Man kan även använda sin "gamla" förstärkare till en av kanalerna, då går det att köra dom två andra med en 4100.

PostPosted: Thu Dec 31, 2009 12:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

leif_lar wrote:
Lustigt, jag ställde precis samma fråga i fredags på HF. Man kan även använda sin "gamla" förstärkare till en av kanalerna, då går det att köra dom två andra med en 4100.
I det fallet är det verkligen att rekommendera att sälja det gamla slutsteget och uppgradera från 4100 till 6100. Det blir både snyggare och bättre. Att blanda slutsteg i aktiv konfiguration är inte lika illa som att göra det i ett bi-ampat passivt system, men det finns väldigt många vinster med att köra Chakra-stegen rakt igenom.

/ j

PostPosted: Thu Dec 31, 2009 14:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
leif_lar wrote:
I det fallet är det verkligen att rekommendera att sälja det gamla slutsteget och uppgradera från 4100 till 6100. Det blir både snyggare och bättre. Att blanda slutsteg i aktiv konfiguration är inte lika illa som att göra det i ett bi-ampat passivt system, men det finns väldigt många vinster med att köra Chakra-stegen rakt igenom.

/ j
Preciss drar man in ett äldre steg så är det inte säkert att alla parametrar blir bättre än när man körde passivt med det bättre steget

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Sun Jan 03, 2010 02:03 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Linncredible wrote:
En Ninka har tre högtalarelement. Man kan aktivera med 2 slutsteg (som jag har gjort) och kör då ett slutsteg för bas- och midrangeelementen och ett slutsteg för diskanten. Ännu bättre blir det om man kör det med 3 slutsteg - ett per element. Se även sid 9 i användarmanualen för Ninka http://linn.co.uk/owners_manuals där en överskådlig uppställning över de olika inkopplingsalternativen finns.
Jag har samma setup som dig...men jag undrar om det blir så mycket bättre (läs, värt pengarna alltså) med tre, det är ju trots allt samma register. Jag skulle ju amatör-tippa att byta till två kraftigare slutsteg vore lika bra som att plocka in ett tredje (?)

PostPosted: Sun Jan 03, 2010 13:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
jajo wrote:
leif_lar wrote:

/ j
Preciss drar man in ett äldre steg så är det inte säkert att alla parametrar blir bättre än när man körde passivt med det bättre steget
Så länge som man kör passivt med ett bättre steg v.s. passivt bi-amp med samma bättre steg och ett sämre så är det nog oftast sant att det är bättre att köra med bara det bättre steget. I det aktiva fallet så krävs det nog att det är väldigt stor skillnad mellan de olika stegen innan det inte längre blir bättre att aktivera med bättre och sämre steg. Det viktiga är att de sämre stegen inte går helt på knäna och att det bättre steget sitter på det register som behöver det mest (oftast diskanten). Det är enklare att ställa in och installera system med bara en slutstegsvariant och det ger nog f.f.a. ett mer homogent sound, men att det inte skulle bli klart bättre att aktivera håller jag inte alls med om. Jag kör för närvarande aktivt med olika förstärkeri (ibland av ekonomiska skäl) och har när jag tänker tillbaka nog faktiskt mest kört blandat. Det blir givetvis klart bättre att aktivera med bättre steg i hela registret, men det är väl närmast självklart.

F.ö. är det tydligen flera som anser att 242 aktivt med 2x5125 skulle vara bättre än 242 passivt med Solo. Är det någon som tror att det blir sämre om man sätter in ett par Solo på något register i det aktiva systemet?

PostPosted: Mon Jan 04, 2010 00:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
men att det inte skulle bli klart bättre att aktivera håller jag inte alls med om
Har du jämfört eller gissar du? ;) Diskussionen handlade om scenariot trevägs aktiva Ninka med C4100 och ett "sämre steg". I det fallet tycker jag att det är självklart att man bör satsa på C6100 istället med intern koppling och de nya chakrafiltrena. Det behöver ju inte ens bli särskilt dyrt om man säljer det gamla steget. Diskussionen var inte huruvida aktivt med blandade steg var sämre än passivt med det bästa steget (för det är det ju självklart inte).

På Ninka kan man ju också ställa sig frågan om det blir bättre att slänga in ytterligare ett steg av sämre kvalitet och aktivera basarna separat istället för att köra tvåvägs aktivt med C4100. Båda konfigurationerna är ju aktiva. Jag skulle inte svära på att trevägs aktivt med sunksteg blir bättre.
hardcorelinnie wrote:
F.ö. är det tydligen flera som anser att 242 aktivt med 2x5125 skulle vara bättre än 242 passivt med Solo. Är det någon som tror att det blir sämre om man sätter in ett par Solo på något register i det aktiva systemet?
Nej, men det vore klart bättre med 10 solo! ;)

/ j

PostPosted: Mon Jan 04, 2010 08:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

rent personligt ställer jag mig frågan. Ar det värt att aktivera Majik 109 överhuvdtaget? Gneta å spara till A242 kanske är en bättre och mer framtidsäker lösning....

PostPosted: Mon Jan 04, 2010 10:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pär wrote:
rent personligt ställer jag mig frågan. Ar det värt att aktivera Majik 109 överhuvdtaget? Gneta å spara till A242 kanske är en bättre och mer framtidsäker lösning....
Det är alltid värt att aktivera! Med ett C6100 är det nog överkomligt för de flesta.

A242 passivt (med C2200 eller bättre) är bra, men hur står det sig mot aktiva M109 med C6100? Dyrare - ja. Bättre - kanske, kanske inte. Jag har inte jämfört så jag ska inte säga!

/ j

PostPosted: Mon Jan 04, 2010 11:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är inte alltid värt att aktivera.Varför lägga ut nästan 9kkr på aktiva kort om man endå suktar efter en A242.Men vem vet när det gäller begat så kanske man fyndar. Aktiva M109 med en akurat sub låter säkert helt okey de med..

PostPosted: Mon Jan 04, 2010 11:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mina M140 är nog ingen idé att aktivera innan jag nått Akurate nivå på Sorce/Control (från Majik). Känns som det kommer att finnas uppgraderingar där framöver som kommer att ge mer per krona än att aktivera..

PostPosted: Mon Jan 04, 2010 12:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är sant Tonny skulle heller inte köpa A242 eller aktivera mina M109 innan jag har minst ADS framför.
Så jag har räknat ut när jag väl har råd med A242 så kostar dom inte mer än 10k begagnat :mrgreen:

Post new topic  Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00