selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 14:40

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 50 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject: Re: Fråga om tune dem
PostPosted: Tue Dec 29, 2009 13:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja du, nu står de ca 8 cm från vägg med strumpor i basporten. :)

Gissa varför? Jo, julgranen tar en del plats och jag vill minimiera risken för påhälsning av glada barn... :shock:

Även om ljudet blir lite instängt så låter det faktiskt rätt ok, kan tänka mig att det kan motsvara ett par 109:or nära vägg. Mellanbasen framträder på ett trevligt sätt.

PostPosted: Wed Dec 30, 2009 19:04 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Hej på er,, läser med intresse era ''mått'' till bakväggen, på M140, lämnar avståndet till bakvägg på mina, M140 31.8 från bakvägg, samt 163.5 cc.
en intresant iakttagelse, vid justeringens slut,, så märkets den största skillnaden på mm +-,
alltså, det var mkt enklare att höra skillnaden,jämfört i början på dom längre flyttningarna,,
det äro dom flyttningarna, som framkallar det magiska, hårlyftet,,

PostPosted: Fri Jan 01, 2010 17:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har testat lite runt 36-39 cm från vägg för att se vad som händer, klart intressant... verkar hända en del där. Mer detaljer och avslappnat.

Skall lyssna mer när granen åker ut :)

PostPosted: Fri Jan 01, 2010 17:55 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Lejonklou wrote:
Jag antar att du möbleringsmässigt vill ha dem så nära som möjligt?

Kanske är det bara runt 21 cm som det låter bra. Då går du ner till kvartscentimetrar, gärna en högtalare i taget. Sen avstånd isär och eventuell invinkling.
hej hopp,, riktigt klurigt det dära,, eventuell invinkling,, ''varför'',, efter intuning,, så är det ju bra, om man nu vinklar högtalaren, ändras förutsättningen direkt ju, då bör man ju så att säga börja om igen, förutsagt att bakväggen är rak,,eller,?

PostPosted: Fri Jan 01, 2010 23:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Avståndet till bakvägg handlar mycket om det basstöd högtalarna får från bakväggen.

Att vinkla in högtalarna handlar mer om högtalarnas spridningsegenskaper.

Du måste först hitta rätt placering innan du kan bestämma huruvida högtalaren ska vinklas
in lite, mycket eller inget alls. Att vinkla in högtalarna ändrar inte deras position.

Börjar du i andra änden med att vinkla in lådorna så får du det mycket besvärligt att bibehålla
rätt vinkel när du sedan ska flytta högtalarna fram och tillbaka.

/M

PostPosted: Sat Jan 02, 2010 11:02 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Magnus wrote:
Avståndet till bakvägg handlar mycket om det basstöd högtalarna får från bakväggen.

Du måste först hitta rätt placering innan du kan bestämma huruvida högtalaren ska vinklas
in lite, mycket eller inget alls. Att vinkla in högtalarna ändrar inte deras position.

/M
Nu skall jag vara besvärlig, å påstå att så fort du vinklar högtalaren får det sk ''basstödet'' ett annat mått ju, samt att vinklar man ändras ju visst högtalarens position,, å andra sidan så får man göra precis som man vill,, finns väl inge rätt eller fel, men det är det att jag inte förstår grejjen.. för har du nu flyttat högtalarna x gånger, tills man hittat ''spotten'' brukar finnas ett par som låter hyggligt, men oftas är det bara en som känns rätt, efter det skall man börja vinkla, då bör du ju pröva på flera ställen, för det som du nämner stödet, har ju ändrats då, plötsligt har man ju nya förutsättningar ju,, eller om man säger så hära, har vinkling inget med tunedem att göra,?

PostPosted: Sat Jan 02, 2010 12:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Man bör vara försiktig när man säger att det bara är basstödet som ändras när man ändrar högtalarens position i förhållande till omgivningen. En vanlig högtalare är hyggligt RUNDSTRÅLANDE (d.v.s. ungefär lika mycket energi skickas bakåt som framåt - även om det inte finns någon port el. dyl. riktad bakåt) ända upp i området kring 2 kHz d.v.s. en bra bit upp i mellanregistret...

PostPosted: Sat Jan 02, 2010 12:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Man bör vara försiktig när man säger att det bara är basstödet som ändras när man ändrar högtalarens position i förhållande till omgivningen. En vanlig högtalare är hyggligt RUNDSTRÅLANDE (d.v.s. ungefär lika mycket energi skickas bakåt som framåt - även om det inte finns någon port el. dyl. riktad bakåt) ända upp i området kring 2 kHz d.v.s. en bra bit upp i mellanregistret...
Jepp, håller med. Försökte bara göra en snabb, enkel sammanfattning. Fast rundstrålandet brukar gå
upp till 0.3-1.0kHz ca beroende på högtalare, 180 graders spridning kan du dock hitta ganska högt
upp rätt ofta.

Tar du en väl konstruerad PA-burk så har du kontrollerad spridning redan från ca 400Hz, men det är
en annan historia.

/M

PostPosted: Sat Jan 02, 2010 12:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

mojjito wrote:
Magnus wrote:

/M
Nu skall jag vara besvärlig, å påstå att så fort du vinklar högtalaren får det sk ''basstödet'' ett annat mått ju, samt att vinklar man ändras ju visst högtalarens position,, å andra sidan så får man göra precis som man vill,, finns väl inge rätt eller fel, men det är det att jag inte förstår grejjen.. för har du nu flyttat högtalarna x gånger, tills man hittat ''spotten'' brukar finnas ett par som låter hyggligt, men oftas är det bara en som känns rätt, efter det skall man börja vinkla, då bör du ju pröva på flera ställen, för det som du nämner stödet, har ju ändrats då, plötsligt har man ju nya förutsättningar ju,, eller om man säger så hära, har vinkling inget med tunedem att göra,?
Visst har du rätt i sak, vinklingen påverkar också avståndet till bakvägg, så ska du vara riktigt nogrann så bör
du efter invinkling testa att flytta högtalaren i djupled igen.

Men jag vidhåller att test av invinkling bör göras efter du hittat rätt placering av burkarna, av rationella skäl.

/M

PostPosted: Sat Jan 02, 2010 12:54 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

hardcorelinnie wrote:
Man bör vara försiktig när man säger att det bara är basstödet som ändras ...
så försiktigt,att det inte synns någonstans i texten änns,, ''bara'',, skämt åsido,, vill forfarande hävda att så fort du vinklar, inställda högtalare så ändras förutsättningarna,, skall det vara helt rättvist bör du ju ha vinklingen under hela intuningen,, tills man hitta optimalt,sedan jämföra mot optimalt typ raka mot vägg,,
tzåå,,då sticker jag ut hakan å påstår att så fort du vinklar ändrar du hela grundinställningen,, å bör börja om ,,

Sorry,,var redan försen,, såg inte M, svar

PostPosted: Sat Jan 02, 2010 17:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Jepp, håller med. Försökte bara göra en snabb, enkel sammanfattning. Fast rundstrålandet brukar gå upp till 0.3-1.0kHz ca beroende på högtalare, 180 graders spridning kan du dock hitta ganska högt upp rätt ofta.

Tar du en väl konstruerad PA-burk så har du kontrollerad spridning redan från ca 400Hz, men det är en annan historia.
Visst högtalarna är inte rundstrålande i hela bandet från DC till 2 kHz, men normalstora högtalare skickar ansenligt med energi, ibland upp till 3 kHz (inte bredbandigt, men dock).

Det är ju bara riktigt stora högtalare som inte sprider helt runt mer eller mindre smalbandigt väl över 400 Hz. Betänk att våglängden vid 400 Hz är 85 cm så det är krävs rejäla dimensioner för att begränsa spridningen bakåt vid dessa frekvenser. Horn- och arraykonstruktioner är speciella i det här avseendet, men det beror ju på att man då kontrollerar fasfronten för tryckvågen genom hornkonstruktionen eller med arrayen. Arrayen är dock oftast utlagd i höjdled vilket gör att spridningen i horisontalled blir i princip som en enelementhögtalare.

PostPosted: Sat Jan 02, 2010 17:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

mojjito wrote:
hardcorelinnie wrote:
Man bör vara försiktig när man säger att det bara är basstödet som ändras ...
så försiktigt,att det inte synns någonstans i texten änns,, ''bara'',, skämt åsido,, vill forfarande hävda att så fort du vinklar, inställda högtalare så ändras förutsättningarna,, skall det vara helt rättvist bör du ju ha vinklingen under hela intuningen,, tills man hitta optimalt,sedan jämföra mot optimalt typ raka mot vägg,, tzåå,,då sticker jag ut hakan å påstår att så fort du vinklar ändrar du hela grundinställningen,, å bör börja om
;-) (det var i.o.f.s. Magnus som tog upp strålningsegenskaperna...)

... och ja, lite finjusterande kan det bli när man vinklar.

PostPosted: Sat Jan 02, 2010 20:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

mojjito wrote:
...vill forfarande hävda att så fort du vinklar, inställda högtalare så ändras förutsättningarna
Nej, det gör de inte. Som Magnus först skrev så är vinklingen oberoende av avståndet till bakvägg.

Om du för några olika vinklar provar dig fram till optimalt avstånd till bakvägg, så kommer du att finna att vinklingen är en rotation runt en viss punkt på högtalaren. Denna punkt har alltså ett konstant avstånd till bakvägg, oavsett vinkel.

PostPosted: Sat Jan 02, 2010 20:29 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

[/quote]
Nej, det gör de inte. Som Magnus först skrev så har vinklingen inget med avstånd till bakvägg att göra.

Om du för olika vinklar provar dig fram till optimalt avstånd till bakvägg, så kommer du att finna att vinklingen är en rotation runt en viss punkt på högtalaren. Denna punkt har alltså ett konstant avstånd till bakvägg, oavsett vinkel.[/quote]
ahaaa,, det som jag utgår ifrån vid mätning mot vägg, är ju båda hörnen på högtalaren, så att den står helt rakt, mot vägg räknat då, det som jag prövat som vinkling, e ju att mäta hörn, hörn, vägg,, det som ''ni, du'' menar med mäta vinkling, är från centrum på högtalaren,, alltså,,så tänkte nu jag,, men då kommer ju ändock det framkommna avståndet att ändras, som nu om dom står säg 30 från vägg,, du vinklar,,3 grader,, så i praktiken flyttar du ena hörnet 1 cm bakåt mot vägg och det motsvarande från vägg,,
så jag vet inte om jag e riktigt trög eller bara oförstående, får min själ inte ihop det,, :? för om man nu vinklar med cc mått, så flyttas ju ''väggen'' längre ifrån högtalaren, snart får jag åka till någon för att få tröst,

PostPosted: Sat Jan 02, 2010 21:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

I praktiken är det bäst att köra ovinklat och först optimera avstånd till bakvägg, sedan testa vinkling. Bättre vinklat? Då finjusterar du avståndet till bakvägg igen, det blir inte mycket.

Blir det nåt problem när du gör så?

Post new topic  Reply to topic  [ 50 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00