[/quote]
Nej, det gör de inte. Som Magnus först skrev så har vinklingen inget med avstånd till bakvägg att göra.
Om du för olika vinklar provar dig fram till optimalt avstånd till bakvägg, så kommer du att finna att vinklingen är en rotation runt en viss punkt på högtalaren. Denna punkt har alltså ett konstant avstånd till bakvägg, oavsett vinkel.[/quote]
ahaaa,, det som jag utgår ifrån vid mätning mot vägg, är ju båda hörnen på högtalaren, så att den står helt rakt, mot vägg räknat då, det som jag prövat som vinkling, e ju att mäta hörn, hörn, vägg,, det som ''ni, du'' menar med mäta vinkling, är från centrum på högtalaren,, alltså,,så tänkte nu jag,, men då kommer ju ändock det framkommna avståndet att ändras, som nu om dom står säg 30 från vägg,, du vinklar,,3 grader,, så i praktiken flyttar du ena hörnet 1 cm bakåt mot vägg och det motsvarande från vägg,,
så jag vet inte om jag e riktigt trög eller bara oförstående, får min själ inte ihop det,,

för om man nu vinklar med cc mått, så flyttas ju ''väggen'' längre ifrån högtalaren, snart får jag åka till någon för att få tröst,