selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 16:52

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Wed Dec 16, 2009 02:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag använder ju icke Linn burkar (Elac 247) och är nog ganska nöjd men jag har ända sen jag bestämde mig för att köpa en ordentlig HiFi anläggning (1år sen) hela tiden bytt ut saker med korta intervaller för att jag aldrig varit riktigt nöjd. Så jag vet inte riktigt ännu om jag är nöjd med högtalarna eller om jag måste byta ut dem också. Jag ska först skaffa en nyare och tillräkligt bra förstäkare från antingen Linn eller Naim inom närmsta tiden så då kan jag utesluta allt utom högtalarna om jag inte blir riktigt nöjd (efter tune dem installation också såklart). Men frågan jag vill ställa till Er är alltså hur musikaliska är egentligen högtalarna? Alltså tex hur stor skilland i tune dem kan det vara mellan LP12SE+Majik-I+Majik 109 vs LP12SE+Majik-I+vilken annan stativare som helst i samma prisklass? Givetvis skiljer sig väl musikaliteten åt men hur stora är då dessa skillnader, är det lika stora skillnader i högtalares musikalitet som i elektronik och källa? Kan en högtalare verkligen göra ett sådant system mycket sämre musikaliskt?

PostPosted: Wed Dec 16, 2009 10:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Högtalare, precis som all annan utrustning, är per definition inte musikaliska. Vad dom kan göra är att förmedla musikalitet i varierande grad. Men det är väl det du menar, gissar jag :-)

När det gäller just dina högtalare så har jag ingen aning, men det finns annat än Linn som låter bra. Men nu lyssnar jag inte bara efter tunedem, för mig är det viktigt att även ljudbilden är anständig. Jag klarar till exempel inte av tunt hårt distat ljud hur bra det än svänger. Och tidigare Linn-högtalare har jag absolut inte släppt innanför mina dörrar men på senare år har det faktiskt börjat låta riktigt bra.

Men varför inte ta med dina högtalare till en Linn-handlare och jämföra direkt? Alternativt om du kan besöka någon annan Linnis och jämföra hos. Då blir det dina öron som avgör och du slipper all diskussion här om att endast Linns grejor duger.

/ B

PostPosted: Wed Dec 16, 2009 11:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En kompis hade Elac stativhögtalare och köpte en Classik Movie 05 och det blev naturligtvis gigantiskt mycket bättre än innan (Yamaha e.d.). Jag hjälpte honom att tuna in placeringen av högtalarna och det gjorde häpnadsväckande mycket. Men han blev ändå inte helt nöjd, han hade ju provlyssnat på Movien med Linn-högtalare. Alltså gav vi oss ut på jakt efter nya högtalare. Vi tog med hans Classik för att det skulle vara någorlunda jämförbart.
Vi började med Ninka hos Linn-handlaren samt även Majik 140, men prismässigt låg Ninka närmare det vad han hade tänkt spendera. Det lät väldigt bra med Ninka! Sedan åkte vi iväg till en handlare, som hade Canton, Elac, JM Lab, B & W, Dynaudio, KEF etc. Vi kopplade in alla tänkbara modeller (ca. 10 st.) och det var inte en enda som kom i närheten av Ninka, trots att de delvis kostade över € 2.000,- Det var grymt stora skillnader mellan de olika märkena, bäst tyckte jag nog att ett par Dynaudio stativhögtalare var (de andra var golvmodeller).
Så ja, nog är högtalare musikaliska och de spelar en viktig roll för slutresultatet. Men källan är det viktigaste...
Hur slutade det hela? Min kompis beställde ett par demo-Majik 140 från en handlare i England för ca € 1.450,-

PostPosted: Thu Dec 17, 2009 00:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Varfør inte førsøka låna hem att par høgtalare annars och høra på dem i hemmiljøn? Sen kan jag nog sjælv tycka att det ær lite orættvist att jæmføra en stativare med en golvhøgtalare.

Personligen ser jag en av de størsta førdelarna med Linnhøgtalare till linn'steg att de går att aktivera. Vældigt stor skillnad på tex passiva M140 och aktiva. Nu finns det førståss andra aktiva høgtalare, men ær du inte intresserad av aktiv drift finns det vældigt mycket potentiella høgtalare att lyssna på om du orkar. Men det gæller førstås också att kunna provlyssna dem under gynsamma førhållanden. Har lyssnat endel i Linnbutiken dær jag ær nu och det ær storskillnad på de olika lyssningsrum/møjligheter de har, så i sånna tillfællen kan det vara bra att ha med egna høgtalare før att jæmføra. Något bættre utrustning kan gott låta sæmre i ett rum jæmført med ett annat.... :roll:

PostPosted: Thu Dec 17, 2009 03:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag tänkte mer på frågan i sig än mina egna högtalare, alltså om högtalarna verkligen kunde pajja en hifianläggningen tunewize eller om det mer handlar om olika ljud. Men som ni skriver kan det nog vara ganska stora skillnader på högtalarna också, problemet är ju att man sällan hör olika högtalare med bra källa och elektronik. Jag kan ändå tänka mig att det ska ganska mycket till för att en högtalare skulle helt förstöra musiken från LP12SE+Majik-I.

För övrigt så måste jag bara nämna att jag köpte ett set med Linn Skeet's igår och det var en riktigt stor uppgradering mot att ha spikarna i parketten faktiskt, jag köpte de mest för att skydda golvet men det blev väldigt tydligt bättre musik här hemma, framförallt i basen som i sin tur lyfter allt.

Jag skulle gärna dema mina högtalare i rättvis demo mot tex Majik 109 eller 140 men jag har ingen bil så det blir i stortsett omöjligt, blir det aktuellt att byta högtalarna får jag väl försöka lösa det på något sätt. Om någon i Gbg trakten vill komma förbi med sina Majik 109 så skicka gärna PM. Jag kommer om allt går i lås att köpa Naim 202/200 försärkarkombo imorgon så om någon vill lyssna på Naim så kanske detta skulle kunna vara en rolig hemma demo.

PostPosted: Thu Dec 17, 2009 09:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har lyssnat på kombinationen Klimax DS - Klimax Kontrol - MBL 9011 - Focal Grande Utopia EM. Det var helt okej att lyssna på men det krävdes väldigt hög volym för att man skulle vilja lyssna på en låt till och en till och en till. När musikvolymen var ställd till samtalsvolym och ibland ännu lägre var det inte längre någon exceptionell musikupplevelse. På ett sätt skulle jag vilja säga att det hördes tydligt att det var ett passivt (i Linns termer aktivt/passivt) system som spelade.

Vet inte om man kallar det jag upplevde omusikaliskt men enligt mig kan en högtalare påverka slutresultatet i så pass stor grad att det faktiskt kan göra skillnad i att vilja lyssna på mer musik eller inte. Oavsett vad som finns inkopplat innan högtalaren.

Komri och åtta stycken Klimax Solo är ungefär femhundratusenkronor billigare än MBL 9011 och Focal Grande Utopia EM. Jag har lyssnat på den playbackkombinationen också. När jag lyssnade på musik via det systemet funderade jag aldrig på om det var bra eller dåligt. Jag upplevde bara musik.

PostPosted: Thu Dec 17, 2009 10:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
Jag har lyssnat på kombinationen Klimax DS - Klimax Kontrol - MBL 9011 - Focal Grande Utopia EM. Det var helt okej att lyssna på men det krävdes väldigt hög volym för att man skulle vilja lyssna på en låt till och en till och en till. När musikvolymen var ställd till samtalsvolym och ibland ännu lägre var det inte längre någon exceptionell musikupplevelse.
Precis samma upplevelse har jag haft åtskilliga gånger med sk high-endutrustning. Det låter ofta stort, rent, utsträckt frekvensmässigt, helt oansträngt oavsett volym. Men ändå oengagerande och livlöst.

Ett tag i början på 80-talet hade jag ett par Acustat 2+2, elektrostater i format 40x240 cm, drivna av ett par Lumley 100W rörsteg. Det lät underbart vackert och rent med en ljudbild som täckte hela väggen. Mycket imponerande på klassisk musik, kör och liknande. Men trist som fan, det svängde noll. Mina Dahlqvist DQ10 med en Gas Grandson (2x40W) spelade mycket roligare, DQ10:orna har jag kvar än :-)

/ B

PostPosted: Thu Dec 17, 2009 11:40 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

.

Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i

Last edited by Komri on Thu Dec 17, 2009 19:47, edited 1 time in total.

PostPosted: Thu Dec 17, 2009 13:48 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Jag tänkte mer på frågan i sig än mina egna högtalare, alltså om högtalarna verkligen kunde pajja en hifianläggningen tunewize eller om det mer handlar om olika ljud.
Ett par stora och dyra Von Schweikert lyckades med det för mej.

Men det finns gott om högtalare som inte förstör musikupplevelsen. Från Royd till aktiva Naim DBL för att ta några uppenbara kandidater.

JohanR

PostPosted: Thu Dec 17, 2009 16:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
När det gäller just dina högtalare så har jag ingen aning, men det finns annat än Linn som låter bra.
Vilka högtalare från andra märken tycker du är bra?
Bill50x wrote:
Men nu lyssnar jag inte bara efter tunedem, för mig är det viktigt att även ljudbilden är anständig.
Var går gränsen för en dålig kontra en anständig ljudbild och hur avgör man det? Kan en ljudbild vara, vad säger man, för stor?
Bill50x wrote:
Då blir det dina öron som avgör och du slipper all diskussion här om att endast Linns grejor duger.
Vad Efraims egna öron säger är det absolut viktigaste när det gäller inköp, för honom. Helt riktigt. Om man ställer en fråga på forum.selleri.de bör man vara beredd på att svaren, eller kanske all diskussion, kan komma att lovorda produkter från Linn. Är man väldigt känslig för att läsa sånt bör man kanske läsa på andra forum.

PostPosted: Thu Dec 17, 2009 17:34 
Site Admin
Site Admin

Jag sätter en slant på att nästa inlägg kommer att innehålla Kan och att de inte låter hifi trots sväng :roll:

PostPosted: Thu Dec 17, 2009 17:43 
Site Admin
Site Admin

Hehe...ja, tacksam om vi kan hålla oss borta från den loopen, gott folk.

PostPosted: Thu Dec 17, 2009 18:37 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Ayn wrote:
Vad menar du med det?

Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i

PostPosted: Thu Dec 17, 2009 19:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Komri wrote:
Ayn wrote:
Vad menar du med det?
Antitesens mästare brukar ta upp det som exempel och på så sätt kapa tråden så att den självdör.

/Erik

PostPosted: Thu Dec 17, 2009 22:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
Bill50x wrote:
När det gäller just dina högtalare så har jag ingen aning, men det finns annat än Linn som låter bra.
Vilka högtalare från andra märken tycker du är bra?
Bill50x wrote:
Men nu lyssnar jag inte bara efter tunedem, för mig är det viktigt att även ljudbilden är anständig.
Var går gränsen för en dålig kontra en anständig ljudbild och hur avgör man det? Kan en ljudbild vara, vad säger man, för stor?
Bill50x wrote:
Då blir det dina öron som avgör och du slipper all diskussion här om att endast Linns grejor duger.
Vad Efraims egna öron säger är det absolut viktigaste när det gäller inköp, för honom. Helt riktigt. Om man ställer en fråga på forum.selleri.de bör man vara beredd på att svaren, eller kanske all diskussion, kan komma att lovorda produkter från Linn. Är man väldigt känslig för att läsa sånt bör man kanske läsa på andra forum.
Jag läser andra forum också, ja.
Men varför ställa frågor här om man redan vet svaren? Det är absolut inget fel på Linns grejor tvärtom. Jag har för övrigt bara Linn-produkter bortsett från mina DQ10:or och Squeezeboxen. Så jag är väl lika mycket Linnie som någon annan?

Däremot tycker jag att man ska vara lite mer ödmjuk och inte uttala sig självsäkert om saker man aldrig hört. Eller förutsätta att bara för att en viss modell är Linns bästa så är det också världens bästa. Man ska inte heller förutsätta att alla lyssnar eller värderar olika ljudande parametrar på exakt samma sätt.

Detta forum har sin styrka i all den kunskap som finns om Linns utrustningar, vad som fungerar ihop, var man ska satsa sina surt förvärvade slantar osv. Kunskapen om hur man tunar in sin anläggning och vad man ska tänka på för att krama ur max är imponerande och många lägger ner ett stort arbete som vi andra kan dra nytta av.

Jag kanske verkar otacksam när jag käbblar emot - det är jag inte. I så fall hade jag klivit av Selleri för länge sedan. Jag tycker dock att det ibland behövs lite balans när andra produkter än Linns kommer på tal. Precis som att det blir lite tradigt när en Amerikan hela tiden tjatar om "Biggest in America" - och som svenskarna i Bryssel som gärna börjar ett anförande med "In Sweden we do like this...".

Ljudbild etc kontra musikalisk återgivning är ett ämne man kan skriva spaltmeter om. Men låt mig ge en kortfattad beskrivning ur min synvinkel. Tunedem (eller kalla det för stampa takten, spelglädje, spela bra, you name it) är för mig en viktig parameter, men inte den enda. Jag vill också ha ett distfritt ljud, brusfritt om det går, bra bas, en ljudbild som är homogen och som spänner från högtalarnas ytterkanter (eller bredare) men utan att lämna ett hål i mitten. Förutom det musikaliska vill jag också ha "vara-där-illusionen". Och dessa kvaliteter är inte huggna i sten utan jag kan tumma lite på det ena för att uppnå något annat. Om allt låter tråkigt så lyssnar man inte, helt rätt. Men det gör man inte heller om ljudet på något annat sätt är irriterande. Rätt enkelt egentligen, bara det att vi alla har lite olika preferenser om vad som är viktigt och hur höga trösklar vi har mot olika artefakter.

Vilka andra högtalare än Linn som låter bra? De som jag lyssnat på i senare tid är italienska Sonus Faber som lät riktigt medryckande och trevligt med ett par rörsteg. Vissa B&W-modeller är också helt OK. Ino piP är en liten och i sammanhanget billig högtalare som låter minst lika bra som motsvarande Linn-högtalare (8-10 tusenkronorsklassen) men som också kan spela en djupbas som Linns mindre högtalare inte klarar.

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 18 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00