Roland wrote:
Bill50x wrote:
När det gäller just dina högtalare så har jag ingen aning, men det finns annat än Linn som låter bra.
Vilka högtalare från andra märken tycker du är bra?Bill50x wrote:
Men nu lyssnar jag inte bara efter tunedem, för mig är det viktigt att även ljudbilden är anständig.
Var går gränsen för en dålig kontra en anständig ljudbild och hur avgör man det? Kan en ljudbild vara, vad säger man, för stor?Bill50x wrote:
Då blir det dina öron som avgör och du slipper all diskussion här om att endast Linns grejor duger.
Vad Efraims egna öron säger är det absolut viktigaste när det gäller inköp, för honom. Helt riktigt. Om man ställer en fråga på forum.selleri.de bör man vara beredd på att svaren, eller kanske all diskussion, kan komma att lovorda produkter från Linn. Är man väldigt känslig för att läsa sånt bör man kanske läsa på andra forum.
Jag läser andra forum också, ja.
Men varför ställa frågor här om man redan vet svaren? Det är absolut inget fel på Linns grejor tvärtom. Jag har för övrigt bara Linn-produkter bortsett från mina DQ10:or och Squeezeboxen. Så jag är väl lika mycket Linnie som någon annan?
Däremot tycker jag att man ska vara lite mer ödmjuk och inte uttala sig självsäkert om saker man aldrig hört. Eller förutsätta att bara för att en viss modell är Linns bästa så är det också världens bästa. Man ska inte heller förutsätta att alla lyssnar eller värderar olika ljudande parametrar på exakt samma sätt.
Detta forum har sin styrka i all den kunskap som finns om Linns utrustningar, vad som fungerar ihop, var man ska satsa sina surt förvärvade slantar osv. Kunskapen om hur man tunar in sin anläggning och vad man ska tänka på för att krama ur max är imponerande och många lägger ner ett stort arbete som vi andra kan dra nytta av.
Jag kanske verkar otacksam när jag käbblar emot - det är jag inte. I så fall hade jag klivit av Selleri för länge sedan. Jag tycker dock att det ibland behövs lite balans när andra produkter än Linns kommer på tal. Precis som att det blir lite tradigt när en Amerikan hela tiden tjatar om "Biggest in America" - och som svenskarna i Bryssel som gärna börjar ett anförande med "In Sweden we do like this...".
Ljudbild etc kontra musikalisk återgivning är ett ämne man kan skriva spaltmeter om. Men låt mig ge en kortfattad beskrivning ur
min synvinkel. Tunedem (eller kalla det för stampa takten, spelglädje, spela bra, you name it) är för mig en viktig parameter, men inte den enda. Jag vill också ha ett distfritt ljud, brusfritt om det går, bra bas, en ljudbild som är homogen och som spänner från högtalarnas ytterkanter (eller bredare) men utan att lämna ett hål i mitten. Förutom det musikaliska vill jag också ha "vara-där-illusionen". Och dessa kvaliteter är inte huggna i sten utan jag kan tumma lite på det ena för att uppnå något annat. Om allt låter tråkigt så lyssnar man inte, helt rätt. Men det gör man inte heller om ljudet på något annat sätt är irriterande. Rätt enkelt egentligen, bara det att vi alla har lite olika preferenser om vad som är viktigt och hur höga trösklar vi har mot olika artefakter.
Vilka andra högtalare än Linn som låter bra? De som jag lyssnat på i senare tid är italienska Sonus Faber som lät riktigt medryckande och trevligt med ett par rörsteg. Vissa B&W-modeller är också helt OK. Ino piP är en liten och i sammanhanget billig högtalare som låter minst lika bra som motsvarande Linn-högtalare (8-10 tusenkronorsklassen) men som också kan spela en djupbas som Linns mindre högtalare inte klarar.
/ B