Vad exakt menar du med förstapressningar Haraldur?
Led Zeppelin har alltid varit en mycket populär orkester och alla titlar, inklusive Zep I*, har tryckts i mycket stora upplagor. Det fanns liksom ingen anledning att trycka en begränsad upplaga första gången och se om de gick åt innan man tryckte flera - man tryckte ut som mycket som matriserna klarade. Följdaktligen finns det åtskilliga första-pressar dvs A1/B1 (+ C1/D1 för PG) att köpa. För Atlantic plattorna ska man leta efter katalog-nummer med SD + 4 siffror om man vill hålla sig till originalen, och jag hör ingen som helst skillnad på tex Zep 2 med matriser A4/B4 jämfört med A1/B1 som, om man hårddrar det, är "första press". SD + 5 siffor är re-issues (som i min erfarenhet också låter toppen men kanske något lite luddigare.) Jag är osäker på om Swan Song plattorna bytte katalog-nummer på reissues. Kort sagt, och goda nyheter, det är enkelt för dig att hitta LZ original och det trycktes många "första pressar" av alla titlarna. Som vanligt är det dock betydligt svårare att hitta ett ex i topp-skick.
* dock fanns den först med turkos text på omslaget i mycket begränsad upplaga inna de bytte till den vi alla känner till. Dessa betingar höga priser i gott skick.
Edit.....och det var först nu som Carl läste tillräckligt långsamt och noga för att se att LZ plattorna INTE var förstörda....sorry.