selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon Jun 23, 2025 07:28

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 1633 posts ]  Go to page Previous 123 24 25 26 27109 Next
Author Message
 Post subject: Re: Vad lyssnas det på?
PostPosted: Thu Nov 26, 2009 14:12 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Anser att den bästa jazzen kom just kring -60. Bara älskar cool och musikerna kring bl.a. dessa herrar. Kan varmt rekommendera dessa skivor till både inbitna och de som vill upptäcka.
Kan bara hålla med. Det verkade göras hur mycket bra jazz som helst de åren. Personligen har jag inte förstått storheten i just Kind of Blue, men det kan ju kvitta...

JohanR

PostPosted: Thu Nov 26, 2009 14:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

AntonH wrote:
Kraftwerk plattan var mest av nyfikenhet... Det känns iofs lite ironiskt i dags läget att spela "its more fun to compute" analogt...
Computer World är en av världens bästa skivor. Ett klimax tycker jag är den instrumentala passagen i Pocket Calculator, där ljud efter ljud läggs på. I ett riktigt bra system kan jag få en slags pusselkänsla, där jag plötsligt tycker mig inse exakt hur alla ljuden passar ihop.

Jag har aldrig hört Kraftwerk låta 100% rätt via digitala medier, inklusive Klimax DS/D. Det är som om alla de stora detaljerna blir helt korrekta, men via det på många sätt mindre perfekta LP-mediet kommer istället en mängd små detaljer fram. Och jag upplever dem som viktigare för helheten.

PostPosted: Fri Nov 27, 2009 18:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

När man sätter klinkerfog och silikon så ska man spela något som håller blodtrycket på en jämnt hög nivå och inte frestas att ta ut något positivt i förskott.
Därför har jag laddat en Walkmanmobil med hälften Fria Proteatern,Vysovskij och andra hälften högerextremistiskt musik i riktigt låg bitrate,typ Pluton Svea,Jocke Karlsson mfl.

Alltid lika skönt att höra honom spy lite galla över Alonzo medans man har sölat ner överallt med grå våtrumssilikon och huden är totalt uttorkad av dammet från kakelfogen. Ni vet den där torra ilande känslan som inte går bort på flera dagar. Ungefär lika härligt som när man skurit sig ytterst på fingertopparna och sårkanterna skaver mot varandra så man börjar rysa,ja eller när tandläkaren sticker ner sugen i en ordentligt urborrad rotfylld tand..

PostPosted: Sat Nov 28, 2009 20:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ta min vals - Ebba Forsberg sjunger Leonard Cohen. Kan klart rekommenderas!!

Lyssnade igår på en ständigt återkommande favorit med några år på nacken (från -96) som jag tycker har fått alldeles för lite uppmärksamhet: "Anders Widmark" av Anders Widmark. Underbara låtar (egna, skrivna av AW), innerligt akustiskt framförande, fantastiska back up vocals av Sara Isaksson!

PostPosted: Sat Nov 28, 2009 20:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Enormt vackert!

Jag sitter själv och svarvar Jennifer Warnes tolkningar av Cohen i kväll,kan rekommenderas!
Anthony har en fin tolkning av "if it be your will" som jag tycker om.

En film som i vart fall jag förknippar med Leonard Cohen är Pump up the volume med Christian Slater i huvudrollen som radiopirat.

Everybody knows sitter som en blytung vinjett till radioprogrammet och "If it be your will" pasar outsägligt bra i sitt sammanhang då Harry som han heter får veta att hans skolkamrat tagit sitt liv och hedrar honom i sändning...

http://www.youtube.com/watch?v=PuuCezrAUKk&translated=1

den här är tyvärr dubbad på tyska med förmedlar ändå vad jag menar..
http://www.youtube.com/watch?v=hXKDkEQIW88&translated=1

PostPosted: Sat Nov 28, 2009 23:43 
Site Admin
Site Admin

Linncredible wrote:
Lyssnade igår på en ständigt återkommande favorit med några år på nacken (från -96) som jag tycker har fått alldeles för lite uppmärksamhet: "Anders Widmark" av Anders Widmark. Underbara låtar (egna, skrivna av AW), innerligt akustiskt framförande, fantastiska back up vocals av Sara Isaksson!
Aha, visste inte att hon stod för sång där! Tack för tipset, skivan beställd :)

PostPosted: Sat Nov 28, 2009 23:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Faktiskt Anders Widmark som själv står för lead vocals, men SI backar upp fantastiskt!

PostPosted: Sun Nov 29, 2009 00:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Deepest Purple var tanken..

Förberedde mig på att avnjuta "burn" och hämtade förväntansfullt en iskall i kylskåpet,lade på plattan och fick till min fasa bevittna plattans våldsamma warpande. Någon mindre nogräknad familjemedlem hade placerat en trave textilier över en av mina mer dyrbara skivor. Kvällen är förstörd,jag vågar inte testa med fler plattor denna kväll ur traven.

Förstapressningarna av Physical Grafitti och houses of the holy hade hon misslyckats att förstöra liksom mina tidiga Hendrixplattor. Det kommer att vara med stor vånda jag testar resten av skivorna i högen.

Efterräkningarna för en dylik dödssynd har jag redan förkunnat,Isobarikarna ska förbanne mig stå i vardagsrummet på obestämd tid. Därtill så ska hon egenhändigt få nosa upp ersättare för samtliga plattor som mist livet tack vare detta vårdslösa missgrepp. Lär ta ett tag då det är förstapressningar allesammans.

PostPosted: Sun Nov 29, 2009 00:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vad exakt menar du med förstapressningar Haraldur?

Led Zeppelin har alltid varit en mycket populär orkester och alla titlar, inklusive Zep I*, har tryckts i mycket stora upplagor. Det fanns liksom ingen anledning att trycka en begränsad upplaga första gången och se om de gick åt innan man tryckte flera - man tryckte ut som mycket som matriserna klarade. Följdaktligen finns det åtskilliga första-pressar dvs A1/B1 (+ C1/D1 för PG) att köpa. För Atlantic plattorna ska man leta efter katalog-nummer med SD + 4 siffror om man vill hålla sig till originalen, och jag hör ingen som helst skillnad på tex Zep 2 med matriser A4/B4 jämfört med A1/B1 som, om man hårddrar det, är "första press". SD + 5 siffor är re-issues (som i min erfarenhet också låter toppen men kanske något lite luddigare.) Jag är osäker på om Swan Song plattorna bytte katalog-nummer på reissues. Kort sagt, och goda nyheter, det är enkelt för dig att hitta LZ original och det trycktes många "första pressar" av alla titlarna. Som vanligt är det dock betydligt svårare att hitta ett ex i topp-skick.

* dock fanns den först med turkos text på omslaget i mycket begränsad upplaga inna de bytte till den vi alla känner till. Dessa betingar höga priser i gott skick.

Edit.....och det var först nu som Carl läste tillräckligt långsamt och noga för att se att LZ plattorna INTE var förstörda....sorry. :roll:

PostPosted: Sun Nov 29, 2009 03:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för ditt inlägg,sitter och tröstäter resterna av middagens fläskfile,potatisgratäng nersköljd med en iskall,spisar spotify och försöker trösta mig med dina ord. LZ är intakta tack och lov!

Jag vågar inte ge mig in på den exakta terminologin beträffande vinyl då jag bara är en entusiastisk lekman med långt uppehåll på fonogramspelandet.

Mitt eget skivköpande har väl gått till på ungefär samma sätt som för de flesta på den tiden,man handlade då man hade råd,särskilt i tonåren och i ungdomen,det var sådant man var nyfiken på,sådant som var populärt eller i bland cutout skivor på rea. Första kanske tvåhundra plattorna var allt ifrån Gyllene tider till Italo Disco Samantha Fox eller vadsomhelst.

Hade en kompis som var musiker och svårt drabbad av Deep Purple,givetvis då Ian Paice trummis som han var,han hjärntvättade mig med Purple med god effekt,dock så är min husgud Blackmoore i från Purplegänget tätt följd av Coverdale.

Jag köpte av honom alla Purple/Rainbow/Whitesnake/Sabbathplattor då han gick ner sig i det digitala träsket. Det är skivor som säkerligen är resultatet av senare matriser. De är vällyssnade och inte alla särskilt varsamt spelade.Han kar skrivit sitt namn och året uppe i vänstra hörnet på alla plattorna. Jag har vidare egenköpta Purplealbum som är pressade på slutet av 1980 talet,exempelvis Book of Talesyn,Singles A´s and B´s Har en komplett Queen samling från samme kille.

Nu till den mörka sidan..

Nämda trummis började jobba vid distributionsavdelningen på lokaltidningen och träffade där en likasinnad musikintresserad. De började umgås och detta var ungefär när Linn fann in i mitt medvetande. Vi började umgås genom vår gemensamme trummispolare och Pelle började komma förbi och snacka musik och lira på anläggningen. Hade en Pro-Ject-1 som Takt & Ton Peter lurat på mig i samband med ett oförberett besök i butiken som slutat med fulldressad LP12 origie på aktivt Isobariksystem.

Det visade sig att killen var ett levande musiklexikon och den som lyssnade på alla skivsläpp för att kunna lämna målande bedömningar till resencenterna på kultursidorna. Han köpte bokstavligt talat allt som kunde tänkas vara något lyssningsvärt eller om inte annat värt att skriva några rader om i lokalblaskan.

Pelle brukade komma förbi och snacka musik,ofta hade jag ingen aning om vad han snackade om men det var alltid spännande och intressant att höra om släktskapet eller konstellationerna artister och band förekommit i,mixningstekniker eller pressningar,sound eller anekdoter ur karriären.

En dag kom han förbi och berättade att han och frun skulle separera,bohaget skulle delas och han var trött på allt,han ville inte att skivsamlingen skulle skingras utan hamna hos en entusiast som förstod att vårda plattorna och även spela på dem. Han ville ha en symbolisk summa för samlingen,det visade sig vara trehundra riksdaler,detta var runt 1995,jag accepterade självklart erbjudandet och strax därpå dök en bil med släpvagn upp på gården.

Totalt med samlingen har jag kanske tvåtusen plattor eller tolv garderobers bottenrader fulla samt en lagerhylla. Samlingen som jag "ärvde" är allså plattor som köpts in vid realeaserna,inga audiofilplattor i tvåhektosklassen. Det är alltså europaversioner inga USA varianter om man bortser från Hendrixplattorna med små guldfärgade klistermärken uppe i hörnet "import Svala och Söderlund" som Peller i sin tur "ärvt" av sin föregångare på tidningen.

En hel del är inte riktigt min cup of tea eller i vart fall har jag inte lyssnat in mig på det ännu,sedan finns det riktiga godbitar som jag särskilt glädjs åt att det är kompletta samlingar,exempelvis Purple och Zeppelin. Allt i plastfickor och mint.

Att jag råkade välja att spela den där buliga plattan var olyckligt,det ger mig oron att det kan vara fler deformerade skivor. Jag har vidare funnit min Scorpions "Gold Ballads" i samma ledsamma skick dock spelbar till skillnad från purpleplattan. Scorpionsskivan finns dessutom ofta att köpa för en tjuga på tradera. Lite festligt stickspår: ropade in en ersättare till plattan för 20:- ägaren visade sig hade en LP12á och Keilidh´s och det blev fler trevliga brevväxlingar,skivförsäljningen skulle finasiera inredning av lyssningsrum!

Låter som du har koll på läget,kanske man får rådfråga dig om det är fler plattor som behöver ersättare?

PostPosted: Sun Nov 29, 2009 12:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Gillar ni Lisa Ekdal och Sofia Karlsson-kommer ni älska Melissa Horn! Melissa är dotter till sångerskan
Maritza Horn.Melissa är rätt ny som artist,har släppt 2 st skivor:Långa nätter 2008 och Säg ingenting till mig 2009.Mvh Svante

PostPosted: Mon Nov 30, 2009 15:27 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Kul inlägg, Haraldur!

När jag var ung påsjuttiotalet var det också billigast som gällde. Men nu hände det säg rätt ofta att någon ung kille (med långt hår och utsvängda brallor, som man själv) hade startat skivbutik i någon rivningskåk. Denne hade då betydligt billigare skivor än radioaffären i fina centrumet, så man handlade av den unge killen. Att det stod "Made in USA" på skivorna brydde man sej inte om (dollarkursen var låg på den tiden, den långhårige killen direktimporterade alltså därifrån) varken hit eller dit!

Först långt efteråt har man ju upptäckt att det ofta var "rätt" utgåvor man köpt!

JohanR

PostPosted: Mon Nov 30, 2009 19:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Motgångar sägs vara det som är svårast att ta.
Skivsamlingen är ju motorn i återfallet så att säga och mest besvärlig att återuppbygga.
Kände när skiva nummer två från tidigare nämnda hög wobblade på tallriken hur spelglädjen rann ur mig. På något märkligt vis var det som om det gick upp för mig, att mycket är bättre i tankevärlden än i verkligheten.

I den världen är barnen alltid snälla och tysta,man är ledig för jämnan,hela skivsamlingen är i oantastligt perfekt och odödlig.

I själva verket så är man fast tre helger av fem,skivsamlingen lever en hotad tillvaro,lyssningsrummet har kass akustik och frun har monopol på alla skitserier som visas på bästa sändningstid i rummet. Övrig tid har lilla Linn alltid en DVD påslagen som bakgrundsljud.
När det väl är tyst så är tystnaden skönare än musiken.

Linn som fabrikat har blivit ointressant,grejorna man vurmar för erbjuds det ingen service för längre,inte ens servicemanualer anses som något man ska erbjuda längre. Lådorna ser ut som kabel-TV dosorna från Tele2 och har säkerligen aldrig låtit bättre,är försedda med switchade självmordsnätdelar som säkerställer garanterad uppgradering inom en femårsperiod då kondensatorerna så sakterliga börjar torka ut med i bästa fall en stannad nätdel som resultat,eller så ryker hela moderkakan som det brukar göra i PC´n..

Ska ta fram alla plattorna och köra runt dem på spelaren för att kartlägga förödelsen,sedan packa ner allt tills inflyttningen på nya stället.

Vart får man tag i plattor nuförtiden? I fall något måste ersättas tänkte jag?

PostPosted: Tue Dec 01, 2009 00:13 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Haraldur, du är en riktig filosof som sprider tänkvärda ord i prosaform :mrgreen:

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I

PostPosted: Tue Dec 01, 2009 01:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

haraldur wrote:
Vart får man tag i plattor nuförtiden? I fall något måste ersättas tänkte jag?
I dina garderober?

...och finns de inte där är det nätet som gäller, bra skivbutiker är på utdöende. Begagnad vinyl i gott skick med eftertraktade artister fortsätter att öka i värde och är en riktigt bra investering, både mentalt och monetärt (till skillnad från te x dyr hifi som verkar droppa i värde snabbare än någonsin.)

Carl

Post new topic  Reply to topic  [ 1633 posts ]  Go to page Previous 123 24 25 26 27109 Next

All times are UTC+02:00