Mikael84 wrote:
OhSoGood wrote:
Är det som att svära i kyrkan att fråga om andra märken på högtalare kan vara ett alternativ?
Finns säkert högtalare som spelar fint tillsammans med Linn, men ja personligen ger rådet att köper du elektroniken från Linn så bör du även köpa högtalare av samma fabrikat.
Mina DQ10:or låter alldeles utmärkt med Linn-elektronik. Möjligen är LK-140 ett lite för svagt slutsteg (90 W i 4 ohm är ju inte så mycket att komma med...), mina högtalare låter bättre ju mer pulver man matar i dom. Men eftersom jag inte spelar så högt så fungerar det hyfsat bra.
Ska jag raljera lite så tycker ju hard-core-linnisarna att källan är absolut viktigast och sedan minskar "viktigheten" ju senare i kedjan du kommer. Högtalarna är alltså det minst viktiga och borde därför kunna väljas lite efter andra parametrar än att det står Linn på dom...
Detta till trots så skulle jag ändå vilja säga att Linns högtalare är ganska prisvärda, i alla fall om man undantar de allra minsta som mest låter skrikigt och tunt. För de drygt 29 tusen som bara en Keel-uppdatering (alu innerchassi till LP12) kostar kan man köpa sig ett par mycket bra högtalare (typ Majik 140 - 22 tusen)! Kan man tänka sig begagnade högtalare finns det fynd att göra, någon nämnde Ninka och Espik tex.
/ B