selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 00:27

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Fri Nov 06, 2009 14:08 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Står i begrepp att göra mitt första inköp av Linn-anläggning. Tittade på Sneaky DS för några månader sedan men tyckte den saknade en del. Har nu hittat vad jag söker i nya Majik DS-I ! Största anledningen till detta val är att jag lyssnar på 99% av min musik från datorn.

Min fundering är nu vilka högtalare jag skall sikta på. Jag har tittat på bla Majik 109 och Katan. Matchar dessa Majik DS-Ian bra? Finns det något alternativ jag missat? äldre Linn-högtalare kanske.

Är det som att svära i kyrkan att fråga om andra märken på högtalare kan vara ett alternativ?

Tackar stort på förhand!

PostPosted: Fri Nov 06, 2009 14:48 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

OhSoGood wrote:
Står i begrepp att göra mitt första inköp av Linn-anläggning. Tittade på Sneaky DS för några månader sedan men tyckte den saknade en del. Har nu hittat vad jag söker i nya Majik DS-I ! Största anledningen till detta val är att jag lyssnar på 99% av min musik från datorn.

Min fundering är nu vilka högtalare jag skall sikta på. Jag har tittat på bla Majik 109 och Katan. Matchar dessa Majik DS-Ian bra? Finns det något alternativ jag missat? äldre Linn-högtalare kanske.

Är det som att svära i kyrkan att fråga om andra märken på högtalare kan vara ett alternativ?

Tackar stort på förhand!
Jag hade satsat på Majik 109 högtalare så otroligt prisvärda särskilt om man hittar begagnade för runt 9000:- det är mitt tips.

Minge

PostPosted: Mon Nov 09, 2009 04:16 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

OhSoGood wrote:
Finns säkert högtalare som spelar fint tillsammans med Linn, men ja personligen ger rådet att köper du elektroniken från Linn så bör du även köpa högtalare av samma fabrikat.

"Lika barn leka bäst eller nått" :twisted:

why so serious?

PostPosted: Mon Nov 09, 2009 04:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tunedem

Last edited by haraldur on Sat Feb 04, 2012 09:43, edited 1 time in total.

PostPosted: Mon Nov 09, 2009 12:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Snøar du in ordentligt på Linn som många på forumet hær redan gjort, æven jag sjælv. Kommer du antagligen vilja ha ett par Linnhøgtalare i slutændan ændå, speciellt om du har funderingar på att aktivera dem. Om inte annat tror jag många væljer Linnhøgtalare till sin Linnanlæggning før de vet att de fungerar bra tillsammans och de flesta førvæntar sig en viss kvalitet av Linn, de inte ær sækra på att finna hos alla andra fabrikanter eller vilka som nu lever upp till den. Men har du møjlighet att jæmføra lite olika kanske du finner någon annan løsning som passar dig bættre.

PostPosted: Mon Nov 09, 2009 14:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

haraldur wrote:
Jag själv är lite nyfiken på http://www.legendspeakers.com.au/products.html
Vet däremot inte ifall det finns någon ÅF i Sverige?
Ja, de hade definitivt varit kul att höra. Inte minst för att chefsdesignern tidigare jobbade för Linn och bla låg bakom Kaber och Keltik. Hade varit mycket intressant att höra hans senare skapelser!

PostPosted: Mon Nov 09, 2009 15:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mikael84 wrote:
OhSoGood wrote:
Finns säkert högtalare som spelar fint tillsammans med Linn, men ja personligen ger rådet att köper du elektroniken från Linn så bör du även köpa högtalare av samma fabrikat.
Mina DQ10:or låter alldeles utmärkt med Linn-elektronik. Möjligen är LK-140 ett lite för svagt slutsteg (90 W i 4 ohm är ju inte så mycket att komma med...), mina högtalare låter bättre ju mer pulver man matar i dom. Men eftersom jag inte spelar så högt så fungerar det hyfsat bra.

Ska jag raljera lite så tycker ju hard-core-linnisarna att källan är absolut viktigast och sedan minskar "viktigheten" ju senare i kedjan du kommer. Högtalarna är alltså det minst viktiga och borde därför kunna väljas lite efter andra parametrar än att det står Linn på dom...

Detta till trots så skulle jag ändå vilja säga att Linns högtalare är ganska prisvärda, i alla fall om man undantar de allra minsta som mest låter skrikigt och tunt. För de drygt 29 tusen som bara en Keel-uppdatering (alu innerchassi till LP12) kostar kan man köpa sig ett par mycket bra högtalare (typ Majik 140 - 22 tusen)! Kan man tänka sig begagnade högtalare finns det fynd att göra, någon nämnde Ninka och Espik tex.

/ B

PostPosted: Thu Nov 12, 2009 17:02 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Kul att läsa alla kommentarer och tips, tacksam för all hjälp! Lutat åt Majik 109 eller Katan .. tycker att de två låter ganska likvärdigt. Mitt guldöra hör ingen nämnvärd skillnad :)
Jag har tänkt att ställa dem direkt på golvet (blir snyggast så) men har läst att dessa högtalare bör stå ca 60 cm över golvet för optimali ljud. Är bara att testa sig fram helt enkelt! vi får se om estetik eller fidelity vinner kampen.
Uppdaterar med bild när anläggningen är inköpt!

PostPosted: Thu Nov 12, 2009 17:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Då måste du nog lyssna igen jämförde Katan och Majik 109 ganska nyligt och det var ganska
stor skillnad tyckte jag

Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.

PostPosted: Thu Nov 12, 2009 17:14 
Site Admin
Site Admin

Mindrunner wrote:
Då måste du nog lyssna igen jämförde Katan och Majik 109 ganska nyligt och det var ganska
stor skillnad tyckte jag
Jag säger tvärtom, köp Katan istället och spara minst 7k till något annat! Då uppgraderings* slår till på många forumsbesökare är det väl bra att du kan uppgradera för rimliga pengar i början :wink:

PostPosted: Thu Nov 12, 2009 17:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Absolut om nu pengarna är det avgörande så får man väl säga att om du får ett par Katan för ca 4500
så är det väl lite mera prisvärt en M109 för 11450 men dom lät fortfarande mycket bättre med tanke på
att Katan kostade samma nya så...

Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.

PostPosted: Thu Nov 12, 2009 21:15 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

OhSoGood wrote:
Kul att läsa alla kommentarer och tips, tacksam för all hjälp! Lutat åt Majik 109 eller Katan .. tycker att de två låter ganska likvärdigt. Mitt guldöra hör ingen nämnvärd skillnad :)
Jag har tänkt att ställa dem direkt på golvet (blir snyggast så) men har läst att dessa högtalare bör stå ca 60 cm över golvet för optimali ljud. Är bara att testa sig fram helt enkelt! vi får se om estetik eller fidelity vinner kampen.
Men stativhögtalare på golvet är ju varken fint eller bra. Då ser ju hemmet ut som en gammal knarkarkvart

PostPosted: Thu Nov 12, 2009 22:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jocke.tuffing wrote:
Men stativhögtalare på golvet är ju varken fint eller bra. Då ser ju hemmet ut som en gammal knarkarkvart
Det är väl att ta i :-)

Men jag håller med i sak. Högtalare ska placeras som de är konstruerade för. Ett par små stativhögtalare låter oftast bara märkligt om dom står direkt på golvet. Frekvensgången i basen blir ojämn och "bumpig", allting kommer låta murrigt eftersom inte diskanterna är på rätt höjd osv. Och inte är det speciellt snyggt heller...

/ B

PostPosted: Fri Nov 13, 2009 08:07 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

jocke.tuffing wrote:
OhSoGood wrote:
Haha! låter som ni har rika knarkare i Uppsala .. här i Sthlm har de inte råd med Linnprylar

PostPosted: Fri Nov 13, 2009 08:10 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Bill50x wrote:
jocke.tuffing wrote:
Det är väl att ta i :-)

Men jag håller med i sak. Högtalare ska placeras som de är konstruerade för. Ett par små stativhögtalare låter oftast bara märkligt om dom står direkt på golvet. Frekvensgången i basen blir ojämn och "bumpig", allting kommer låta murrigt eftersom inte diskanterna är på rätt höjd osv. Och inte är det speciellt snyggt heller...

/ B
Tack för intressant inlägg! Jag kommer att testa mig fram, kanske blir det stativ framöver. Den som lever får se.

Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00