selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Tue May 20, 2025 15:23

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 446 posts ]  Go to page Previous 123 24 25 26 2730 Next
Author Message
 Post subject: Re: Cara - ny SW till DS
PostPosted: Tue Nov 10, 2009 12:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tendaberry wrote:
Nyare mjukvara låter mera musikaliskt engagerande. Andra hifi-märken och DS med äldre mjukvara låter "hifi-mässigt" bra, men är inte så musikaliskt engagerande?
Jaha, var det det jocke.tuffing skrev.

Allt är ju relativt, men jag vill nog påsåt att samtliga Linn.s DS:ar har (oberoende av mjukvarugeneration) presterat jämförelsevis mycket bra f.f.a. musikaliskt, men även ljudmässigt. Att de dessutom succesivt blivit bättre betyder ju inte att de var relativt sett dåliga tidigare. Redan den första Klimax DS var ju en enorm förbättring jämfört med Uni 1.1 och CD12 som då var de bästa CD-spelare jag hört.

PostPosted: Tue Nov 10, 2009 15:42 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Precis som senaste inlägget menar jag.

Ja ni har rätt, jag skriver lite rörigt ser jag nu.

PostPosted: Tue Nov 10, 2009 19:48 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

jajo wrote:
Gick idag från 3.4.1 till 3.4.3. Vilket misstag :( Låter klart sämre än 3.4.1 och nu verkar det inte som att jag kan ta mig tillbaka på nåt sätt. Nån som har 3.4.1 för Klimax DS liggandes på hårddisk och kan skicka till mig?
/ j
Hmm... jag tycker 3.4.3 är bättre men vi har väl konstaterat tidigare att KDS och ADS inte riktigt följs åt, eller kanske är det våra öron... :wink:

Har tyvärr bara ADS f/w.

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I

PostPosted: Wed Nov 11, 2009 02:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

MNn wrote:
jajo wrote:
Gick idag från 3.4.1 till 3.4.3. Vilket misstag :( Låter klart sämre än 3.4.1 och nu verkar det inte som att jag kan ta mig tillbaka på nåt sätt. Nån som har 3.4.1 för Klimax DS liggandes på hårddisk och kan skicka till mig?
/ j
Hmm... jag tycker 3.4.3 är bättre men vi har väl konstaterat tidigare att KDS och ADS inte riktigt följs åt, eller kanske är det våra öron... :wink:

Har tyvärr bara ADS f/w.
Det löste sig, men tack ändå! :)

/ Jacob

PostPosted: Tue Dec 01, 2009 23:18 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Dags att lägga ned denna tråd :twisted:
Gick precis igenom chat med Gilad Tiefenbrun in a live Q&A session on 'The Death of CD Players?
Lite tveksamt svarar han på om det är ljudskillnad mellan de olika Cara versionerna. :shock: :shock:
Men vi vet bättre...

[Comment From dave shortdave short: ]
Each Cara release seems to generate a lot of passion amongst those that feel they can hear a difference between versions. I don't believe the sound changes at all (other than Bute to Cara) - any comment?

Tuesday December 1, 2009 5:53 Gilad
5:54 Gilad: I don't believe the sound chanbges at all
5:54 Gilad: between variants of Cara
5:54 Gilad: these variants are minor bug fixes and software enhancements, unrelated to the audio path
5:55 Gilad: if we ever improve performance, we will let everyone know at the point of release

Naim SuperLine+SuperCap
Mana

Last edited by MNn on Tue Dec 01, 2009 23:45, edited 1 time in total.

PostPosted: Tue Dec 01, 2009 23:44 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Från samma chat som ovan går att läsa om nya Cara versioner.
(Men vem bryr sig, nån ljudskillnad är det ju inte frågan om :wink: )

[Comment From PatPat: ]
Is Cara 4 the final version for now on or are you still busy to improved it ?

6:46 Gilad: There will be new Cara versions each time we have new features
6:46 Gilad: engineers are working on cara 5 and 6 as we speak!

Naim SuperLine+SuperCap
Mana

PostPosted: Wed Dec 02, 2009 00:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

MNn wrote:
Lite tveksamt svarar han på om det är ljudskillnad mellan de olika Cara versionerna. :shock: :shock:
Men vi vet bättre...

[Comment From dave shortdave short: ]
5:54 Gilad: these variants are minor bug fixes and software enhancements, unrelated to the audio path
Ord och inga visor. Ni som hör skillnader mellan olika versioner inbillar er bara. Men så länge inbillningen handlar om gratis uppgradering av mjukvara så är det väl bara att njuta ;-)

/ B

PostPosted: Wed Dec 02, 2009 00:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linn skulle aldrig erkänna att det är skillnad i ljud mellan Cara-mjukvaror. Varför? Det gör DS-produkten svagare och redan rädda/kritiska kunder tar ytterligare ett steg bort från köp (det blir ju inte alltid bättre i nyare versioner).

När man träffat Linn-människorna över en öl inser man snabbt att även om de inte officiellt går ut med sån här information är de fullt medvetna om att saker kan påverka även om man aktivt inte går in och trixar i "audio path".

Och Bill, jag antar att din ironi är riktad mot Gilads uttalande ;)

/ j

PostPosted: Wed Dec 02, 2009 01:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Och Bill, jag antar att din ironi är riktad mot Gilads uttalande ;)
Inte alls. Jag slår vilt omkring mig ;-)

Seriöst. Man måste ta Linns officiella uttalanden med en nypa salt. Trots allt arbetar de i en kommersiell värld med "mindre kunniga kunder". Inte för att vara nedlåtande utan snarare för att markera att (de flesta) kunderna prioriterar andra saker än att fippla med papperslappar under apparatfötterna.

Samtidigt är ju Linn (och liknande företag) naturligtvis medvetna om vad som fungerar, och inte fungerar, med deras produkter. Dom är säkert ganska kunniga på vad som påverkar återgivningen av deras konstruktioner. Förhoppningsvis använder dom sig av mer vetenskapliga lyssningstester än vad vi själva gör hemma. Vi bör alltså även ta våra egna lyssningserfarenheter med en rejäl nypa salt.

/ B

PostPosted: Wed Dec 02, 2009 01:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Vi bör alltså även ta våra egna lyssningserfarenheter med en rejäl nypa salt.
Vad skulle det tjäna till?

Jag är jätteglad att jag har en utvärderingsmetod som ger repeterbara resultat och som överrensstämmer med andra personers resultat som använder samma metod. Det gör det möjligt för mig att klämma ur maximal prestanda ur mina dyra produkter, dela dessa erfarenheter med andra och ta del av andras erfarenheter.

Att Linn snackar som de gör är politik eller retorik. De är ett vinstdrivande företag. Men vad spelar det för roll när man kan lita på sina egna upplevelser.

/ j

PostPosted: Wed Dec 02, 2009 05:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Att Linn snackar som de gör är politik eller retorik. De är ett vinstdrivande företag. Men vad spelar det för roll när man kan lita på sina egna upplevelser.
Kan man det? Det är lätt att inbilla sig själv till nästan vad som helst. Inte ens de som lyssnar på Linn-utrustningar är att lita på :-)

För visst är det märkligt. Det enda företag som tillverkar utrustning som spelar musik på "rätt" sätt erkänner inte ens själva vad dom gör?

Men som vanligt, vi här i Sverige har ju alltid rätt, eller hur?

/ B

PostPosted: Wed Dec 02, 2009 11:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Kan man det?
Man och man. Jag kan inte uttala mig för alla. Jag utgår från mig själv. Du får väl själv komma fram till vad som gäller för dig.
Bill50x wrote:
För visst är det märkligt. Det enda företag som tillverkar utrustning som spelar musik på "rätt" sätt erkänner inte ens själva vad dom gör?
Inte det minsta märkligt tycker jag. Se gärna vad jag skrev ovan. För mycket teknisk information och detaljer kan avskräcka från DS-konceptet. Det är ingen hemlighet att företaget som enligt dig är det enda som spelar musik på rätt sätt har vissa problem med kvalitetskontroll och har fortfarande mycket att lära om mjukvaruutveckling.
Bill50x wrote:
Men som vanligt, vi här i Sverige har ju alltid rätt, eller hur?
Jag förstår faktiskt inte alls vad du menar. Typiskt för sverige är väl att alla tycker olika men alla har ska få ha rätt. Så om du hittar din väg Bill så kan jag stödja dig med att du har gjort rätt, om det får dig att må bättre.

/ j

PostPosted: Wed Dec 02, 2009 13:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

MNn jag tror linn är livrädda att säga att någonting före Ds ska påverka ljudet.
Quote:
Linn skulle aldrig erkänna att det är skillnad i ljud mellan Cara-mjukvaror. Varför? Det gör DS-produkten svagare och redan rädda/kritiska kunder tar ytterligare ett steg bort från köp (det blir ju inte alltid bättre i nyare versioner).
Jag tror att jajo är inne på rätt spår för jag är övertygad om att många är rädda för allt som är nytt. Linn vill inte skämma bort nya kunder genom påstenden om att prylar före ds har så stor betydlelse. Men vi som har testat vet att så inte är fallet. Utan snarare tvärtom. Det finns ännu mer parametrar att ta hänsyn till än tex en cdspelare. Nas HDD fläktar switchar underlag kablar riktning på dessa osv. Sen är det väl inte så lätt att övertyga människor heller för 98% av sveriges befolkning tycker ju att en MP3 spelare av medioker kvalla duger.Så jag kan faktiskt förstå varför man inte vill påstå att det är någon ljudskillnad på olika frimeware.

PostPosted: Wed Dec 02, 2009 15:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pär wrote:
MNn jag tror linn är livrädda att säga att någonting före Ds ska påverka ljudet.
Quote:
Jag tror att jajo är inne på rätt spår för jag är övertygad om att många är rädda för allt som är nytt. Linn vill inte skämma bort nya kunder genom påstenden om att prylar före ds har så stor betydlelse. Men vi som har testat vet att så inte är fallet. Utan snarare tvärtom. Det finns ännu mer parametrar att ta hänsyn till än tex en cdspelare. Nas HDD fläktar switchar underlag kablar riktning på dessa osv. Sen är det väl inte så lätt att övertyga människor heller för 98% av sveriges befolkning tycker ju att en MP3 spelare av medioker kvalla duger.Så jag kan faktiskt förstå varför man inte vill påstå att det är någon ljudskillnad på olika frimeware.
Jag tycker man överdriver om man säger att de saker du pekar på har stor betydelse. De kan ha betydelse, men vad jag erfarit med min begränsade erfarenhet är att nätverket kan ha betydelse om man kopplar hur som helst och det undviks lämpligen genom att man låter handlaren se över detta. Skillnaden mellan Cara-varianterna bör inte heller den överdrivas (nligt min mening). Det tycks dock vara så att skillnaderna många ggr kan kopplas till att man inte följt rekomenderad procedur i samband med uppgradering (f.f.a. AV-PÅ av DS:en).

Att underlaget påverkar vilka maximala prestanda man lyckas krama ur sin anläggning är ingen nyhet och bör inte heller överdrivas när det gäller DS:arna. De tycks vara känsliga ungefär i liknande grad som CD-spelare och försteg.

PostPosted: Wed Dec 02, 2009 19:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Jag tycker man överdriver om man säger att de saker du pekar på har stor betydelse. De kan ha betydelse, men vad jag erfarit med min begränsade erfarenhet är att nätverket kan ha betydelse om man kopplar hur som helst och det undviks lämpligen genom att man låter handlaren se över detta. Skillnaden mellan Cara-varianterna bör inte heller den överdrivas (nligt min mening). Det tycks dock vara så att skillnaderna många ggr kan kopplas till att man inte följt rekomenderad procedur i samband med uppgradering (f.f.a. AV-PÅ av DS:en).

Att underlaget påverkar vilka maximala prestanda man lyckas krama ur sin anläggning är ingen nyhet och bör inte heller överdrivas när det gäller DS:arna. De tycks vara känsliga ungefär i liknande grad som CD-spelare och försteg.
Det är alla detaljer som gör att en anläggning kan gå från att låta bra till att bli magisk bra.

Post new topic  Reply to topic  [ 446 posts ]  Go to page Previous 123 24 25 26 2730 Next

All times are UTC+02:00