selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 15:01

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
PostPosted: Wed Oct 21, 2009 23:26 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Jag bifogar svaret jag fick då jag mailade Linn angående moment på Majik 140

"the engineer advises that the torque setting for the Majik 140 drive units is 3.0Nm."

3.0Nm ~ 2.2126864479 lbs/ft eller 0.3KGfm

Kan varmt rekommendera ett smidigt och skonsamt sätt för att få loss gummiringen på Majik 140 , funkar säkert lika bra på Majik 109

Far till närmsta cykelaffär , eller gå ut i garaget om du äger reparationsverktyg till en cykel, annars köp en "Däckavkrängare i härdad plast" , inte i metall. Du tar då enkelt lös gummiringen genom att som tidigare skribenter skrivit, trycka in den mellan gummiringen och lådan, sen böjer du försiktigt samtidigt som du drar rakt ut så kommer ring och galler i ett.

Attachments:
krang1.jpg
krang1.jpg [ 37.14 KiB | Viewed 1007 times ]

why so serious?

Last edited by Mikael84 on Tue Oct 27, 2009 22:51, edited 1 time in total.

PostPosted: Thu Oct 22, 2009 01:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

3.0 Nm är alldeles för högt, anser jag. Det låter stelt och hårt.

Men det är mycket möjligt att det är ett vettigt värde för fabriken att dra åt elementen med. Efter ett par månader är det nog väldigt mycket mindre.

PostPosted: Tue Oct 27, 2009 01:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ojoj, nu har jag tune demat skruvarna på mina högtalare i timmar. Ni får det att låta så lätt :D typ "dra åt lite lagom bara" yeah right.. Först drog jag åt alla skruvar så där tight men inte jätte tight. Men det lät inge vidare alls tyckte jag, till och med sämre än innan trots att skruvarna satt väl löst från början (första intrycket) och så började tune demandet..
Först drog jag och lyssnade utan något särskilt system lite fram och tillbaka innan jag insåg att jag måste bita det sura äpplet och systematiskt tune dema element efter element, mina diskanter har dessutom två ställen med skruvar att dra, en platta som sitter i träet med skruvar och flera skruvar där diskanten sitter fast i plattan. Sedan tog det ett antal jämförelser innan man fick in snitsen också och fattade hur man skulle göra för att det skulle bli lagom stora steg men samtidigt inte onödigt många jämförelser. Något som förvånade mig var framförallt hur löst skruvarna skulle sitta för att det skulle låta riktigt bra, mycket lösare än att dra åt tight men inte jätte tight som jag gjorde från början. Dock så känns det toppen att jag gjorde det så noggrant, det låter mycket bättre nu än innan! Jag har stört mig på det högafrekventa mellanregistret emellan åt, när sången eller blåset eller vad det nu kan vara blir lite för mycket. Trots ihärdiga försök att trimma in systemet så har jag inte blivit av med det på vissa skivor, inte utan att förstöra något annat iallafall. Men detta verkar vara detta som behövdes faktiskt, låter väldigt härligt musikaliskt nu! Jag hör mer av allt istället för att något tar över, svängigare bas och utan det jobbiga mellanregistret, perfekt 8) Det värsta jag vet när det gäller ljudsystem är när det där övre mellanregistret tar över, usch..
Slutsats: Det är väldigt värt att optimera skruvarnas moment och åter igen, Tune Dem Rules :!:

Ni som hållit på med detta, börjar ni med diskanten eller bas när ni ska komma fram till optimala värden? Och var kan man köpa en stabil momentnyckel utan att det kostar skjortan?

PostPosted: Tue Oct 27, 2009 01:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Btw, min högtalare än Elac fs 247 och inga linnburkar..
Mina element sitter skruvade direkt i träet, inga fixade gängor eller så, kan det vara dumt att skruva fram och tillbaka för mycket tror ni? Jag tänker att träet, eller snarare MDF skivorna trasar sönder om man skruvar för mycket så skruvarna till slut sitter sämre?

PostPosted: Tue Oct 27, 2009 09:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Efraim wrote:
Btw, min högtalare än Elac fs 247 och inga linnburkar..
Mina element sitter skruvade direkt i träet, inga fixade gängor eller så, kan det vara dumt att skruva fram och tillbaka för mycket tror ni? Jag tänker att träet, eller snarare MDF skivorna trasar sönder om man skruvar för mycket så skruvarna till slut sitter sämre?
Risken finns. Det bästa är kanske att plocka ur elementen och sätta in sk inslagsmuttrar på baksidan av baffeln.

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00