Ojoj, nu har jag tune demat skruvarna på mina högtalare i timmar. Ni får det att låta så lätt

typ "dra åt lite lagom bara" yeah right.. Först drog jag åt alla skruvar så där tight men inte jätte tight. Men det lät inge vidare alls tyckte jag, till och med sämre än innan trots att skruvarna satt väl löst från början (första intrycket) och så började tune demandet..
Först drog jag och lyssnade utan något särskilt system lite fram och tillbaka innan jag insåg att jag måste bita det sura äpplet och systematiskt tune dema element efter element, mina diskanter har dessutom två ställen med skruvar att dra, en platta som sitter i träet med skruvar och flera skruvar där diskanten sitter fast i plattan. Sedan tog det ett antal jämförelser innan man fick in snitsen också och fattade hur man skulle göra för att det skulle bli lagom stora steg men samtidigt inte onödigt många jämförelser. Något som förvånade mig var framförallt hur löst skruvarna skulle sitta för att det skulle låta riktigt bra, mycket lösare än att dra åt tight men inte jätte tight som jag gjorde från början. Dock så känns det toppen att jag gjorde det så noggrant, det låter mycket bättre nu än innan! Jag har stört mig på det högafrekventa mellanregistret emellan åt, när sången eller blåset eller vad det nu kan vara blir lite för mycket. Trots ihärdiga försök att trimma in systemet så har jag inte blivit av med det på vissa skivor, inte utan att förstöra något annat iallafall. Men detta verkar vara detta som behövdes faktiskt, låter väldigt härligt musikaliskt nu! Jag hör mer av allt istället för att något tar över, svängigare bas och utan det jobbiga mellanregistret, perfekt

Det värsta jag vet när det gäller ljudsystem är när det där övre mellanregistret tar över, usch..
Slutsats: Det är väldigt värt att optimera skruvarnas moment och åter igen, Tune Dem Rules
Ni som hållit på med detta, börjar ni med diskanten eller bas när ni ska komma fram till optimala värden? Och var kan man köpa en stabil momentnyckel utan att det kostar skjortan?