selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 00:46

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject: Re: Linn-Gilad och Naim!
PostPosted: Tue Oct 13, 2009 12:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
Ett glas innan dart kanske får samma positiva effekt som antiskak på fotoutrustning. Dvs ryckiga rörelser blir något långsammare och mer flytande vilket kanske gör att man slipper hamna på 1 och 5 poäng när man siktar på 3x20. :-D
Ja det kanske är så enkelt? Det är effekten på musklerna som ger fördel. Det är ju knappast av intresse vid musiklyssning...

PostPosted: Tue Oct 13, 2009 22:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Men, pianot. Sjunger inte det med? En gång i tiden "fick" man ju inte ens ha digitalklockor i lyssningsrummet. Eller var det en svensk (=Rudling) uppfinning?

/ B
Har piano själv och det är inte värre än t ex ett vitrinskåp eller liknande vill jag påstå. Står iofs på en sidovägg. Det är saker med högtalare i som är värst och dit hör ju faktiskt armbandsur som kan ge alarmsignal så helt fel ute var han ju inte. Men mobiltelefoner är nog betydligt värre i det avseendet.

PostPosted: Wed Oct 14, 2009 09:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag ska prova ikväll, men jag skulle bli väldigt förvånad om jag kan höra någon skillnad i musiken beroende på om jag har en mobiltelefon i fickan eller inte.

PostPosted: Wed Oct 14, 2009 11:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Borde låta väldigt kass på en Linn demo afton skulle väl tro att nästan alla som sitter i publiken
har en mobil på sig? :wink:

Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.

PostPosted: Wed Oct 14, 2009 13:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Jag ska prova ikväll, men jag skulle bli väldigt förvånad om jag kan höra någon skillnad i musiken beroende på om jag har en mobiltelefon i fickan eller inte.
Det gör man.

PostPosted: Wed Oct 14, 2009 13:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mindrunner wrote:
Borde låta väldigt kass på en Linn demo afton skulle väl tro att nästan alla som sitter i publiken har en mobil på sig? :wink:
Det låter ofta osedvanligt dåligt på just sådana tillställningar. Har vid ett tillfälle (vid demo för mindre sällskap på Tonläget i Göteborg) varit med om att skillnaden mellan apparaterna alls var i paritet med vad man normalt uppfattar. Samlade då ihop allas mobiltelefoner och la på bordet mellan åhörarna och högtalarna => klart sämre (mycket). Flyttade då ut alla mobiltelefoner ur rummet => bättre (mycket). Med alla mobiler ute ur rummet var skillnaderna mellan apparaterna åter solklara.

PostPosted: Wed Oct 14, 2009 14:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
ulfbnilsson wrote:
Det gör man.
Så du menar att i ett blindtest av tex 10 olika spår, så skulle du kunna pricka in vid alla 20 lyssningar om den som kör demon har en mobiltelefon i fickan eller inte?

Jag har som sagt inte provat, så jag har ingen direkt synpunkt i frågan, men jag ska prova ikväll.

Skulle inte ett par stycken till här på forumet prova detta också i en blindtest? Det är ju lätt att köra med förbundna ögon och så låter ni flickvän etc sköta muskiken och mixa med mobiltelefon och utan mobiltelefon?

PostPosted: Wed Oct 14, 2009 14:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Med alla mobiler ute ur rummet var skillnaderna mellan apparaterna åter solklara.
Borde inte skillnaden mellan produkter vara i stort sett lika stor oavsett om man har mobtfn eller utan?

Eller är det så att bara vissa produkter försämras (tex en Akurate DS) medan tex en Majik DS är oförändrad och att du därför bara hör skillnad mellan en Akurate och en Majik när du tester utan mobtfn?

PostPosted: Wed Oct 14, 2009 19:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu har jag gjort en blindtest över en mobiltelefons inverkan på musiken hemma.

Systemet är en linn-rigg (ninka högtalare) och jag satt ca 4 m från högtalarna som var placerade ca 3,5 meter ifrån varandra. Musiken valdes för att få lite olika typer så det blev Green Day, Dire Straits och Mozart. Jag blundade under hela testen och min kära hustru spelade varje låt 4 gånger. Volymen var mellan-hög. Mellan varje gång flyttade hon eller tog ut mobiltelefonen (en nokia), eller kunde i vissa fall också låta den ligga på samma plats två gånger i rad. När mobiltelefonen fanns i rummet så lade hon den på lite olika ställen som tex på soffbordet, i en fåtölj, i sin egen ficka, ovanpå cd-spelaren.

Resultatet? Jag hörde ingen som helst skillnad. Det är möjligt att andra kan göra det med sina anläggningar, men hemma hos mig gick det inte att höra någon skillnad.

PostPosted: Wed Oct 14, 2009 19:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
jag satt ca 4 m från högtalarna som var placerade ca 3,5 meter ifrån varandra.
Inte för att det har med resultatet av din test att göra, men det var extremt stort
avstånd du hade mellan burkarna.

/M

PostPosted: Wed Oct 14, 2009 20:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
ulfbnilsson wrote:
jag satt ca 4 m från högtalarna som var placerade ca 3,5 meter ifrån varandra.
Inte för att det har med resultatet av din test att göra, men det var extremt stort avstånd du hade mellan burkarna.
Är det? Det är ju lite mindre än en liksidig triangel. Sedan beror det ju faktiskt också på var man mäter, centrum/ytter/inner på högtalarna?

Själv har jag 2,25 m mellan högtalarna (mätt c-c) och 2,65 m lyssningsavstånd vilket ger ungefär lika relation. Låter alldeles utmärkt...

/ B

PostPosted: Wed Oct 14, 2009 23:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Liksidiga trianglar tillhör stenålderstipsen från stereons barndom. Har inget att göra med att få högtalarna att återge musiken på bästa sätt, utan snarare ett tips som skulle förhindra att folk ställde ena högtalaren bredvid soffan och den andra på en bokhylla på andra sidan rummet.

Håller med Magnus om att det låter mycket med 3,5 meter. Det är inte ofta man kommer upp i sådana avstånd med ett par Ninka.

Om anläggningen inte är väl installerad (vilket den ju kanske är i detta fall, men OM) så blir det svårt att jämföra det mesta, tycker jag. När den är riktigt optimerad kan man höra skillnad på mängder av till synes obetydliga saker. Som exakt var på en hylla en apparat står, om alla fötter har kontakt med bänken, var hyllan står i rummet och hur stadig den är - och om det finns små högtalare i rummet som inte drivs eller något skåp som skallrar en aning.

Det är också så att den första icke drivna högtalaren som tas in i rummet gör mest skillnad. Tar man in flera brukar det göra mindre skillnad. Återigen ett fall av att optimeringen minskar, vilket maskerar skillnader.

På en kurs hos Linn för några år sedan lärde sig ett antal återförsäljare att finjustera anläggningar. Det flyttades högtalare, kopplades om sladdar och allt sånt. Många av skillnaderna var inte så tydliga och många hade problem att höra dem. När systemet började låta riktigt bra hittade jag en Unik som låg och skräpade i en bokhylla i andra änden av rummet. Titta här, sa jag, en högtalare! Ska vi testa vad som händer om jag tar ut den? Testledaren Chris tyckte det var en bra idé och spelade en snutt på en låt. Sen tog jag ut Uniken. Alla bara gapade när han spelade låten igen. Samtliga tyckte att denna skillnad var större än det mesta vi hade gjort innan dess - och allihop hörde skillnaden. Det var inte fråga om grupptryck, för flera av deltagarna var rätt skeptiska och hade inga problem med att hävda att de inte hörde någon skillnad på en mängd olika saker, inklusive Linns olika apparater med stora prisskillnader.

PostPosted: Thu Oct 15, 2009 06:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Inte för att det är av något större allmänt intresse, men jag var ute och stegade upp avståndet och jag var nog lite vårdslös tidigare. Det är ca 5 m till soffan och kanske 3,2 mellan högtalarna.

Ang telefoner, så som vanligt, förespråkar jag att man provlyssnar. Andras synpunkter och historier kan ju alltid vara intressanta och ge lite ny input, men inget slår att prova själv. I just detta fallet är det ju världens enklaste att göra en sådan provlyssning. Har man någon mer hemma så kan man ju göra en blindtest, annars kan man ju prova att göra det själv.

Jag kan bara konstatera att med mig som provlyssnare (blind) och i mitt rum så hör man ingen skillnad alls.

PostPosted: Thu Oct 15, 2009 08:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Om anläggningen inte är väl installerad (vilket den ju kanske är i detta fall, men OM) så blir det svårt att jämföra det mesta, tycker jag. När den är riktigt optimerad kan man höra skillnad på mängder av till synes obetydliga saker. Som exakt var på en hylla en apparat står, om alla fötter har kontakt med bänken, var hyllan står i rummet och hur stadig den är - och om det finns små högtalare i rummet som inte drivs eller något skåp som skallrar en aning.
Vill inte hålla på och bråka eller va' oförskämd, men hur kommer det sig? Om tex högtalarna skulle stå lite för långt från väggen, en cd-spelare inte står helt plant, kablar är dåligt dragna etc, menar du att då påverkas inte systemet av en ytterligare högtalare, men om allt är perfekt installerat, då hör man det?

Hur kan det vara så? Borde inte något som har en negativ inverkan (i detta fallet en passiv högtalare) alltid ha en negativ inverkan oavsett om tex cd-spelaren står lite illa? Det kan ju tex vara så att en enkel cd-spelare, tex en Mimik är väldigt bra installerad, medan en Klimax DS kanske står på en sämre hylla, men ändå låter Klimax DS bättre. Är det ändå så att den passiva högtalaren bara påverkar Mimik-uppsättningen, men inte Klimax DS?

En stilla tanke ang kursen i Skottland. Är det inte oerhört oprofessionellt av den som leder den? Om Linn har handlare som spenderar mycket pengar och tid för att komma till Skottland för att lära sig installation, hur tusan kan man då vara så slarvig att man låter passiva högtalare ligga där, om de har så stor försämrande effekt på ljudet? Jag kan se trovärdighetsproblem om jag hade varit deltagare i en sådan kurs.

PostPosted: Thu Oct 15, 2009 09:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Inte för att det är av något större allmänt intresse, men jag var ute och stegade upp avståndet och jag var nog lite vårdslös tidigare. Det är ca 5 m till soffan och kanske 3,2 mellan högtalarna.

Ang telefoner, så som vanligt, förespråkar jag att man provlyssnar. Andras synpunkter och historier kan ju alltid vara intressanta och ge lite ny input, men inget slår att prova själv. I just detta fallet är det ju världens enklaste att göra en sådan provlyssning. Har man någon mer hemma så kan man ju göra en blindtest, annars kan man ju prova att göra det själv.

Jag kan bara konstatera att med mig som provlyssnare (blind) och i mitt rum så hör man ingen skillnad alls.
Bara för att kolla: jag antar att inga andra högtalare (tv, bordsradio, kamera etc.) fanns i rummet när du testade?
Jag håller med om att avståndet mellan högtalarna var stort, jag hade ca. 2,00 m mellan mina i ett 30 m2 rum.

Post new topic  Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00