Lejonklou wrote:
Om anläggningen inte är väl installerad (vilket den ju kanske är i detta fall, men OM) så blir det svårt att jämföra det mesta, tycker jag. När den är riktigt optimerad kan man höra skillnad på mängder av till synes obetydliga saker. Som exakt var på en hylla en apparat står, om alla fötter har kontakt med bänken, var hyllan står i rummet och hur stadig den är - och om det finns små högtalare i rummet som inte drivs eller något skåp som skallrar en aning.
Vill inte hålla på och bråka eller va' oförskämd, men hur kommer det sig? Om tex högtalarna skulle stå lite för långt från väggen, en cd-spelare inte står helt plant, kablar är dåligt dragna etc, menar du att då påverkas inte systemet av en ytterligare högtalare, men om allt är perfekt installerat, då hör man det?
Hur kan det vara så? Borde inte något som har en negativ inverkan (i detta fallet en passiv högtalare) alltid ha en negativ inverkan oavsett om tex cd-spelaren står lite illa? Det kan ju tex vara så att en enkel cd-spelare, tex en Mimik är väldigt bra installerad, medan en Klimax DS kanske står på en sämre hylla, men ändå låter Klimax DS bättre. Är det ändå så att den passiva högtalaren bara påverkar Mimik-uppsättningen, men inte Klimax DS?
En stilla tanke ang kursen i Skottland. Är det inte oerhört oprofessionellt av den som leder den? Om Linn har handlare som spenderar mycket pengar och tid för att komma till Skottland för att lära sig installation, hur tusan kan man då vara så slarvig att man låter passiva högtalare ligga där, om de har så stor försämrande effekt på ljudet? Jag kan se trovärdighetsproblem om jag hade varit deltagare i en sådan kurs.