JAg har jämfört ganska mycket grejer senaste året, och även pratat med många som jämfört enl tune dem.
Tex både takt o ton i luleå och hifibutiken i östersund, plockar gärna in andra märken om det låter bra. Men dem får kämpa för att hitta något.
Enligt taktoton, är cresta 10/30 fortfarande den mest musikaliska högtalaren(under tio tusen) förutom linns högtalare av de högtalare som dem har haft hemma.
Detta är den högtalare jag spelar på hemma. Cresta 10. Men t.o.m lilla unik är mycket bättre-
Jag ställde nästan samma fråga till Bengt på hifibutiken i Östersund och hans förklaring att
linn alltid låter bäst är för att dem andra företagen ändrar åsikt hela tiden, linn har haft samma värdering hela tiden om vad som är bra, och arbetat stenhårt för att förbättra det i snart 40år. Inte konstigt dem är bäst, i princip endast får konkurrens från företag med samma värderingar. Sen vid enstaka utgåvor kan det finnas någon produkt som är bättre från andra företag, men som vi vet är det då ofta av misstag. Och när nästa modell kommer så låter det sämre igen. Nu börjar linn komma upp på en sån nivå att det är nästan omöjligt för företag att göra bättre av misstag längre. Så idag, av vad jag har sett, verkar linn i princip endast få konkurrens från andra företag med samma värdering/vision om hur ett bra ljud ska vara. Förutom eventuellt ingvar öhmans pip, som han på något konstigt vänster lyckats isolera från dem aspekter som förstör musikalitet, genom en konstruktion optimerad för att motverka fasfel och för att i övrigt mäta rätt.. men detta är ännu inte bekräftat.
Blev inte kairn pro slagen av ett försteg från annat märke för några år sedan?
Sen har väl Sonus Faber haft någon högtalare som har slagit likvärdig linn högtalare, dem kanske fortfarande är bra???
Även naim har väl haft någon högtalare i samma veva som kaber, som folk föredrog i tune dem tester.
Nya naim dacen kanske slår DS spelare i samma prisklass.. återstår att se..
Men i övrigt så är det ju ganska naturligt att företag med en annan värdering, och som saknar insikt om vikten av en ofärgad musikalisk återgivning inte kommer att kunna slå linn på deras specialområde.
Som alla vet blir linn slagen på enskilda parametrar ganska ofta, men väldigt sällen på det musikaliska. Och som var man med uppenabrelsen om vikten av det musikaliska i hifi-sammanhang vet, är det bara jobbigt om jättehärliga toner och super upplöst diskant, låter, fast vid fel tidpunkt. Dem flesta föredrar nog Mike Portney framför ett skit trumsätt för 200kr med hål i flera av skinnan, än mig på världens bästa trummsätt.
((Eller en mycket musikalisk pianist på ett piano med tråkigt ljud, är nog roligare än en orythmisk men vackert spelande pianist på en yamaha flygel))