selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 03:41

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 70 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 Next
Author Message
PostPosted: Fri Oct 09, 2009 10:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

På allmän begäran kommer här en tråd om detta så vi slipper kapa trådar om andra saker.

Ja, vad säger ni, låter alltid Linn bäst? Naturligtvis beror det på vad man lägger in i begreppet "bäst". Grovt räknat finns det två falanger inom ljudåtergivning:
- De som lyssnar på ljudet. Låter det rent, är det bra frekvensgång osv.
- De som har tunedem som sin husgud och lyssnar på hur det musikaliska skeendet kommer fram.

I den bästa av världar har man båda, dvs det låter bra både ljudmässigt och musikaliskt. Men det är nog att hoppas på för mycket. Men var på skalan "bra ljud -----bra musikalitet" man har sina preferenser är nog väldigt individuellt. Vissa kan lyssna på en köksradio bara det svänger, andra kräver i första hand att det låter rent och snyggt innan man filar på resten. Vissa har inte ens förstått att en anläggning (eller dess delar) kan påverka rytm, timing och musikalisk upplevelse utan fokuserar helt på "ljudet".

Något som förenar båda lägren (tror jag i alla fall) är att ingen apparat kan förbättra musiken, bara degradera den i varierande grad. Att vi sedan drar olika konsekvenser av detta synsätt är en annan sak. Linnisar pratar ofta om source-first även om dom ofta inte lever upp till detta. Det är väl knappast någon här som har en fullbestyckad LP12:a som matar ett par Kan? "Ljudnissar" pratar ofta om att lägga krutet där det gör mest nytta och menar att det inte spelar någon roll var i kedjan en försämring sker. Där störst försämring sker där lönar sig det bäst att åtgärda saken.

Men för att komma till trådämnet, låter Linn alltid bäst? Ja, för många verkar det vara så. Den bästa Linn-prylen är med automatik den bästa överhuvudtaget. Ungefär som när en jänkare säger "Biggest in the world" när han egentligen menar "Biggest in the US". I rättvisans namn finns det faktiskt andra produkter än Linn som accepteras här, men ofta känns det som om det är kusinen från landet som ändå är ganska ok. Ganska talande är kommentarerna kring högtalaren 320A där man skrev något om att visst går den inte lika djupt som Ino piP men den är absolut bättre i en tunedem. Det säger man utan att ha jämfört! Jag har inte heller jämfört dessa högtalare (har aldrig hört 320A) men jag har inte heller sagt att den ena eller andra är bättre. Bara påpekat att piP går (på papperet) djupare än 320A.

Personligen har jag alltid haft svårt för Linns prylar, förutom LP12:an. De tidigare högtalarna lät bedrövligt tex. På senare tid har Linn ryckt upp sig och det låter ofta ganska bra (ur "ljud-perspektiv"). Lyssnar jag på golvhögtalarna så saknar jag egentligen ingenting förutom att de billigare/enklare högtalarna låter lite bleka eller tomma.

Men för er som alltid hyllar Linn, hur torrt har ni det på fötterna? Har ni jämfört? Och vad som skulle vara kul att veta, hur många av er som hänger här spelar på andra grejor än Linns? Själv kör jag numera en komplett uppsättning LK-lådor men envisas med att använda mina gamla DQ10:or...

/ B

PostPosted: Fri Oct 09, 2009 11:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja

PostPosted: Fri Oct 09, 2009 11:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

TONNY wrote:
Ja
Kort är bra, men inte alltid bäst.

Hur menar du?

/ B

PostPosted: Fri Oct 09, 2009 11:47 
Site Admin
Site Admin

Vore orimligt om inte andra märken gör produkter som är bättre, men hur många jämför 38 olika cd-spelare när de ska köpa en ny? Eller tar hem högtalare från 25 olika märken för att prova i sitt rum under samma förutsättningar?

Många här läser/skriver ju på faktiskt/hififorum också, där får man sin dos övrigt så får man sin dos Linn här. Inte konstigare än så, även om du tycker dig vara den enda här som har periferiseende så är det nog inte så.

PostPosted: Fri Oct 09, 2009 12:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sony wrote:
... Inte konstigare än så, även om du tycker dig vara den enda här som har periferiseende så är det nog inte så.
Inte alls. Man är aldrig unik även om man tror så :-)
Men på ett forum blir vissa personer tongivande, antingen genom frekvensen av inlägg eller genom att de har en viss kompetens/erfarenhet. Med rätt eller fel, jag bedömer den allmänna synpunkten efter de inlägg som förekommer.

Det hindrar inte att jag är genuint intresserad av vad den allmänna åsikten är här.

I det stycket är jag litet av "djävulens advokat". Här på Selleri förfäktar jag gärna åsikter som går stick i stäv med den allmänt accepterade. Så gör jag även på Faktiskt där jag gärna för fram åsikter om timing, följa melodin, rytm osv.

Varför? Jo, för att jag tror att ryggkliande och kompisanda i längden är begränsande. Är vi intresserade av att nå en bättre musikåtergivning, i motsats till att bekräfta vad vi redan tror på, gäller det att ha ett öppet sinne. Inte med ryggmärgsreflex alltid hävda att Linn är bäst.

/ B

PostPosted: Fri Oct 09, 2009 13:17 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

JAg har jämfört ganska mycket grejer senaste året, och även pratat med många som jämfört enl tune dem.

Tex både takt o ton i luleå och hifibutiken i östersund, plockar gärna in andra märken om det låter bra. Men dem får kämpa för att hitta något.
Enligt taktoton, är cresta 10/30 fortfarande den mest musikaliska högtalaren(under tio tusen) förutom linns högtalare av de högtalare som dem har haft hemma.
Detta är den högtalare jag spelar på hemma. Cresta 10. Men t.o.m lilla unik är mycket bättre-

Jag ställde nästan samma fråga till Bengt på hifibutiken i Östersund och hans förklaring att linn alltid låter bäst är för att dem andra företagen ändrar åsikt hela tiden, linn har haft samma värdering hela tiden om vad som är bra, och arbetat stenhårt för att förbättra det i snart 40år. Inte konstigt dem är bäst, i princip endast får konkurrens från företag med samma värderingar. Sen vid enstaka utgåvor kan det finnas någon produkt som är bättre från andra företag, men som vi vet är det då ofta av misstag. Och när nästa modell kommer så låter det sämre igen. Nu börjar linn komma upp på en sån nivå att det är nästan omöjligt för företag att göra bättre av misstag längre. Så idag, av vad jag har sett, verkar linn i princip endast få konkurrens från andra företag med samma värdering/vision om hur ett bra ljud ska vara. Förutom eventuellt ingvar öhmans pip, som han på något konstigt vänster lyckats isolera från dem aspekter som förstör musikalitet, genom en konstruktion optimerad för att motverka fasfel och för att i övrigt mäta rätt.. men detta är ännu inte bekräftat.

Blev inte kairn pro slagen av ett försteg från annat märke för några år sedan?
Sen har väl Sonus Faber haft någon högtalare som har slagit likvärdig linn högtalare, dem kanske fortfarande är bra???
Även naim har väl haft någon högtalare i samma veva som kaber, som folk föredrog i tune dem tester.
Nya naim dacen kanske slår DS spelare i samma prisklass.. återstår att se..

Men i övrigt så är det ju ganska naturligt att företag med en annan värdering, och som saknar insikt om vikten av en ofärgad musikalisk återgivning inte kommer att kunna slå linn på deras specialområde.

Som alla vet blir linn slagen på enskilda parametrar ganska ofta, men väldigt sällen på det musikaliska. Och som var man med uppenabrelsen om vikten av det musikaliska i hifi-sammanhang vet, är det bara jobbigt om jättehärliga toner och super upplöst diskant, låter, fast vid fel tidpunkt. Dem flesta föredrar nog Mike Portney framför ett skit trumsätt för 200kr med hål i flera av skinnan, än mig på världens bästa trummsätt. :)

((Eller en mycket musikalisk pianist på ett piano med tråkigt ljud, är nog roligare än en orythmisk men vackert spelande pianist på en yamaha flygel))

PostPosted: Fri Oct 09, 2009 13:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

doze84 wrote:
... Förutom eventuellt ingvar öhmans pip, som han på något konstigt vänster lyckats isolera från dem aspekter som förstör musikalitet, genom en konstruktion optimerad för att motverka fasfel och för att i övrigt mäta rätt.. men detta är ännu inte bekräftat.
Den här tråden var ju inte tänkt att diskutera Ino som sådant, men. Ino´s högtalare är definitivt typisk "ingenjörsframtagna" produkter. Dvs de mäter väldigt bra på alla(?) tillämpliga parametrar, något som många av Linns produkter inte gör. Men det betyder inte att jag gillar det jag hör. Vissa Linn-högtalare låter ur ett HiFi-perspektiv ganska kass men är ändå kul att lyssna på. Ibland blir det dock totalfel som på Sheraton för ett antal år sedan, men det har jag berättat om tidigare.

Men, piP låter mycket bra. Trots sin storlek mycket bättre än de flesta Linn-högtalare. Jag menar nu inte ur tunedem-synvinkel utan mer allmänt när det gäller ljudkvalitet.

Och det är en distinktion jag önskar i denna tråd - håll isär ljud och musik. Förklara vad som avses med "bättre"!

/ B

PostPosted: Fri Oct 09, 2009 13:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
håll isär ljud och musik
För mig är det svårt använder bara min anläggning till att lyssna på musik. :mrgreen:

PostPosted: Fri Oct 09, 2009 13:43 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Har lyssnat på mycke olika märken, både billiga och dyra, främst under tiden på T&T men försöker även göra det så mycke som möjligt annars oxå. Det som jag upplever är himla jobbigt är den brist på konsekvens som andra tillverkare har i sitt utvecklingsarbete. Fast så kanske man inte ska säga, sanningen är väl den att många tillverkare snarare mer går på hur det låter än hur det musikaliska förloppet presenteras och då kan två olika modeller modeller från samma tillverkare ur ett tune dem perspektiv prestera helt olika och rätt ofta tom tvärtemot vad prislappen indikerar...ibland så dyker det dock upp riktiga guldkorn från andra tillverkare bara för att vid ett senare modellbyte visa att det bara var en lyckosam slump. Kef Cresta 10/20/30 är ett bra exempel där efterträdaren inte når hela vägen som jag förstått...
:)

Problemet är att testa, testa och testa...när alltför mycke inte presterar bra så kan man lätt bli lite less tillslut och kanske riskerar att dra flera modeller över en kam. Bland dessa vet man ju aldrig om ngn är fantastisk? Är övertygad om att även Linn får smisk ibland men man ska ha gode tur att träffa på just den produkten och även om man hör den kanske man dissar den pga undermålig kringutrustning. Har tex lyssnat på B&W 805 för inte alltför länge sedan och den lät snyggt men den lyssningen var mer lyckad som sömnpiller än musikupplevelse men jag tror inte det beror på högtalaren utan snarare på Nad elektroniken som då var före - inte rättvist av mig att såga B&W varför jag fortfarande inte kan säga att jag fått höra vad tex den högtalaren går för. Nåja, för min del så låter Linn oftast bättre än de jag åtminstone jämfört mot eller för att uttrycka mig mer korrekt, upplevelsen blir oftast starkare med Linn prylarna men att de är de enda som kan gräva fram musik känns som ett lite väl snävt synsätt. De finns ju faktiskt mindre tillverkare med passionerade utvecklare som har kommit riktigt och tom kan slå Linn på fingrarna i vissa avseenden...
;)

Oavsett, jag hoppas verkligen det lyfts fram mer alternativa produkter men tyvär är det sällan dessa räcker till vid jämförelser och tvärtemot vad priserna indikerar så känns då ofta Linn som riktigt prisvärda med tanke på att även själen måste få bli glad när man spelar musik (eller film)! Men vem i hela friden hinner testa allt...?

anders@digitalinterior.se

PostPosted: Fri Oct 09, 2009 13:51 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag avser alltid ur ett tune dem perspektiv när jag skriver bättre. Trodde jag gjorde det ganska klart mot slutet av förra inlägget. Inos verkar vara riktigt bra ur ett tune perspektiv. Men detta är ju inte helt bekräftat.. Såg du inte tråden om pip i somras? HAr du hört pip i en linnrigg???

PostPosted: Fri Oct 09, 2009 13:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

andkan wrote:
Problemet är att testa, testa och testa...när alltför mycke inte presterar bra så kan man lätt bli lite less tillslut och kanske riskerar att dra flera modeller över en kam. Bland dessa vet man ju aldrig om ngn är fantastisk? Är övertygad om att även Linn får smisk ibland men man ska ha gode tur att träffa på just den produkten och även om man hör den kanske man dissar den pga undermålig kringutrustning.
Själv har jag hunnit bli både gammal och lat. Jag är övertygad om att jag skulle kunna hitta en bättre skivspelare än LP12. Men att testa ut en sådan är bara för mycket. Bara att prova ett antal tonarms- och pickupkombinationer får i alla fall mig att backa...

Jag har kört LP12 i ett antal år (sedan -84) med varierande puppor och också jämfört med andra spelare. Men alltid återvänt till LP12 av någon anledning... Skulle jag idag vara villig att lägga 200 tusen och massor med tid tror jag nog jag skulle hitta bättre spelare.

/ B

PostPosted: Fri Oct 09, 2009 14:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
TONNY wrote:
Ja
Kort är bra, men inte alltid bäst.

Hur menar du?

/ B
För mig låter det bäst. Har tröttnat på allt labbande med olika fabrikat senaste 20 åren. Känns som jag alltid kommer hem igen när jag kör LINN. :)

Amen

PostPosted: Fri Oct 09, 2009 14:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

doze84 wrote:
Jag avser alltid ur ett tune dem perspektiv när jag skriver bättre. Trodde jag gjorde det ganska klart mot slutet av förra inlägget. Inos verkar vara riktigt bra ur ett tune perspektiv. Men detta är ju inte helt bekräftat.. Såg du inte tråden om pip i somras? HAr du hört pip i en linnrigg???
Yepp. Har lyssnat på piP med mina LK-lådor (Mimik/KairnPro/LK140) men bara som jämförelse med mina DQ10:or. piP går djupare i basen men låter allmänt lite tråkiga, lite tomma. Svårt att beskriva vad som saknas. Men för priset är det otroligt kompetenta högtalare.

/ B

PostPosted: Fri Oct 09, 2009 14:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Som mest prisvärda produkter skulle jag nog ranka Lejonklous apparater högst. Hoppas vi får se mer produkter från denna man med guldöron :wink:

PostPosted: Fri Oct 09, 2009 15:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pär wrote:
Som mest prisvärda produkter skulle jag nog ranka Lejonklous apparater högst. Hoppas vi får se mer produkter från denna man med guldöron :wink:
Ja, han är värd all heder. Vad jag väntar på är ett försteg med fler ingångar...

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 70 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00