selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 12:02

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 446 posts ]  Go to page Previous 120 21 22 23 2430 Next
Author Message
 Post subject: Re: Cara - ny SW till DS
PostPosted: Thu Oct 01, 2009 15:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jocke.tuffing wrote:
Cara 3.3.4 blev för elak i diskanten för min sneaky. Inte som ett icke-linn-system då, men lite åt det hållet
Vilken version hade du innan?

Har du följt denna procedur när du bytte mjukvara:

1) Flasha in mjukvaran
2) Gör en "Reset defaults"
3) Gör en "Reboot" med Konfig
4) Hårdreboota DS med switchen på baksidan.

/ jajo

PostPosted: Fri Oct 02, 2009 08:44 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

jajo wrote:
jocke.tuffing wrote:
Cara 3.3.4 blev för elak i diskanten för min sneaky. Inte som ett icke-linn-system då, men lite åt det hållet

1) Flasha in mjukvaran

/ jajo
Jag hade Cara 2, typ den vanligaste versionen. Jag har följt 0 av 4 på den där listan :oops:
Det blev kanske inte vass diskant med lite jobbigare att lyssna på. Men samtidigt tydligare.
Jag tror min analytiska lyssningsförmåga är lite överansträngd

PostPosted: Fri Oct 02, 2009 08:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:

1) Flasha in mjukvaran

/ jajo
Kan man vara säker på att det är den proceduren som gäller för att lyckas med installationen av firmware?

Jag menar, Linn själva ger ju inte de detaljerna utan skriver att man bara skall flasha i princip och sedan lyssna på musik.

Beror det verkligen på själva flashningen hur resultatet blir (och hur ska man då göra för bästa resultat?) eller är det rent av de individuella DS-exemplaren som avgör hur resultatet blir?

PostPosted: Fri Oct 02, 2009 08:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

jocke.tuffing wrote:
jajo wrote:
jocke.tuffing wrote:

1) Flasha in mjukvaran

/ jajo
Jag hade Cara 2, typ den vanligaste versionen. Jag har följt 0 av 4 på den där listan :oops:
Det blev kanske inte vass diskant med lite jobbigare att lyssna på. Men samtidigt tydligare.
Jag tror min analytiska lyssningsförmåga är lite överansträngd
Intressant iaktagelse!
Jag tyckte nämligen oxå att 3.3.4 lät för vass när jag först uppgraderade, TROTS att jag följde ovanstående procedur.
Har ett par låtar som brukar låta förskräckligt om diskanten är för vass. Som du skriver så blev 3.3.4 lite väl vass, alldeles på gränsen till vad som går att lyssna på, vilket jag reagerade över.
Installerade om 3.3.4 enligt samma procedur, men ingen skillnad.
Nu däremot, efter ett gäng hard reboot's upplever jag inte diskanten som lika vass längre. Antingen har jag vant mig vid det, eller så krävs det ibland flera hard reboot's innan det blir riktigt bra..

PostPosted: Fri Oct 02, 2009 09:25 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Man ska reboota, reflasha och relyssna... När får man bara njuta av musiken egentligen?
Men det är kul att trixa å, försteget i sneakyn lät bättre än wakondan tyckte jag också igår när jag testade.
Har inte testat slutsteget mot lk100 än bara.

PostPosted: Fri Oct 02, 2009 09:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

jocke.tuffing wrote:
Man ska reboota, reflasha och relyssna... När får man bara njuta av musiken egentligen?
Men det är kul att trixa å, försteget i sneakyn lät bättre än wakondan tyckte jag också igår när jag testade.
Har inte testat slutsteget mot lk100 än bara.
Håller med dig!
Man får inte glömma att musiken är grunden till hifi-intresset, iaf för mig :)

Har möblerat om lite hemma och just nu står högtalarna inte alls optimalt, de står inte ens stabilt, och kablar ligger i en enda röra. Orkade inte bry mig i att ordna utan ville bara kunna spela, hur lät det då? Fantastisk :)

Kul att mecka med mjukvaror och andra tweaks, men man får inte glömma att njuta oxå!

PostPosted: Fri Oct 02, 2009 09:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Man ska reboota minst fem gånger mellan varje låt för att det ska låta optimalt. :o

Skämt å sido... Min KDS har kört 3.3.3 i snart en månad utan att jag rört mjukvaran och det låter lika bra hela tiden. Första gången jag testade 3.3.3 lät det inte bra. När jag följt den enkla proceduren ovan har resultatet oftast blivit bäst på den senaste mjukvaran.

Det kan ju vara så att betamjukvarorna är sämre på att "städa" efter sig i konfigurationsväg och att det då blir viktigare att följa ovanstående procedur. Det är dock inte särskilt mycket besvär att följa den så varför inte...

PostPosted: Fri Oct 02, 2009 13:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jajo m.fl.
Uppdateringsproceduren....

Linn själva säger ju följande:
Quote:
Upgrading to Cara
1. Download and install latest Konfig
2. Use Konfig to upgrade each device to latest firmware
3. Download and install Cara-compatible control software e.g. KinskyDesktop
4. Play music
Länk till ovanstående citat

Jag har dessutom sett Linnfolk på deras forum uttala sig om att det är onödigt att reseta defaults eftersom man då skapar onödigt jobb åt sig själv med att mata in sina eventuella avvikande data från standardutförandet.

Så varifrån kommer proceduren som anges här i tråden? Är det någon som testat ett gäng olika kombinationer av moment i uppdateringsproceduren och hittat en optimal serie av moment? Eller är det något som bara visat sig fungera?

Jag ställer mig helt enkelt frågande till om man måste göra på det sättet alternativt ifall det är det optimala sättet. Känns ju en aning udda att man måste utföra just de angivna momenten för att få uppdateringen att låta bra, då Linn själva säger någonting helt annat....
Och kan man vara säker på att det är det som är orsaken till ljudskillnaderna?

PostPosted: Fri Oct 02, 2009 13:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linn vill ju givetvis inte ha en komplex officiell procedur. Det fattar väl alla.
Finns ju massa exempel på att Linn har en officiell uppfattning och en intern. (tex tune dem o source first är ju kraftigt nedtonat numera)
Är samma sak i alla företag...

PostPosted: Fri Oct 02, 2009 13:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

OK, det kan jag väl hålla med om. Men var kommer den här proceduren från då?

PostPosted: Fri Oct 02, 2009 14:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

monkeydevil wrote:
OK, det kan jag väl hålla med om. Men var kommer den här proceduren från då?
Det är jajo, Sportis m.fl. som uppmärksammat att om det efter uppgradering låter "ovanligt" konstigt kan det hjälpa att köra proceduren.
Rent erfarenhetsmässig iakttagelse, med andra ord.

Läs mer i denna tråd från sidan 17 och framåt.

PostPosted: Fri Oct 02, 2009 14:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linns största hot just nu är komplexiteten i deras DS-lösning. Det värsta de vet är diskussioner om att olika mjukvaror låter olika osv... Kolla bara på Linnforumen där man blir närmast idiotförklarad om man bara hävdar att det är en skillnad mellan olika mjukvaror! Jag påtalade för en Linn-tekniker att även om de inte specifikt ändrar ljudalgoritmerna kan andra ändringar påverka prestandan. Det ignorerades.

Jag och andra forummedlemmar behöver inte diskutera OM det är en skillnad mellan mjukvarorna. Det hörs tydligt och bevisas med tunedem. Jag tycker att Linn idiotförklarar sig själva med det här beteendet. Business-decision!

Att man ska resetta inställningar och reboota några gånger är något som jag och andra forummedlemmar kommit fram till genom praktiska tester. Att det gör skillnad har också konstaterats av många på Linn-forumet.

Mvh,

PostPosted: Fri Oct 02, 2009 15:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Visst är det märkligt att förneka att skillnader hörs mellan programvarorna, jag hör dem tydligt också! Det jag är intreserad av att veta är om den här metoden är svaret på problemen med de olika resultat folk upplever med de olika programvarorna. Och hur man kommit fram till det. Skillnaderna kan bero på mycket. Jag får lite intrycket att den här metoden är något slumpmässigt framtagen, men om du har testat får du gärna berätta lite mer om det. JAg vill helt enkelt bara förstå läget lite bättre!

Mvh :)

PostPosted: Fri Oct 02, 2009 16:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Angående Cara 3 alias 3.3.4: bäst hittills men mycket små skillnader mot 3.3.3. Klart minst skillnad mellan alla Cara-mjukvaror hittills. Detta på KDS.

PostPosted: Fri Oct 02, 2009 16:17 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

jajo wrote:
Angående Cara 3 alias 3.3.4: bäst hittills men mycket små skillnader mot 3.3.3. Klart minst skillnad mellan alla Cara-mjukvaror hittills. Detta på KDS.
Hur lät det när det lät fel med Klimaxen då?

Post new topic  Reply to topic  [ 446 posts ]  Go to page Previous 120 21 22 23 2430 Next

All times are UTC+02:00