selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 00:02

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 93 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Sep 17, 2004 21:26 
henriklh, jag kan inte annat än att hålla med dig till 100%. Det här är
verkligen pinsamt. :shock:

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 17, 2004 21:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mortifikator Crenshaw wrote:
henriklh, jag kan inte annat än att hålla med dig till 100%. Det här är
verkligen pinsamt. :shock:
det är bättre då att kunna bete sig som en ***** även fast man använder finare ord?

jag säger då iaf vad tycker, sen om ni inte gillar det bryr mig inte det minsta om...

sen tycker jag man är en stor mes om man inte klarar av att stå upp för sig själv utanför internet..jag vet inte vad ni gör på fritiden men på mitt jobb får man stå ut med rätt många idioter, och om man inte visar vem som bestämmer alt är på samma nivå å inte låter sig trampas på så blir man överkörd

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 17, 2004 21:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Haakan wrote:
med vilken motivering?
Därför att du börjar dilla om att slå folk på käften. Det är oförskämt rent ut sagt.

/Henrik
En del kanske inte är intresserad i att linda in saker i bomull helt enkelt. Om man tycker att någon har tjänat in till en smäll så måste man väl få uttrycka sig så, sedan vet jag att det är många jordvarv från ord till handling.
Personligen så tycker jag att ni som nu funderar (verkar det som) på att lämna in en anmälan för olaga hot kanske kan gå till sin sambo och få en kram och en klapp på huvudet så skall ni se att allt blir bra igen.

Det är bara att tejpa och komma in i matchen, som man säger när det gör lite ont.
henriklh wrote:
Ska jag tolka dig som att du tycker att en kommentar som "om jag var i samma rum som du så skulle jag slå dig på käften" är OK på ett forum som behandlar hifi (eller vilket forum som helst?).
Något osmidigt uttryckt kanske, det var nog din intention till att vara den noble riddaren som jag hakade upp mig på, inget ont menat.
Jag vill fortfarande veta hur man dämpar ett rum....................

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 17, 2004 22:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

otto pma så kan jag bjuda på lite bra akustiklänkar iaf, orkar inte med denna tråd nåt mer :/

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 17, 2004 22:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Åter till ämnet nu snubbar! Inget mer bråk nu, det får ni i så fall göra via pm! Tycker också att det var en intressant tråd till dess att det spårade ur.

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 01:36 
Site Admin
Site Admin

Förstår inte varför akustiklänkar inte skulle höra hemma i en tråd om akustikreglering.

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 11:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
Förstår inte varför akustiklänkar inte skulle höra hemma i en tråd om akustikreglering.
enkelt sagt vill man prova om man har en rak frekvensgång, prova ta ut grejorna utomhus gärna utan väggar i närheten...så ska det låta..låter det annorlunda hemma finns det problem att åtgärda i rummet...

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 11:19 
Site Admin
Site Admin

Får skynda mig att bära ut högtalarna på altan då om det bara torkar upp efter regnet..nä, törs nog inte bära ut dem, har däremot testat det på mina gamla dalihögtalare när jag bodde hos mina föräldrar som hade en lite störra altan...blev rätt stor skillnad!

Men en följdfråga på det: Katan låter (IMO) bättre närmare bakväggen än längre ut, vilket kanske N805 istället inte alls gillar. Blir det då fortfarande en rättvisande bild att testa dem utomhus? Att högtalarna låter bättre närmre bakväggen beror det helt enkelt på att de spelar djupare ner i registren och känns mer kompletta eller kan det vara så att vissa högtalare mår bättre av en vägg bakom än andra?

Min tanke var då att en större högtalare som är mer av fullregisterkaraktär har mer att vinna på att få en rejält dämpad bakvägg medan en stativare kanske får ta en kompromiss mellan dämpning/utflyttning från bakvägg och att gå hyfsat djupt.. :?:

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 11:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

absolut katan exvis om den spelas med en rakfrekvenskurva borde det kännas som att det saknas nånting, närmare väggen får du då en lite baspeak vilket då gör att den går lite djupare (eventuellt)

tips till dig för nästa inköp :) flytta ut katan så dom spelar med så rak frekkvensgång som möjligt sen införskaffa en sizmik ;)

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 12:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Haakan wrote:
enkelt sagt vill man prova om man har en rak frekvensgång, prova ta ut grejorna utomhus gärna utan väggar i närheten...så ska det låta..låter det annorlunda hemma finns det problem att åtgärda i rummet...
Men vaddå ska? Linn rekomenderar ju en placering nära en vägg. Prova att göra en Tune-dem mellan Katan inne (på det bästa stället i rummet) och ute på balkongen. Jag har verkligen inte gjort det, så jag vet inte hur det går. Men jag har ju mina misstankar. :wink:

Ditt tänkande är väldigt o-linn om man säger så (säger inte att det är något fel med det), jag tror kanske inte att vi är ute efter riktigt samma sak. MEN det ekar fortfarande som i en kyrksal i mitt vardagsrum, och det är INTE bra vare sig för ljudet eller musiken... :cry:

/Henrik

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 12:59 
Site Admin
Site Admin

henriklh: Angående ekot så gå upp på vinden (eller ner i förrådet då) och hämta en reservmadrass, gå till platsen där det ekar mest i rummet och hitta en vägg i närheten att luta den mot. Ekar det mindre så kan det vara en ide att sätta något vackrare än en madrass på väggen där. Prova på det ställe det ekar mest efter att ha lagt madrassen/något annat där osv..

Tror Marqus på forumet testade det med hyfsat gott resultat...eller jag tror närmare bestämt att han har en madrass längs ena vägge temporärt...

Steget innan madrasstestet skulle jag dock prova att lägga ut några fler mattor på golvet, det kan göra hyfsat skillnad och ger i regel snarare högre än lägre waf-faktor.

Haakan: När jag köpte min Rel Quake i våras så ändrade handlaren (icke-Linn-butik) positionen på mina högtalare en hel del, flyttade ut dem kanske 50 cm från bakväggen. Testade det ett bra tag men är nästan lur på att jag ändå tycker det blev bättre nu när jag flyttade högtalarna till långväggen med betong istället för fönster bakom och har dem nära väggen (~15cm).

Dock är det inget som jag är helt övertygad om, men ur fysik-resonemangen jag har i huvudet borde det sätt du menar vara helt rätt (tycker själv att det borde vara så också) men det stämde ändå inte riktigt i mitt fall. Tycker det är konstigt men...

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 13:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Haakan wrote:
Men vaddå ska? Linn rekomenderar ju en placering nära en vägg. Prova att göra en Tune-dem mellan Katan inne (på det bästa stället i rummet) och ute på balkongen. Jag har verkligen inte gjort det, så jag vet inte hur det går. Men jag har ju mina misstankar. :wink:

Ditt tänkande är väldigt o-linn om man säger så (säger inte att det är något fel med det), jag tror kanske inte att vi är ute efter riktigt samma sak. MEN det ekar fortfarande som i en kyrksal i mitt vardagsrum, och det är INTE bra vare sig för ljudet eller musiken... :cry:

/Henrik

tja linn försöker väl kompensera för den fattigabasen genom att ställa den närmare väggen bara...absolut inget fel med det (heller :wink: )...
men frekvensgången blir inte bra, sen kanske det svänger :) men det är ju också en annan 5a...

jag tänker nog väldigt o-linnigt eftersom jag inte tycker man ska bygga en högtalare efter en mall av ett rum så att säga..eftersom det finns så många olika rum så blir det ju nästan så att man får en till kompromiss bara...linn är dock ett stort vinstdrivande företag så jag förstår dock att dom inte bara satsar mot riktiga audiophiler... deras toppmodeller är nog däremot fria från sådana kompromisser antar jag därför jag tycker det skulle vara kul om exvis otto hade försökt sig på lite akustika ingrepp...
samt sportbilsfantasten (rätt namn å visst hade du keltik?)

finns 1miljard olika sätt att bygga en högtalare på men min filosofi är en rakfrekvensgång i ett rum utan väggar å tak.. dvs rakt frekvensgång utomhus....sen får man pyssla lite i rummet som dom ska stå i, då vet man iaf att det inte är högtalarna som har nåt fuffens för sig

edit: sony det finns inga regler ;) låter det bra så gör det det....fast när jag placerar mina får det gärna mäta bra också :lol:

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 13:10 
Site Admin
Site Admin

Jag är helt med på det där att mäta bra också, efter 80+ universitetskurser i matte och fysik tycker jag ibland att det verkligen inte borde bli bättre av en viss sak, men blir det ändå. Och ibland tvärtom...jobbigt men antar att man får leva med det. Fysik i all ära men framför stereon kör jag hellre med ljud jag gillar än att det mäter rätt även om det kliar i bakhuvudet "det borde inte låta bättre nu... :shock: "

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 13:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sony wrote:
Jag är helt med på det där att mäta bra också, efter 80+ universitetskurser i matte och fysik tycker jag ibland att det verkligen inte borde bli bättre av en viss sak, men blir det ändå. Och ibland tvärtom...jobbigt men antar att man får leva med det. Fysik i all ära men framför stereon kör jag hellre med ljud jag gillar än att det mäter rätt även om det kliar i bakhuvudet "det borde inte låta bättre nu... :shock: "
hehe jo jag förstår verkligen vad du menar, å jag tror våra åsikter särar lite på sig efter som du är en "lyssnare" å jag en "byggare" (hehe byggare i 2 avseenden)

Post subject:
PostPosted: Sat Sep 18, 2004 13:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Haakan wrote:
finns 1miljard olika sätt att bygga en högtalare på men min filosofi är en rakfrekvensgång i ett rum utan väggar å tak.. dvs rakt frekvensgång utomhus....sen får man pyssla lite i rummet som dom ska stå i, då vet man iaf att det inte är högtalarna som har nåt fuffens för sig
Men, jag har svårt att förstå hur en högtalare som är gjord för rak frekvensgång i fritt fält någonsin kan få något som ens liknar rak frekvensgång i ett rum. Personligen ser jag inte en spikrak frekvensgång som prio 1, framför allt inte om det sker på bekostnad av andra kanske viktigare parametrar.

Sedan kommer frågan, rak frekvensgång mätt hur? On-axis på kort avstånd eller samlad frekvensgång i ett rum? Bara mätt "mitt-i soffan"?

En gång i tiden mättes högtalare i totalt dämpade rum och en ev rak frekvensgång togs som intäkt för att högtalaren låt "rätt". Sedan svängde mätmetodiken med extrema efterklangsrum, tanken var att den samlade frekvensgången var viktig eftersom hifi-högtalare till 99% befinner sig i ett rum. Detta tog ju bland annat Stig Carlsson fasta på...

Nu är det, såvitt jag förstår, huvudsakligen direktljudet som avgör hur man uppfattar en högtalares frekvensgång. För mig betyder det att man i hög grad måste beakta en högtalares konstruktionsprincip ("Carlsson", direktstrålande, dipol etc) innan man bestämmer sig var/hur man vill ha rak frekvensgång, eller?

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 93 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next

All times are UTC+02:00