henriklh wrote:
Haakan wrote:
enkelt sagt vill man prova om man har en rak frekvensgång, prova ta ut grejorna utomhus gärna utan väggar i närheten...så ska det låta..låter det annorlunda hemma finns det problem att åtgärda i rummet...
Men vaddå ska? Linn rekomenderar ju en placering nära en vägg. Prova att göra en Tune-dem mellan Katan inne (på det bästa stället i rummet) och ute på balkongen. Jag har verkligen inte gjort det, så jag vet inte hur det går. Men jag har ju mina misstankar.
Ditt tänkande är väldigt o-linn om man säger så (säger inte att det är något fel med det), jag tror kanske inte att vi är ute efter riktigt samma sak. MEN det ekar fortfarande som i en kyrksal i mitt vardagsrum, och det är INTE bra vare sig för ljudet eller musiken...
/Henrik
tja linn försöker väl kompensera för den fattigabasen genom att ställa den närmare väggen bara...absolut inget fel med det (heller

)...
men frekvensgången blir inte bra, sen kanske det svänger

men det är ju också en annan 5a...
jag tänker nog väldigt o-linnigt eftersom jag inte tycker man ska bygga en högtalare efter en mall av ett rum så att säga..eftersom det finns så många olika rum så blir det ju nästan så att man får en till kompromiss bara...linn är dock ett stort vinstdrivande företag så jag förstår dock att dom inte bara satsar mot riktiga audiophiler... deras toppmodeller är nog däremot fria från sådana kompromisser antar jag därför jag tycker det skulle vara kul om exvis otto hade försökt sig på lite akustika ingrepp...
samt sportbilsfantasten (rätt namn å visst hade du keltik?)
finns 1miljard olika sätt att bygga en högtalare på men min filosofi är en rakfrekvensgång i ett rum utan väggar å tak.. dvs rakt frekvensgång utomhus....sen får man pyssla lite i rummet som dom ska stå i, då vet man iaf att det inte är högtalarna som har nåt fuffens för sig
edit: sony det finns inga regler

låter det bra så gör det det....fast när jag placerar mina får det gärna mäta bra också