Bill50x wrote:
Erik wrote:
... Jag anser att source first är RÄTT och i det smammanhanget är "balanserat" FEL om man med balanserat avser produkter ur samma serie. (Dvs att ett Majiksystem från start till mål är det optimala istället för att Använda en Akkuratekälla och enklare playbackdel).
Preferenser är viktiga och om man har två system med exakt samma förmåga gällande tune så kan de fortfarande låta ljudmässigt olika. Detta gör att jag ser Linn och Naim som två intressanta märken eftrsom det finns en grundmurad tanke gällande definitionen av prestanda.
Vad som är rätt eller fel är inget absolut. Det är givetvis upp till dig att tycka vad som är rätt för dig. För mig kan ditt "rätt" vara total-fel. Vad som är rätt eller fel kan för övrigt ändras över tiden. Befinner jag mig i en uppgraderingsprocess är det kanske bäst att ha en så kompetent källa som man bara har råd med, det blir då tex enklare att välja förstärkning och högtalare eftersom man vet att dessa matas med en bra signal. Men som ett slutligt system skulle i alla fall jag anse en Klimax DS bortkastad på ett par Kan. Visst kanske Kan låter något bättre med KDS jämfört med en MDS men för prisskillnaden kan man säkerligen hitta alternativ som ger mycket större förbättring. I alla fall för mig som inte bara gillar att stampa takten utan även lyssna till skönt ljud 
/ B
Bill och Ulf, om man använder tune dem så är det enkelt att avgöra vad som är mest musikaliskt. Source first ger mest prestanda givet en summa pengar.
Är ju det Erik menar med RÄTT. Ett balanserat system är då FEL. (anseende musikalitet)
Att man sedan har olika preferenser är sedan en annan sak.
Sedan kan man ha noll koll...delar Eriks bedömning att det finns många på naimforumet som enbart debaterar utan koll (tex utan att ha jämfört, eller endast lyssnat o drar slutsatser av det vilket man gevetvis inte kan göra, eller bara skriver o dissar utifrån pris)
Där har ni de tre grupper som Erik nämde, ok hänger ni med?
Ni verkar blanda ihop allt och det kan man ju inte göra. Preferenser kan ju inte vara fel/rätt...