selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 21, 2025 15:26

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 99 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next
Author Message
PostPosted: Mon Sep 14, 2009 19:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

"proffstyckare, har inte koll och vissa som tycker att det ska vara balanserat" är tre olika kategorier och skall inte tas som beskrivning på en grupp.
Olika preferens eller koll enl tune dem är också två skilda saker. Jag försöker vara lika stringent som Fredrik Lejonklou och på hans forum duger inte "olika preferenser" utan det är en gemensam utvärderingsgrund som gäller.

/Erik

PostPosted: Mon Sep 14, 2009 21:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Erik wrote:
Olika preferens eller koll enl tune dem är också två skilda saker. Jag försöker vara lika stringent som Fredrik Lejonklou och på hans forum duger inte "olika preferenser" utan det är en gemensam utvärderingsgrund som gäller.

/Erik
Så du menar att antingen så har naim, linn och tonläget FEL, eller så har du och Fredrik L FEL? Det kan alltså inte vara så att man tycker olika, uppskattar olika aspekter utan det finns ett system som är det RÄTT (för varje prisklass) och överensstämmer inte det med vad man själv tycker, så tycker man FEL och att detta beror på att man "inte har koll"?

Bara en stilla tanke, hur funkar den där typen av "stringenta" logik när du jämför ditt system med Fredriks system? Han är väl mer åt Linn hållet och du är ju mer åt Naimhållet.Det finns ju bara ett som är bäst och allt annat är FEL enligt den stringenta logiken att man inte kan ha olikak preferenser.

Last edited by ulfbnilsson on Mon Sep 14, 2009 22:02, edited 1 time in total.

PostPosted: Mon Sep 14, 2009 21:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Så du menar att antingen så har naim, linn och tonläget FEL, eller så har du och Fredrik L FEL? Det kan alltså inte vara så att man tycker olika, uppskattar olika aspekter utan det finns ett system som är det RÄTT (för varje prisklass) och överensstämmer inte det med vad man själv tycker, så tycker man FEL och att detta beror på att man "inte har koll"?
:mrgreen:

/ B

PostPosted: Mon Sep 14, 2009 22:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Att använda vinstdrivande företag som incitament är farligt, dom ska först och främst tjäna pengar oavsett om de heter Naim, Linn eller Tonläget. Att de sedan har en öppenhjärtlig och intim relation med sina kunder är både trevligt och komersiellt smart.
Sen tycker jag att du förenklar och blandar ihop. Med "de som inte har koll" avser jag en skara tongivande individer som enligt mig obstruerar mot det mesta och ALLTID har en åsikt och inte tål någon motsägelse.
Vi har alla olika preferenser och givetvis är det viktigaste att alla är nöjda men någonstans går oftast en minsta gemensam nämnare. Om jag påstod att min klockradio är världens bästa förstärkare oavsett pris misstänker jag att jag skulle få ett ifrågasättande från många. Det vore ganska trångsynt att ta till frikortet "jag har rätt eftersom jag tycker så" och förmodligen skulle många ifrågasätta mina preferenser.

Sen är bäst och fel inte motsatser, vilket du bygger ditt något provocerande resonemang kring varför det är svårt att bemöta.

/Erik

PostPosted: Tue Sep 15, 2009 08:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Du skrev tidigare:
"Dessutom finns det några som tycker att ett system skall vara "balanserat" vilket alla med en gnutta förståelse inser att är fel."

"Jag försöker vara lika stringent som Fredrik Lejonklou och på hans forum duger inte "olika preferenser""

"Sen är bäst och fel inte motsatser, vilket du bygger ditt något provocerande resonemang kring varför det är svårt att bemöta."

Kan du utveckla den sista meningen, för jag förstår faktiskt inte stringensen i den jämfört med vad du har sagt tidigare? Ovan har du nämligen skrivit att balanserade system är FEL. De som har denna felaktiga uppfattning (notera FEL, inte annorlunda) är antingen drivna av vinstintresse som Naim, Linn, Tonläget mfl eller så tillhör de privatpersoner som inte är medlemmar i denna konspriration utan bara är oupplysta och därför har FEL (trots att jag har lyssnat och kommit fram till vad jag gillar, men jag gillar väl FEL då).

Hela logiken i resonemanget är ju nämligen sådan att:
Jag gillar XXX för det är BÄST och alla som inte tycker så har FEL för det är inte frågan om preferenser.

Och som jag undrade tidigare, hur handskas du med det faktum att det på detta forum finns hundratalsmedlemmar som har FEL? Du gillar ju Naim och de flesta här gillar Linn (själv gillar jag båda) och om det inte är fråga om preferenser så har ju antingen du eller de flesta här fel? För det finns ju bara ett som är bäst (dvs inte fråga om preferenser).

PostPosted: Tue Sep 15, 2009 22:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Du skrev tidigare:
"Dessutom finns det några som tycker att ett system skall vara "balanserat" vilket alla med en gnutta förståelse inser att är fel."

"Jag försöker vara lika stringent som Fredrik Lejonklou och på hans forum duger inte "olika preferenser""

"Sen är bäst och fel inte motsatser, vilket du bygger ditt något provocerande resonemang kring varför det är svårt att bemöta."

Kan du utveckla den sista meningen, för jag förstår faktiskt inte stringensen i den jämfört med vad du har sagt tidigare? Ovan har du nämligen skrivit att balanserade system är FEL. De som har denna felaktiga uppfattning (notera FEL, inte annorlunda) är antingen drivna av vinstintresse som Naim, Linn, Tonläget mfl eller så tillhör de privatpersoner som inte är medlemmar i denna konspriration utan bara är oupplysta och därför har FEL (trots att jag har lyssnat och kommit fram till vad jag gillar, men jag gillar väl FEL då).

Hela logiken i resonemanget är ju nämligen sådan att:
Jag gillar XXX för det är BÄST och alla som inte tycker så har FEL för det är inte frågan om preferenser.

Och som jag undrade tidigare, hur handskas du med det faktum att det på detta forum finns hundratalsmedlemmar som har FEL? Du gillar ju Naim och de flesta här gillar Linn (själv gillar jag båda) och om det inte är fråga om preferenser så har ju antingen du eller de flesta här fel? För det finns ju bara ett som är bäst (dvs inte fråga om preferenser).
Det finns bara ett som är bäst i en given förutsättning där rum och fundamental first ingår med en given ekonomisk ram och inom samma märke.
Du hänger upp dig på ordet fel sammankopplat med balans och det jag spetsar till är det faktum att source first (till en rimlig men långt dragen gräns) håller på att ses som något konstigt. Jag anser att source first är RÄTT och i det smammanhanget är "balanserat" FEL om man med balanserat avser produkter ur samma serie. (Dvs att ett Majiksystem från start till mål är det optimala istället för att Använda en Akkuratekälla och enklare playbackdel).
Preferenser är viktiga och om man har två system med exakt samma förmåga gällande tune så kan de förtfarande låta ljudmässigt olika. Detta gör att jag ser Linn och Naim som två intressanta märken eftrsom det finns en grundmurad tanke gällande definitionen av prestanda.

/Erik

PostPosted: Wed Sep 16, 2009 11:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Erik wrote:
... Jag anser att source first är RÄTT och i det smammanhanget är "balanserat" FEL om man med balanserat avser produkter ur samma serie. (Dvs att ett Majiksystem från start till mål är det optimala istället för att Använda en Akkuratekälla och enklare playbackdel).
Preferenser är viktiga och om man har två system med exakt samma förmåga gällande tune så kan de fortfarande låta ljudmässigt olika. Detta gör att jag ser Linn och Naim som två intressanta märken eftrsom det finns en grundmurad tanke gällande definitionen av prestanda.
Vad som är rätt eller fel är inget absolut. Det är givetvis upp till dig att tycka vad som är rätt för dig. För mig kan ditt "rätt" vara total-fel. Vad som är rätt eller fel kan för övrigt ändras över tiden. Befinner jag mig i en uppgraderingsprocess är det kanske bäst att ha en så kompetent källa som man bara har råd med, det blir då tex enklare att välja förstärkning och högtalare eftersom man vet att dessa matas med en bra signal. Men som ett slutligt system skulle i alla fall jag anse en Klimax DS bortkastad på ett par Kan. Visst kanske Kan låter något bättre med KDS jämfört med en MDS men för prisskillnaden kan man säkerligen hitta alternativ som ger mycket större förbättring. I alla fall för mig som inte bara gillar att stampa takten utan även lyssna till skönt ljud :-)

/ B

PostPosted: Wed Sep 16, 2009 14:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

När väntas de första lyssningsintrycken på DAC:en att inkomma?
Mycket intressant att lyssna på intryck tillsammans med SB.
Trots att jag tycker Naimapparater är förfärande fula kanske man kan göra ett undantag om den låter "klimax".. :)

PostPosted: Wed Sep 16, 2009 14:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ni som är teknikkunniga...

En av styrkorna bakom en Linn DS är att alla delar använder det mycket exakta delade klockchippet. Om man kopplar till en extern DAC till en SB, hur bra kan det bli egentligen? En väldigt stor del av kedjan kommer ju vara osynkad.

Jag har svårt att tro att en sån där lösning kan funka om man inte synkar klockorna på nåt sätt.

/ j

PostPosted: Wed Sep 16, 2009 17:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:

En av styrkorna bakom en Linn DS är att alla delar använder det mycket exakta delade klockchippet. Om man kopplar till en extern DAC till en SB, hur bra kan det bli egentligen? En väldigt stor del av kedjan kommer ju vara osynkad.

Jag har svårt att tro att en sån där lösning kan funka om man inte synkar klockorna på nåt sätt.

/ j
Jag är också nyfiken på hur det är löst. Naim påstår sig ha löst problemet med klockningen.
Men vari ligger skillnaden på att ta den oklockade dataströmmen från en NAS via CAT6 och ta dataströmmen i en S/PDIF? Borde inte problemen vara liknande?

/Erik

PostPosted: Wed Sep 16, 2009 17:58 
Site Admin
Site Admin

Dataströmmen som flyter från NAS:en är inte en rå dataström som S/PDIF, utan det är väldefinierade chunks med data som har en hel del info om var och hur de passar in. Så det är inte riktigt samma sak.

PostPosted: Wed Sep 16, 2009 19:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
/ j
Läste man whitepapret så stod det just att Naim använde en egen klocksignal som då och då jämfördes med spdif. Om det funkar så genereras ljudet allstå enbart med Naims exakta signal.

Som sagt, nyfiken på resultatet..

PostPosted: Thu Sep 17, 2009 08:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Erik wrote:
... Jag anser att source first är RÄTT och i det smammanhanget är "balanserat" FEL om man med balanserat avser produkter ur samma serie. (Dvs att ett Majiksystem från start till mål är det optimala istället för att Använda en Akkuratekälla och enklare playbackdel).
Preferenser är viktiga och om man har två system med exakt samma förmåga gällande tune så kan de fortfarande låta ljudmässigt olika. Detta gör att jag ser Linn och Naim som två intressanta märken eftrsom det finns en grundmurad tanke gällande definitionen av prestanda.
Vad som är rätt eller fel är inget absolut. Det är givetvis upp till dig att tycka vad som är rätt för dig. För mig kan ditt "rätt" vara total-fel. Vad som är rätt eller fel kan för övrigt ändras över tiden. Befinner jag mig i en uppgraderingsprocess är det kanske bäst att ha en så kompetent källa som man bara har råd med, det blir då tex enklare att välja förstärkning och högtalare eftersom man vet att dessa matas med en bra signal. Men som ett slutligt system skulle i alla fall jag anse en Klimax DS bortkastad på ett par Kan. Visst kanske Kan låter något bättre med KDS jämfört med en MDS men för prisskillnaden kan man säkerligen hitta alternativ som ger mycket större förbättring. I alla fall för mig som inte bara gillar att stampa takten utan även lyssna till skönt ljud :-)

/ B
Bill och Ulf, om man använder tune dem så är det enkelt att avgöra vad som är mest musikaliskt. Source first ger mest prestanda givet en summa pengar.
Är ju det Erik menar med RÄTT. Ett balanserat system är då FEL. (anseende musikalitet)

Att man sedan har olika preferenser är sedan en annan sak.
Sedan kan man ha noll koll...delar Eriks bedömning att det finns många på naimforumet som enbart debaterar utan koll (tex utan att ha jämfört, eller endast lyssnat o drar slutsatser av det vilket man gevetvis inte kan göra, eller bara skriver o dissar utifrån pris)

Där har ni de tre grupper som Erik nämde, ok hänger ni med?
Ni verkar blanda ihop allt och det kan man ju inte göra. Preferenser kan ju inte vara fel/rätt...

PostPosted: Thu Sep 17, 2009 09:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Bill och Ulf, om man använder tune dem så är det enkelt att avgöra vad som är mest musikaliskt. Source first ger mest prestanda givet en summa pengar.
Är ju det Erik menar med RÄTT. Ett balanserat system är då FEL. (anseende musikalitet)
Vad är ett "balanserat" system? En bra balans är väl när det låter RÄTT?

Och nej, source-first, typ KDS/Intek/Kan ger inte mest prestanda för en given peng. Inte i mina öron i alla fall. För mig är inte musikalitet bara att höra vad musikerna spelar, att följa med i melodin osv. Musikalitet är också att få det ljud som artisterna jobbat så hårt att få fram. Att höra instrumentklanger såsom det är avsett. Så gott det nu går, vi vet ju inte hur det lät vid inspelningstillfället.

/ B

PostPosted: Thu Sep 17, 2009 12:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Vad är ett "balanserat" system? En bra balans är väl när det låter RÄTT?

Och nej, source-first, typ KDS/Intek/Kan ger inte mest prestanda för en given peng. Inte i mina öron i alla fall. För mig är inte musikalitet bara att höra vad musikerna spelar, att följa med i melodin osv. Musikalitet är också att få det ljud som artisterna jobbat så hårt att få fram. Att höra instrumentklanger såsom det är avsett. Så gott det nu går, vi vet ju inte hur det lät vid inspelningstillfället.

/ B
Bill du vet mycket väl vad Erik och jag (inklusive många andra sellerister) syftar på när vi skriver om ett balancerat system som motsats till ett source first system.

När det gäller source first handlar det inte om vad du tycker (= personlig referens) utan vad som, med tune dem som evalueraingmetod, ger mest prestanda.
Att man sedan aviker från source first för att ÄVEN skapa sig ett trevligt ljud, är ÅTERIGEN en smaksak.
Kan vi återgå till naim DAC nu?

Post new topic  Reply to topic  [ 99 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 57 Next

All times are UTC+02:00