selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 09:01

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 446 posts ]  Go to page Previous 112 13 14 15 1630 Next
Author Message
 Post subject: Re: Cara - ny SW till DS
PostPosted: Thu Sep 03, 2009 12:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Teoretiskt eftersom jag inte har någon radio där. Men inlägget var lite ironiskt menat. En bra anläggning låter givetvis bättre överallt. Men att utgå ifrån hur det låter i duschen eller trädgården är en felsyn, menar jag. Jag har haft skräpanläggningar som varit helt kass och inte gjort mig speciellt glad. Men vissa av dem har helt klart låtit bättre i köket än vad de gjorde i lyssningsrummet. Är det något att sträva efter?
ja men sluta vara så ironisk då!
Du håller ju på o spekulerar/tramsar dig så ofta att det bra som du skriver skyms av alla dumheter.
Skriv om vad DU testat så vi andra kan lära oss något. Inte gissningar&spekuleringar utan att tydligt redogöra för att just är sådant och inte testat&fakta.

PostPosted: Thu Sep 03, 2009 12:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Bill50x wrote:
Men inlägget var lite ironiskt menat. En bra anläggning låter givetvis bättre överallt. Men att utgå ifrån hur det låter i duschen eller trädgården är en felsyn, menar jag.
Du har nog missförstått något. Jag syftar givetvis på att vissa skillnader är lättare att höra en bit bort från anläggningen. Det handlar inte om att optimera en anläggning för duschen. Sen utgår jag sällan från endast ett test när jag t.ex. bedömer mjukvaror. Hur det lät i badrummet var bara en parameter som pekade i samma riktning som mina andra tester.

Men du kanske bara ville driva med mig?
Nej, jag driver inte med dig. Men "min fru tycker det låter bättre när hon står i köket" är en felsyn. Som jag skrev tidigare, även ganska skräpiga anläggningar kan låta OK i rummet bredvid. Varför det är så kan jag inte förklara men för egen del har det varit så sedan mitten av 70-talet....

/ B

PostPosted: Thu Sep 03, 2009 12:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är inte en felsyn att utvärdera från andra rum. Tvärt om en bra metod för att fokusera på det grundläggande i musiken.

Det handlar inte om att ljudet ska låta snyggt, utan om musikaliska parametrar. På samma sätt som man utanför en konsertlokal kan få en omedelbar känsla för om bandet därinne spelar bra eller är trista.

Och det föreligger inga motsättningar mellan hur det låter inne i lyssningsrummet och från ett annat rum.

Min erfarenhet är att de som förkastar det här helt enkelt aldrig har upplevt det själva. Musik och musikaliska skillnader måste upplevas.

PostPosted: Thu Sep 03, 2009 12:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Det är inte en felsyn att utvärdera från andra rum. Tvärt om en bra metod för att fokusera på det grundläggande i musiken.

Det handlar inte om att ljudet ska låta snyggt, utan om musikaliska parametrar. På samma sätt som man utanför en konsertlokal kan få en omedelbar känsla för om bandet därinne spelar bra eller är trista.

Och det föreligger inga motsättningar mellan hur det låter inne i lyssningsrummet och från ett annat rum.

Min erfarenhet är att de som förkastar det här helt enkelt aldrig har upplevt det själva. Musik och musikaliska skillnader måste upplevas.
Jag håller med till 100%. Jag tycker till och med att det ibland kan vara lättare att höra skillnad på bättre och sämre från ett annat rum eftersom man då helt kan fokusera på musiken och inte störs av det ljud/hifi mässiga.

PostPosted: Thu Sep 03, 2009 14:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Nej, jag driver inte med dig. Men "min fru tycker det låter bättre när hon står i köket" är en felsyn. Som jag skrev tidigare, även ganska skräpiga anläggningar kan låta OK i rummet bredvid. Varför det är så kan jag inte förklara men för egen del har det varit så sedan mitten av 70-talet...
Jag antar att du nu pratar om ljudmässiga skillnader snarare än musikaliska. Annars har du helt fel tycker jag. Ett system som presterar dåligt musikaliskt kommer bli helt omöjligt att lyssna på från rummet bredvid.

/ Jacob

PostPosted: Thu Sep 03, 2009 15:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Christian wrote:
Lejonklou wrote:
Jag håller med till 100%.
Här kommer ytterligare 100% :)

PostPosted: Thu Sep 03, 2009 15:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
Christian wrote:
Lejonklou wrote:
Jag håller med till 100%.
Här kommer ytterligare 100% :)
+100%

PostPosted: Thu Sep 03, 2009 18:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Bill50x wrote:
Nej, jag driver inte med dig. Men "min fru tycker det låter bättre när hon står i köket" är en felsyn. Som jag skrev tidigare, även ganska skräpiga anläggningar kan låta OK i rummet bredvid. Varför det är så kan jag inte förklara men för egen del har det varit så sedan mitten av 70-talet...
Jag antar att du nu pratar om ljudmässiga skillnader snarare än musikaliska. Annars har du helt fel tycker jag. Ett system som presterar dåligt musikaliskt kommer bli helt omöjligt att lyssna på från rummet bredvid.
Nix, jag menar musikaliska skillnader. Vad jag syftar på är att en anläggning som hifimässigt (ljudmässigt) låtit kass i lyssningsrummet låter helt OK (musikaliskt) i ett annat rum. Men eftersom jag helst sitter i samma rum som anläggningen när jag lyssnar på musik så är det för mig viktigast hur det låter i lyssningsrummet.

För mig är både ljudet och musiken viktigt. Låter det ljudmässigt illa spelar det ingen roll hur bra det svänger. Ungefär som att äta nyttig mat fast den smakar illa. Jag klarar inte det.

/ B

PostPosted: Thu Sep 03, 2009 19:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Vad jag syftar på är att en anläggning som hifimässigt (ljudmässigt) låtit kass i lyssningsrummet låter helt OK (musikaliskt) i ett annat rum.
Oj vad förvirrande. Hur lät den musikaliskt i lyssningsrummet då? :)

/ Jacob

PostPosted: Thu Sep 03, 2009 19:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Bill50x wrote:
Vad jag syftar på är att en anläggning som hifimässigt (ljudmässigt) låtit kass i lyssningsrummet låter helt OK (musikaliskt) i ett annat rum.
Faktiskt inte så kul. Det tråkiga ljudet maskerade eventuella musikaliska kvaliteter.

/ B

PostPosted: Thu Sep 03, 2009 20:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
jajo wrote:
Bill50x wrote:
Faktiskt inte så kul. Det tråkiga ljudet maskerade eventuella musikaliska kvaliteter.

/ B
Det här börjar driva offtopic, nån mod kanske kan splitta tråden.

Så, det du menar är att väggarna "filtrerade" bort det dåliga ljudet och vipps kom den goda musikaliteten fram, och att det därför är dumt att utvärdera en anläggning på ett annat ställe än i lyssningsrummet? Vad exakt menar du med "musikalitet" förresten? Att det är "kul" att lyssna?

Det är ju lite märkligt att jag hittills inte stött på ett enda fall där en jämförelse med tunedem ger ett annat resultat i ett annat rum än den gör framför stereon. Och det glädjer mig, för jag lyssnar på musik på många andra ställen än framför stereon och det vore väldigt deprimerande om det inte fanns ett läge som alltid var bäst.

/ Jacob

PostPosted: Thu Sep 03, 2009 21:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bytte precis tillbaka till Cara 1 - utan att säga nåt till sambon. Kommentar typ 30 sek efter bytet: "oj, vad det svänger!" och hon var uppe och dansade. Innan bytet satt hon vid datorn... (Gotan Project, samma låt, samma volym före som efter bytet.) Blir nog Cara 1 ett tag nu... :)

PostPosted: Thu Sep 03, 2009 22:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Men eftersom jag helst sitter i samma rum som anläggningen när jag lyssnar på musik så är det för mig viktigast hur det låter i lyssningsrummet.
Men Bill, det är väl ingen som har sagt att vi optimerar anläggningen för andra rum än lyssningsrummet! Vad vi säger är att musikaliska skillnader kan vara lättare att upptäcka från ett annat rum. Jag sitter också alltid i lyssningsrummet när jag lyssnar koncentrerat, men det hindrar inte att jag från köket upplevede en stor musikalisk förbättring när jag till exempel köpte en bättre tonarm.

ok? :wink:

PostPosted: Thu Sep 03, 2009 22:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Det här börjar driva offtopic, nån mod kanske kan splitta tråden.
Det är det minsta man kan säga, please, back to Cara!

PostPosted: Mon Sep 07, 2009 01:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sportis,

Om du testar Cara2 -> Cara1 igen, kom ihåg att stänga av strömmen på strömbrytaren på baksidan och starta igen innan du lyssnar på Cara1 efter omflashning. Det låter skit bokstavligt talat vid första bootningen, men vid hård reset låter det bra igen. Det har varit så för mig vid alla tillfällen när jag gått ner från Cara2 till Cara1, men inte tvärtom.

/ Jacob

Post new topic  Reply to topic  [ 446 posts ]  Go to page Previous 112 13 14 15 1630 Next

All times are UTC+02:00