selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 02:22

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 446 posts ]  Go to page Previous 111 12 13 14 1530 Next
Author Message
 Post subject: Re: Cara - ny SW till DS
PostPosted: Fri Aug 28, 2009 19:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ibland undrar jag om man lider av placebo effekten när man byter firmeware på dsen :) borde ju låta likadant när man går från firmeware a till b till a igen :? Fast en faktor kanske är att man har nya högtalare som inte riktigt är inspelade ännu ??
Nä bara lira på och vänta på dynamiken. Skulle visst komma i slutet av oktober... Bara 3 mån väntetid.. Lysande LINN :evil:

PostPosted: Fri Aug 28, 2009 22:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

I Konfig står det - såväl före som efter omstart av såväl MDS som dator (=filbibliotek) - Family: Unknown.

PostPosted: Sun Aug 30, 2009 22:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linncredible wrote:
I Konfig står det - såväl före som efter omstart av såväl MDS som dator (=filbibliotek) - Family: Unknown.
Samma här.

Under update-tabben:
Target Akurate DS
Version Cara 2 (3.2.1)
Family Unknown

Fanns ju tre xml-filer i bin-mappen att välja mellan när man uppdaterade firmware i DS:en. Kan det spela roll viken man väljer?
(Jag valde den som heter AkurateDsP1_rmp_rr.xml)

PostPosted: Thu Sep 03, 2009 08:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har nu haft möjlighet att testa lite mer och jämföra mjukvarorna på både KDS och ADS.

På ADS är Cara2 mest musikalisk men ljudet låter ovant. Väldigt tredimensionellt och hifisnyggt. Jag har några låtar där ljudbilden ändras tydligt mellan Cara1 och Cara2.

På KDS är det helt annorlunda. Här är Cara1 utan tvekan mer musikalisk och låter bättre ljudmässigt (mer balanserat och mindre aggressivt). KDSen får dock inte den tredimensionella ljudbilden som ADS får med Cara2.

Inte nog med att mjukvarorna skiljer drastiskt, det verkar också påverka vilken maskin de ligger på.

/ Jacob (som kör på Cara1 tillsvidare)

PostPosted: Thu Sep 03, 2009 09:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har du Dynamik på någon av dina DS?
Hur gamla är dom?

Något är det som gör att du får olika resultat.
Finns flera på Linns forum som är bensäkra på att de föredrar ena eller andra Cara - ingen slump!
Tänk va bra DS kan bli om man kan hitta det som påverkar så mycket!!

På min KDS (feb 2008) är Cara2 solklart bättre. Inte lika snyggt ljud (även mindre 3d) men klart mer musikalisk och klart med drag (PRaT)

PostPosted: Thu Sep 03, 2009 09:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ADS är från Maj 09 och KDS är från jan 09. Båda saknar dynamik.

Det klassiska dusch-testet gör mig ännu säkrare på att Cara 1 är bättre på min KDS. Jag brukar lyssna på musik i duschen på morgonen och det lilla ljud som kommer fram till badrummet låter inget vidare, men det brukar ändå gå bra att sjunga med och höra melodin. Med Cara2 som jag har haft de senaste dagarna har det faktiskt varit svårt att höra melodin i badrummet, det har varit bumligt och grötigt. Nu i morse med Cara1 var det som det ska vara - mycket tydligare och lättare att digga ;) Samma volym som alltid.

Jag har också testat alla klassiska knep som att powercycla DSen men Cara1 är fortfarande bäst.

/ Jacob

PostPosted: Thu Sep 03, 2009 10:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Det klassiska dusch-testet gör mig ännu säkrare på att Cara 1 är bättre på min KDS. Jag brukar lyssna på musik i duschen på morgonen och det lilla ljud som kommer fram till badrummet låter inget vidare, men det brukar ändå gå bra att sjunga med och höra melodin. Med Cara2 som jag har haft de senaste dagarna har det faktiskt varit svårt att höra melodin i badrummet, det har varit bumligt och grötigt. Nu i morse med Cara1 var det som det ska vara - mycket tydligare och lättare att digga ;)
Frågan är förstås om man vill ha det bästa ljudet i duschen eller i lyssningsrummet? En klockradio för 300:- i badrummet skulle förmodligen ge bättre resultat och lättare att nynna med i melodin.

/ B

PostPosted: Thu Sep 03, 2009 10:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bästa MUSIKEN Bill !
Inget annat.

Vissa saker måste upplevas för att förstå.
Menar du på allvar att din anläggning slås av en radio i toan?

PostPosted: Thu Sep 03, 2009 10:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
ADS är från Maj 09 och KDS är från jan 09. Båda saknar dynamik.

Det klassiska dusch-testet gör mig ännu säkrare på att Cara 1 är bättre på min KDS. Jag brukar lyssna på musik i duschen på morgonen och det lilla ljud som kommer fram till badrummet låter inget vidare, men det brukar ändå gå bra att sjunga med och höra melodin. Med Cara2 som jag har haft de senaste dagarna har det faktiskt varit svårt att höra melodin i badrummet, det har varit bumligt och grötigt. Nu i morse med Cara1 var det som det ska vara - mycket tydligare och lättare att digga ;) Samma volym som alltid.

Jag har också testat alla klassiska knep som att powercycla DSen men Cara1 är fortfarande bäst.

/ Jacob
Jag har ett liknande test, kallar det disktestet. Kan jag stå och diska och digga istället för att lida så är det bra! :)

PostPosted: Thu Sep 03, 2009 10:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Bästa MUSIKEN Bill !
Inget annat.

Vissa saker måste upplevas för att förstå.
Menar du på allvar att din anläggning slås av en radio i toan?
Ja, på toan. Ingen annanstans.

Men bara teoretiskt. När jag duschar skruvar jag helt enkelt upp ljudet från min anläggning så jag hör bättre. Men jag skulle aldrig drömma om att optimera min anläggning så den låter bäst i duschen. Det är ju trots allt bara 10-15 minuter per dygn jag är där.

/ B

PostPosted: Thu Sep 03, 2009 10:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

TONNY wrote:
Jag har ett liknande test, kallar det disktestet. Kan jag stå och diska och digga istället för att lida så är det bra! :)
Diska är inget problem, men att stryka kläder!

/ B

PostPosted: Thu Sep 03, 2009 11:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kan du förklara vad du menar med "Ja, på toan. Ingen annanstans. Men bara teoretiskt"
Antingen har du testat eller inte - hänger inte med.

fyi, om du justerar din anläggning i v-rummet spelar den bäst musik i hela huset. Även på toan.
Man hör utanför huset om det är bra, trots att bara dunket hörs.

PostPosted: Thu Sep 03, 2009 11:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kan du förklara vad du menar med "Ja, på toan. Ingen annanstans. Men bara teoretiskt"

fyi, om du justerar din anläggning i v-rummet spelar den bäst musik i hela huset. Även på toan.
Teoretiskt eftersom jag inte har någon radio där. Men inlägget var lite ironiskt menat. En bra anläggning låter givetvis bättre överallt. Men att utgå ifrån hur det låter i duschen eller trädgården är en felsyn, menar jag. Jag har haft skräpanläggningar som varit helt kass och inte gjort mig speciellt glad. Men vissa av dem har helt klart låtit bättre i köket än vad de gjorde i lyssningsrummet. Är det något att sträva efter?

/ B

PS. För övrigt är "High Horse Lady" med Oasis en djäkla bra låt!

PostPosted: Thu Sep 03, 2009 11:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Men inlägget var lite ironiskt menat. En bra anläggning låter givetvis bättre överallt. Men att utgå ifrån hur det låter i duschen eller trädgården är en felsyn, menar jag.
Du har nog missförstått något. Jag syftar givetvis på att vissa skillnader är lättare att höra en bit bort från anläggningen. Det handlar inte om att optimera en anläggning för duschen. Sen utgår jag sällan från endast ett test när jag t.ex. bedömer mjukvaror. Hur det lät i badrummet var bara en parameter som pekade i samma riktning som mina andra tester.

Men du kanske bara ville driva med mig?

/ Jacob

PostPosted: Thu Sep 03, 2009 11:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Helt rätt Sportis! Jag installerade Cara 2 paa min ADS igaar och var inte överväldigad. Det lät tröttare, men litet tydligare. Bytte tillbaka till Cara 1 och daa blev det kul igen. Min ADS (ännu utan Dynamic) är fraan ca. april 2008. Jag behaaller nog Cara 1 tills naagot klart bättre kommer.

Björn

Post new topic  Reply to topic  [ 446 posts ]  Go to page Previous 111 12 13 14 1530 Next

All times are UTC+02:00