selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 25, 2025 22:21

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 74 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
PostPosted: Tue Sep 01, 2009 11:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jag tycker k104 är bättre i tunedem än espek :wink: köp jajjos ads och du når nirvana :mrgreen:

PostPosted: Tue Sep 01, 2009 12:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pär wrote:
jag tycker k104 är bättre i tunedem än espek :wink: köp jajjos ads och du når nirvana :mrgreen:
I know, I know...

men jag planerar att "smyga" in en mindre uppgradering under hösten och slå till lite senare med DS:en..

Taktik? Tror att DS:arna kommer gå ner i pris en del till vintern, speciellt de utan /D.. sen kan man klippa till med lite /D till våren om man blir sugen :)

Är räntorna riktigt låga när huslånen skrivs om kanske man får ett Klimax-ryck... man kan aldrig veta. Eller så sansar man sig med en ADS..

Last edited by TONNY on Tue Sep 01, 2009 12:05, edited 1 time in total.

PostPosted: Tue Sep 01, 2009 12:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det har väl alltid varit så att man får mer och mer väljud för pengarna bara frågan hur länge man vill/kan vänta *L*
små uppgraderingar är oxå bra. Är sugen på en dynamik till min 2250 om nu dynamiken till dsen rockar så bra som det sägs :)

PostPosted: Tue Sep 01, 2009 12:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Exotik och Espek måste väl höra till de mest prisvärda Linn produkterna om man köper begagnat i nuläget?

PostPosted: Tue Sep 01, 2009 13:06 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Tror att DS:arna kommer gå ner i pris en del till vintern, speciellt de utan /D.. sen kan man klippa till med lite /D till våren om man blir sugen :)
Man kan ju alltid spekulera, men jag är inte så säker på att det kommer att rasa speciellt mycket i vinter/vår. Det beror på vad Linn kommer att släppa för nya produkter i närtid. Tror iaf inte att de kommer att röra Klimax DS/Akurat DS i just nu.

Att det är god tillgång på beg. DS just nu beror ju enbart på dynamik-kampanjen och framförallt att handlarna erbjöds byta ut sin demoutrustning till fördelaktiga priser. Eftersom handlarna har i princip en demo DS ur varje prissegment så kommer det ju ut relativt många Klimax och Akurat DS just nu. Ett nytt demo regn kommer nog inte förrän om 1 1/2 år skulle jag tro...

Jag tror att det snarare kommer att finnas färre beg DS ute till våren. När dynamikuppgraderings haussen lagt sig. Se bara så många Ninka det fanns till salu för ett tag sen, nu är de mer ovanliga igen. 5125 ser man väldigt sällan, har en bekant som letat en länge. Bara mina tankar...

PostPosted: Tue Sep 01, 2009 13:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

xanlin wrote:
Quote:
Tror att DS:arna kommer gå ner i pris en del till vintern, speciellt de utan /D.. sen kan man klippa till med lite /D till våren om man blir sugen :)
Man kan ju alltid spekulera, men jag är inte så säker på att det kommer att rasa speciellt mycket i vinter/vår. Det beror på vad Linn kommer att släppa för nya produkter i närtid. Tror iaf inte att de kommer att röra Klimax DS/Akurat DS i just nu.

Att det är god tillgång på beg. DS just nu beror ju enbart på dynamik-kampanjen och framförallt att handlarna erbjöds byta ut sin demoutrustning till fördelaktiga priser. Eftersom handlarna har i princip en demo DS ur varje prissegment så kommer det ju ut relativt många Klimax och Akurat DS just nu. Ett nytt demo regn kommer nog inte förrän om 1 1/2 år skulle jag tro...

Jag tror att det snarare kommer att finnas färre beg DS ute till våren. När dynamikuppgraderings haussen lagt sig. Se bara så många Ninka det fanns till salu för ett tag sen, nu är de mer ovanliga igen. 5125 ser man väldigt sällan, har en bekant som letat en länge. Bara mina tankar...
Kan nog vara som du säger, känner igen mönstret.. dock så ligger ADS på ca £2000 på eBay i dagsläget - tippar att de kommer gå ner en del till när LINN-driven för Dynamik är avslutad. Men man kan aldrig veta, jag kanske måsta köpa nytt. :shock:

PostPosted: Tue Sep 01, 2009 14:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

De som väl haft en jäkla otur när det gäller andrahandsvärdet är ju de som köpte en Ds pre-Dynamik och nu säljer den. Det verkar ju vara närmast obligatoriskt att uppgradera en DS, så dels får man ju dra av 7 tkr där, och sedan får man ju ytterligare 7 tkr i rabatt i form av en fri uppgradering med Dynamik. Så där har ju Dynamik och dess erbjudande dragit ner andrahandsvärdet med 14 tkr, och ovanpå det kommer sedan den vanliga värdeminskningen som alla produkter drabbas av.

Å andra sidan, den förlusten drabbar ju bara dem som säljer utan att köpa något nytt. Om man behållar sina prylar så får man ju fantastiska uppgraderingar till väldigt bra priser.

Jag tror att när erbjudandet med en extra dynamik upphör, så kommer nog beg priserna att gå upp en aning, eftersom alternativet att köpa nytt då blir lite mindre attraktivt (ca 7000 kr dyrare) jämfört med att köpa beg.

PostPosted: Tue Sep 01, 2009 14:34 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Lejonklou wrote:
109 är sammantaget lite bättre än Katan på nästan allt, men det är inga stora skillnader, tycker jag. I vilket fall inte i närheten av att byta till bättre källa eller förstärkare.

Intressant att du beskriver skillnaderna som små. Jag provar just nu 109 passivt istället för mina aktiva kaber. Även om de inte är optimalt placerade så tror jag att jag kan konstatera att passiva 109 är chanslösa mot aktiva kaber. Jag har för mig att jag läst här och där att nya generationen är bättre redan passivt än aktiva gamla generationen. Det tror jag inte stämmer i mitt fall. Det återstår för mig att testköra aktivt med 109. Då kan de kanske vara bättre.

Jag vet inte, kanske jag fortsätter med mina Kaber. Det var iallafall ett tillfälle att testa iom Dynamikkampanjen.

PostPosted: Tue Sep 01, 2009 14:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja, jag har en Majik-I/D som jag tänker behålla. [/quote]
:lol: Vi får väl se! :wink:

PostPosted: Tue Sep 01, 2009 15:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Ja, jag har en Majik-I/D som jag tänker behålla.
:lol: Vi får väl se! :wink:
F..n, nu låter du precis som min dotter. Hon är klart värre än frugan.

PostPosted: Tue Sep 01, 2009 15:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
De som väl haft en jäkla otur när det gäller andrahandsvärdet är ju de som köpte en Ds pre-Dynamik och nu säljer den. Det verkar ju vara närmast obligatoriskt att uppgradera en DS, så dels får man ju dra av 7 tkr där, och sedan får man ju ytterligare 7 tkr i rabatt i form av en fri uppgradering med Dynamik. Så där har ju Dynamik och dess erbjudande dragit ner andrahandsvärdet med 14 tkr, och ovanpå det kommer sedan den vanliga värdeminskningen som alla produkter drabbas av.

Å andra sidan, den förlusten drabbar ju bara dem som säljer utan att köpa något nytt. Om man behållar sina prylar så får man ju fantastiska uppgraderingar till väldigt bra priser.

Jag tror att när erbjudandet med en extra dynamik upphör, så kommer nog beg priserna att gå upp en aning, eftersom alternativet att köpa nytt då blir lite mindre attraktivt (ca 7000 kr dyrare) jämfört med att köpa beg.
Kan nog vara så att ADS-priserna går upp lite, MDS-priserna i sverige tror jag kommer gå ner. Ligger väl på 15.000 (i önskat pris) idag, när det kommer kosta 7000 att uppgradera till Dynamik kommer det vara svårt att få att ens önska att få 15.000 kr.

Där rök min plan :( Får nog bli en Klimax då, skit också :cry:

PostPosted: Tue Sep 01, 2009 16:16 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Patrik wrote:
Jag provar just nu 109 passivt istället för mina aktiva kaber. Även om de inte är optimalt placerade så tror jag att jag kan konstatera att passiva 109 är chanslösa mot aktiva kaber.
Jag pratade med Kalle på High Fidelity om detta och hans åsikt var att det behövdes Akurate 242 innan det var någon meningen med att uppgradera ifrån aktiva Kaber och rent spontant så håller jag med honom även om Kaber absolut inte faller alla i smaken.. men som Ivor så fint sa så handlar det inte om "tycke och smak".

PostPosted: Tue Sep 01, 2009 17:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Angående priser så kan ni kolla vad som har hänt med svenska kronan på sistone, den har återhämtat sig rejält mot Euro, Dollar och
Pund.

Om det inte blir en rekyl tillbaka och kronan håller sig stadig så kan vi nog förvänta oss antingen högre marginaler för handlare/tillverkare,
eller lägre priser på hemelektronik. Givetvis så har vissa prylar sålts med förlust i något led, så där blir det inte några sänkningar.

Nu pratar jag om hemelektronik i allmänhet i o f s, men Linn med ÅF påverkas av valutakurser i högsta grad.

/M

PostPosted: Tue Sep 01, 2009 17:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Patrik wrote:
Lejonklou wrote:
109 är sammantaget lite bättre än Katan på nästan allt, men det är inga stora skillnader, tycker jag. I vilket fall inte i närheten av att byta till bättre källa eller förstärkare.

Intressant att du beskriver skillnaderna som små. Jag provar just nu 109 passivt istället för mina aktiva kaber. Även om de inte är optimalt placerade så tror jag att jag kan konstatera att passiva 109 är chanslösa mot aktiva kaber. Jag har för mig att jag läst här och där att nya generationen är bättre redan passivt än aktiva gamla generationen. Det tror jag inte stämmer i mitt fall. Det återstår för mig att testköra aktivt med 109. Då kan de kanske vara bättre.

Jag vet inte, kanske jag fortsätter med mina Kaber. Det var iallafall ett tillfälle att testa iom Dynamikkampanjen.
Aktiva Kaber är svåra att slå passivt tror jag... vad drev du 109orna med?

PostPosted: Tue Sep 01, 2009 19:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

TONNY wrote:

Aktiva Kaber är svåra att slå passivt tror jag... vad drev du 109orna med?
LK240 drev 109. Kabrarna drivs av klout så jämförelsen haltar ytterligare, men skillnaden känns så stor att jag inte tror den avhjälps av ett byte till klout. Troligen skall jag prova också att köra 109 passivt med klout. Det får dock vänta tills jag får mina klout avaktiverade (vill ej göra detta själv).

Post new topic  Reply to topic  [ 74 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00