selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 25, 2025 23:29

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 74 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
PostPosted: Mon Aug 31, 2009 21:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

TONNY wrote:
Beg M109 ligger väl på samma pris som Espek gissar jag, frågan är hur viktig 2K-arrayen är kontra sämre bas...
Jag har just nu båda :D och det är inte ett helt lätt val. 109 är mycket enklare att provlyssna saker med, jag hör precis vad som har händer vid olika finjusteringar. Espek lägger en förlåtande hinna över det hela. 109 är tonsäker, analytisk och riktigt rolig att lyssna på. Men efter Espek saknar jag tryck och de låga bastonerna... När barnen vill höra Bad med Michael Jackson (rätt ofta för närvarande) så blir det en helt annan sak att skruva upp volymen med Espek. Kvantitet kontra kvalitet...

Jag tycker inte att Katan har bättre bas än 109. Katan är lite fylligare, medan 109 känns mer dämpad - vilket ger tydlighet men samtidigt lite mer monitor-känsla. 109 är sammantaget lite bättre än Katan på nästan allt, men det är inga stora skillnader, tycker jag. I vilket fall inte i närheten av att byta till bättre källa eller förstärkare.

PostPosted: Mon Aug 31, 2009 21:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

109 eller 140 ska du ha. Skit i om du inte kan dema, köp den du kommer över till bra pris. Vill du ha tryck, gå på 140.
Är rädd du kommer tycka 109 är tunna.
Men 109 är nästan bättre musikaliskt...hellre mindre bas som spelar bra än en talare som försöker spela bas...
kul dilemma va! :mrgreen:

Lägg dock inte för mycket tid på detta, köp och du kommer garanterat bli nöjd. Bägge är skitbra!

PostPosted: Tue Sep 01, 2009 08:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Jag har just nu båda :D och det är inte ett helt lätt val. 109 är mycket enklare att provlyssna saker med, jag hör precis vad som har händer vid olika finjusteringar. Espek lägger en förlåtande hinna över det hela. 109 är tonsäker, analytisk och riktigt rolig att lyssna på. Men efter Espek saknar jag tryck och de låga bastonerna... När barnen vill höra Bad med Michael Jackson (rätt ofta för närvarande) så blir det en helt annan sak att skruva upp volymen med Espek. Kvantitet kontra kvalitet...
Precis så är det, jag har alltid gillat stativare pga precision och spelglädje. Sen är man humörmänniska och vill dra på ibland (och barnen spelar bara bastung musik - typ BAD). När man är i finlir-mode vill man dock ha stativarnas precision..

Minns när jag körde QLN-signature (de riktiga) med micromega-cd och DOXA, och lånade hem QLN-reference golvare (>20.000 kr på 80-talet), jag fick mer bas men allt annat rasade... tillbaka till butiken med golvarna, gick hem och kramade om mina signature :)

Dock uppfattar jag det som att M140 har bra precision för att vara golvare. Kanske kan man få både och där...

PostPosted: Tue Sep 01, 2009 08:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det går ju att köpa en bra sub till M109 oxå :wink:

PostPosted: Tue Sep 01, 2009 09:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ninka då? Då får du både lite mer tryck (än Katan och 109), en lite mer lättdriven högtalare (än Katan och Espek) och ett betydligt lägre pris än 140 (som ju är ganska dyr)? Borde väl gå att hitta ett par för 7' idag?

Om budgeten inte är ett så stort problem så är ju 140 givna?

PostPosted: Tue Sep 01, 2009 09:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pär wrote:
Det går ju att köpa en bra sub till M109 oxå :wink:
Tycker jag inte brukar få till det med de subbar jag ägt genom åren, mer bas - ja, men jag tycker man tappar i precision.

Går säkert att finlira mha expertis, finns dock få i Kalmar och vad gör man när frugan möblerat om :shock: Lättare att få till det utan sub.

PostPosted: Tue Sep 01, 2009 10:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

TONNY wrote:
Minns när jag körde QLN-signature (de riktiga) med micromega-cd och DOXA, och lånade hem QLN-reference golvare (>20.000 kr på 80-talet), jag fick mer bas men allt annat rasade... tillbaka till butiken med golvarna, gick hem och kramade om mina signature
Jag körde också med QLN signature för länge sedan och var också nöjd med dom. En viktig sak är nog att man helst inte ska byta ner sig på någon parameter. Dvs allt ska bli bättre. Annars är det en så kallad uppgradering i sidled. Sedan beror det ju också på vad man är van vid. Jag tror det är svårare att gå från en större högtalare till en mindre än tvärt om.

Rummet spelar också in en del såklart. Ninka t.ex. låter för tunt i mitt rum medan Espek passar bra. Har hört att Espek kan vara för basstark i vissa rum och då blir det inte kul.

Personligen så inser jag att M109 är en väldigt bra högtalare, men eftersom jag vant mig vid ett visst bastryck så skulle jag nog aldrig köpa ett par sådana. Jag gillar M140 och givetvis A242 ännu mer.
Över huvudtaget så känns det som att dagens generation högtalare med Array på de flesta sätt är bättre än de äldre utan, som mina Espek. Jag har visserligen alltid gillat Ninka förutsatt att de är i rätt rum så det kanske kan vara en lösning? De är ju ganska billiga idag och då blir det kanske mer pengar över till källan.

Jag tror mycket på Source first så en strategi kan vara att köpa så mycket källa som du förmår och sedan köpa högtalare för det som blir över. Mycket hellre ADS/MI/Ninka än MDS/MI/M140.

PostPosted: Tue Sep 01, 2009 10:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

För mig räcker då basen till med ett par M109, Men man kanske blivit lite äldre :? Vill du ha mer tryck till vettig peng så tycker jag du ska gå på espek. Inte speciellt tungdriven imo. Du får ju ett par espek för under 10lök idag och den burken är klart bättre än ninka på alla parametrar. Hur som helst så skulle jag välja M109 eller M140 för den nya generationen burkar är bara så mycket bättre :)
Kan hålla med dig att det kan vara lite lurigt att få till det med sub. Men är den bara rätt installerad så visst tusan tillför den en hel del mest livekänsla och rymd :)
Överst på mins önskelista "Akurat ds"sen aktiveringa av M109 innan jag ens börjar fundera på sub / P
Quote:
Jag tror mycket på Source first så en strategi kan vara att köpa så mycket källa som du förmår och sedan köpa högtalare för det som blir över. Mycket hellre ADS/MI/Ninka än MDS/MI/M140
Kan bara hålla med.

Last edited by Pär on Tue Sep 01, 2009 10:24, edited 1 time in total.

PostPosted: Tue Sep 01, 2009 10:23 
Site Admin
Site Admin

M109/Katan eller M140/Ninka handlar inte om tune utan om du tänker "låter snyggt men skulle inte lite mer bas smaka?" eller inte. Där är man olika, Jajo har haft både Katan & Ninka men har valt Katan då de har lite bättre tune och låter bättre. Jag var mer nöjd med mina Ninka då jag kan offra lite tune för att det ska vara lite mera bas (inte jämfört med Keltik såklart men ni fattar).

Hur resonerar du själv när du lyssnar på bra stativare? Försvinner du in i musiken så sparar du en slant på Katan/M109 mot M140 - särskilt som du kommer vilja ha stenfötterna en dag! Annars är nog M140/Ninka att föredra. Espek är också grymt prisvärda idag men de är snäppet mer svårinstallerade - nackdel när man bor långt från handlare.

PostPosted: Tue Sep 01, 2009 10:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sony wrote:
M109/Katan eller M140/Ninka handlar inte om tune utan om du tänker "låter snyggt men skulle inte lite mer bas smaka?" eller inte. Där är man olika, Jajo har haft både Katan & Ninka men har valt Katan då de har lite bättre tune och låter bättre. Jag var mer nöjd med mina Ninka då jag kan offra lite tune för att det ska vara lite mera bas (inte jämfört med Keltik såklart men ni fattar).

Hur resonerar du själv när du lyssnar på bra stativare? Försvinner du in i musiken så sparar du en slant på Katan/M109 mot M140 - särskilt som du kommer vilja ha stenfötterna en dag! Annars är nog M140/Ninka att föredra. Espek är också grymt prisvärda idag men de är snäppet mer svårinstallerade - nackdel när man bor långt från handlare.
Som sagt, man är av dubbelnatur: Ibland vill man snöa i en Jazzplatta in och ibland vill man blåsa på. :twisted:

PostPosted: Tue Sep 01, 2009 10:46 
Site Admin
Site Admin

TONNY wrote:
Som sagt, man är av dubbelnatur: Ibland vill man snöa i en Jazzplatta in och ibland vill man blåsa på. :twisted:
Känner likadant, Leonard Cohen gör sig bra efter gymmet men inte riktigt innan :D
Oavsett hur du gör, tänk på att M140 eller Ninka är ruskigt bra också, även om det när man förtydligar skillnader kan få det att låta som de är lik Cervin Vega.. Jazz är inte direkt tråkigt i dem heller.

PostPosted: Tue Sep 01, 2009 10:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag skulle inte vilja påstå att Espek är mer svår-riggade än t ex Ninka, däremot så kan Espek
få problem i för små rum.

Jag skulle välja Espek eller AV-5140 före Ninka utan tvekan. Aktiva Ninka mot passiva Espek är
däremot svårare att välja... det blir ett djä__a drag i Ninka när de aktiveras.

/M

PostPosted: Tue Sep 01, 2009 11:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Men även med Majik-I? Kräver inte Espek lite mer kräm av slutstegen (särskilt om man vill lira högt)?

PostPosted: Tue Sep 01, 2009 11:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tonny: Har du redan köpt Majiken?

PostPosted: Tue Sep 01, 2009 11:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Tonny: Har du redan köpt Majiken?
Ja, jag har en Majik-I/D som jag tänker behålla. :) Den trycker på bra i mina K104.or..

Gillar den skarpt.

Post new topic  Reply to topic  [ 74 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00