TONNY wrote:
Minns när jag körde QLN-signature (de riktiga) med micromega-cd och DOXA, och lånade hem QLN-reference golvare (>20.000 kr på 80-talet), jag fick mer bas men allt annat rasade... tillbaka till butiken med golvarna, gick hem och kramade om mina signature
Jag körde också med QLN signature för länge sedan och var också nöjd med dom. En viktig sak är nog att man helst inte ska byta ner sig på någon parameter. Dvs allt ska bli bättre. Annars är det en så kallad uppgradering i sidled. Sedan beror det ju också på vad man är van vid. Jag tror det är svårare att gå från en större högtalare till en mindre än tvärt om.
Rummet spelar också in en del såklart. Ninka t.ex. låter för tunt i mitt rum medan Espek passar bra. Har hört att Espek kan vara för basstark i vissa rum och då blir det inte kul.
Personligen så inser jag att M109 är en väldigt bra högtalare, men eftersom jag vant mig vid ett visst bastryck så skulle jag nog aldrig köpa ett par sådana. Jag gillar M140 och givetvis A242 ännu mer.
Över huvudtaget så känns det som att dagens generation högtalare med Array på de flesta sätt är bättre än de äldre utan, som mina Espek. Jag har visserligen alltid gillat Ninka förutsatt att de är i rätt rum så det kanske kan vara en lösning? De är ju ganska billiga idag och då blir det kanske mer pengar över till källan.
Jag tror mycket på Source first så en strategi kan vara att köpa så mycket källa som du förmår och sedan köpa högtalare för det som blir över. Mycket hellre ADS/MI/Ninka än MDS/MI/M140.