selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 25, 2025 19:59

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Mon Aug 31, 2009 23:17 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag ber om ursäkt jag bara gissade, att din och det stora flertalet av linn användare kanske inte ännu har sett något behov av, att lägga ner någon större mängd tid pengar och energi på sin installation.

Huvudsaken är ju att det svänger och att det är kul att lyssna på musiken.

Det tycker även jag, men jag vill ha både maximalt med sväng, men även hög upplösning.

Nu är jag väl rätt så extrem åt andra hållet, med min installation. :oops:
Det kostade mig 300k innan jag kom till insikt, dvs att installationen är viktigare än apparaterna.

Det som har hänt på senare tid med alla Linns nya grejor är att upplösningen har ökat markant. Ta bara tex KEEL & EKOS SE, två saker som ger massor med upplösning.

Men tyvärr så är upplösning ett tve eggat svärd; du hör både det du gillar, mer musik, men kanske även nåt som ligger och stör & gnager i bakrunden.
Jag läste att Fredrik hade lite "bekymmer" med att spela vissa skivor när både KEEL & RADIKAL var monterat. Det kan mycket väl vara ett problem som går att korrigera med hjälp av "foundation first". För ju bättre apparater, med högre upplösning, som man har, desto viktigare blir installationen.

Att sätta sin 12:a på en vägghylla (och sedan resten av anläggningen) kan vara början på något riktigt stort :lol: MVH MRTweak

PostPosted: Mon Aug 31, 2009 23:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

MRTweak wrote:
Men tyvärr så är upplösning ett tve eggat svärd; du hör både det du gillar, mer musik, men kanske även nåt som ligger och stör & gnager i bakrunden.
Jag läste att Fredrik hade lite "bekymmer" med att spela vissa skivor när både KEEL & RADIKAL var monterat. Det kan mycket väl vara ett problem som går att korrigera med hjälp av "foundation first". För ju bättre apparater, med högre upplösning, som man har, desto viktigare blir installationen.
Välkomen MrTweak!
Fredrik har beställt Mimer, det kanske löser sig med det :wink:

Vad har du för grejjer o spelar på?

PostPosted: Tue Sep 01, 2009 13:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stephan wrote:
Jag tycker att vi gör antagandet att musikens själ ej försvinner vid digitaliseringen.
Annars var det en intressant förklaring till varför LP skulle låta bättre :wink:
In med mer andlighet i Selleri :) Det är ju en religös upplevelse när allt funkar :wink:

PostPosted: Tue Sep 01, 2009 21:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag både hoppas och tror att Fredrik kommer att lyckas eftersom han också är lika envis som jag själv :mrgreen: Vad jag spelar på är inte så intressant men jag kan väl säga att det är en blandning av gammalt och nytt med den gemensamma nämnaren att de är eller har varit "top of the line" i Linns sortiment och att denna anläggning spelar musik på ett makalöst bra sätt.

Jag är helt nöjd, åtminstone tills jag kollat upp nya Dynamic nätdelen. :oops:

Jag fattar också att jag kan skriva tills jag blir blå och ingen kommer att tro mig.

Det är många som klagar över dåliga inspelningar men själv har jag flera tusen skivor som alla går att digga eller åtminstone så är det lätt att förstå vad musikern ville ha sagt med dem…..dvs alla går att lyssna på och många är helt fantastiska alldeles oavsett om det är vinyl, cd eller sacd.

Så tveka inte längre utan ta tag i installationen och gör en riktig ”Foundation first” installation, i alla fall om ni inte tycker att det räcker med att lyssna till endast tio procent utav det välljud, som era anläggningar, egentligen kan prestera.
MVH MRTweak (Ps Bill, LP12 Rules Ds)

PostPosted: Tue Sep 01, 2009 22:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Quote:
LP12 Rules Ds)
:D

PostPosted: Tue Sep 01, 2009 23:20 
Moderator
Moderator

MRTweak wrote:
Vad jag spelar på är inte så intressant men jag kan väl säga att det är en blandning av gammalt och nytt med den gemensamma nämnaren att de är eller har varit "top of the line"
Faktum är att det faktiskt skulle vara lite intressant att läsa tankar och reflektioner kring just detta. Vilka av de äldre produkterna står sig hyffsat, och vilka har kanske blivit totalt omsprungna av sina efterföljare?

PostPosted: Tue Sep 01, 2009 23:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har i många år medvetet valt att inte fördjupa mig i det där med rack, men efter att Anders på Tonläget demonstrerade hur mina lådor påverkades av olika placeringar så blev jag lite knäckt... Insåg jag att det nog är dags att ta det där med mikrofoni på allvar. Som du säger händer det helt klart rätt grundläggande saker med musiken när underlaget är riktigt bra.

Men att göra en egen hylla ger jag mig inte in på. Att höra om Anders ändlösa experiment räcker för att inse att jag inte vill fastna i det! Skulle inte bli nån tid över. Att prova ut lagom intern dämpning av mina lådor är hanterbart. Och det har hittills visat sig vara exakt samma dämpning som är optimal oavsett om lådan står på en pall, ett Quadraspire-plan eller på Mimer. Lättnad!

Berätta gärna mer om dina experiment! Säkert många som är nyfikna.

PostPosted: Tue Sep 01, 2009 23:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ok, jag kan försöka posta lite info men det är lite för sent nu och dessutom så är detta Bills tråd, så jag skall försöka att skapa en ny tråd imorgon om Foundation First.

Vad det gäller "experiment lustan" hos en del skribenter här på selleri, så blir jag dock lite förvånad över en del av svaren som Pär uppe i Luleå fick på sin tråd om häftmassa under fötterna på Linn apparater. Visserligen är "tipset" lite förvanskat från originalet, det skall bara vara en liten kula under varje fot, men gissa vem mailade det till Pär, för ca ett år sedan :mrgreen: Va inte så rädda att pröva något nytt, även om det låter helt tokigt. För mig så funkade det riktigt skapligt, på både min Karik och Ikemi. Häftmassan var av märket "sense" och man fick göra om det, med några månaders intervall då massan stelnar till, lite för mycket med tiden. Min Ikemi var också lite skev i original, vilket tyvärr inte är helt ovanligt. Funkar det inte, så är det ju bara att ta bort det och utgiften tycker jag inte är så mycket att bli upprörd över. MVH MRTweak

PostPosted: Wed Sep 02, 2009 08:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

MRTweak wrote:
(Ps Bill, LP12 Rules Ds)
Visst låter min LP12:a bra. Utan Keel och Radikal.

Men, om jag rippar av en LP till hårddisk och sedan spelar denna genom min Squeezebox, så låter det lika bra.

/ B

PostPosted: Wed Sep 02, 2009 08:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
om jag rippar av en LP till hårddisk och sedan spelar denna genom min Squeezebox, så låter det lika bra.
:?: :?: :?:

Om du spelar samma fil I en Linn DS borde det alltså bli mycket bättre än LP12:an! Det förstår jag faktiskt inte. Är det så att LP12:an påverkas så mycket av yttre vibrationer när du spelar på den och lyssnar samtidigt? Jag får faktiskt inte ihop det...

PostPosted: Wed Sep 02, 2009 08:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
Bill50x wrote:
om jag rippar av en LP till hårddisk och sedan spelar denna genom min Squeezebox, så låter det lika bra.

Om du spelar samma fil i en Linn DS borde det alltså bli mycket bättre än LP12:an!
Kan inte bli bättre så "problemet" måste ligga någon annanstans.
1) Linn DS är inte bättre än SB
2) Jag har en flaskhals någonstans i systemet som maskerar skillnaderna
3) Inbillning?

/ B

PostPosted: Wed Sep 02, 2009 09:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Linnofil wrote:
Bill50x wrote:

Om du spelar samma fil i en Linn DS borde det alltså bli mycket bättre än LP12:an!
Kan inte bli bättre så "problemet" måste ligga någon annanstans.
1) Linn DS är inte bättre än SB
2) Jag har en flaskhals någonstans i systemet som maskerar skillnaderna
3) Inbillning?

/ B
:shock:

1) Min Sony DVD-recorder låter bättre än min SB3:a.. 3) Tror inte på inBILLning, låter som nr 2...

PostPosted: Wed Sep 02, 2009 10:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

TONNY wrote:

1) Min Sony DVD-recorder låter bättre än min SB3:a.. 3) Tror inte på inBILLning, låter som nr 2...
Kanske. Men SB´n låter bättre än min Mimik (av sen årgång).

/ B

PostPosted: Wed Sep 02, 2009 11:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
TONNY wrote:

/ B
SB:n kanske är bättre Sonyn på ren Tune Dem, Anders på Tonläget har ju kört SB en hel del som lowprice alternativ. Ibland tycker jag SB:n låter lite "instängd" jämfört med Sonyn, lite trist.

Jag har rippat en hel del med Ripstation, kanske det kan påverka??

PostPosted: Wed Sep 02, 2009 11:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
TONNY wrote:

/ B
låter är en sak, fast vem är mest musikalisk då?

Post new topic  Reply to topic  [ 36 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00