Lejonklou wrote:
... Alltså; Ljudens kvaliteter ändras ständigt, men Tune Dem går till pudelns kärna; förstår jag musiken?
Och citat av Hardcorelinnie:
"Skulle för bra tunedem betyda att man förstod mer än vad musikmaterialet innehåller?"
Tänkvärda synpunkter. Min motfråga blir då: VAD är det som gör att man förstår mer eller mindre av musikens innehåll? Kan man tänka sig att en färgning av ljudet skapar en artificiell tydlighet, ungefär som kantskärpning av en bild?
Vad jag vill komma åt, diskutera, är just om en upplevd ökad tydlighet kan vara "konstgjord".
Tänk er följande scenario. Jag byter ut min källa X mot en Y. Då upplever jag en större tydlighet. Jag förstår helt plötsligt vad det är Frank Zappa spelar. Precis som när jag tittar på ett suddigt fotografi som skärps till.
Men så byter jag högtalare. Då låter helt plötsligt alla skivor ungefär likadant, alla svänger som f-n men på samma sätt. Ungefär som alla bilder ser likadana ut i en stor skärm, kantskärpningen syns helt plötsligt och gör att alla bilder ser ungefär lika skarpa ut, på samma sätt.
Kan det vara så?
/ B