selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 22:56

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 446 posts ]  Go to page Previous 19 10 11 12 1330 Next
Author Message
 Post subject: Re: Cara - ny SW till DS
PostPosted: Wed Aug 26, 2009 16:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är det inte nödvändigt att tune dema om högtalarna om det skiljer mycket i ljudkaraktär på Carorna? För att det skall bli optimalt?

Eller gör man det en gång för alla oavsett elektronik och mjukvara??

PostPosted: Wed Aug 26, 2009 17:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

TONNY wrote:
Är det inte nödvändigt att tune dema om högtalarna om det skiljer mycket i ljudkaraktär på Carorna? För att det skall bli optimalt?

Min erfarenhet (dock ingen lag) är att ljudmässiga förändringar oftare kräver justering av högtalarplacering än vad musikaliska skillnader i signalkällan gör. Bästa exemplet är Unidisk 1.1 vs 2.1. Ljudmässigt låter de lika (spelar ungefär lika mycket bas/diskant/mellanregister) men musikaliteten är bättre på 1.1. Det kräver dock ingen omjustering.

Jag har testat att justera mina högtalare efter varje stor mjukvaruförändring på DS''en men min originalposition har varit bäst hittills.

/ Jacob

PostPosted: Wed Aug 26, 2009 21:27 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Cara 2 is the shit!

Upplever musiken som mer framåt nu, mer energi helt enkelt. Ungefär som när jag bytte till Lejonklou Power one :)
Det jag framförallt gillar är att diskanten är lite lugnare och lenare. Störde mig lite på det skarpa ljudet i Cara 1, vilket gjorde att jag i vissa låtar satt och tänkte på vassa s-ljud istället för att njuta. Nu är det problemet borta IMHO.

Me like :)

PostPosted: Wed Aug 26, 2009 22:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Source wrote:
Cara 2 is the shit!
Det jag framförallt gillar är att diskanten är lite lugnare och lenare. Störde mig lite på det skarpa ljudet i Cara 1, vilket gjorde att jag i vissa låtar satt och tänkte på vassa s-ljud istället för att njuta. Nu är det problemet borta IMHO.
Precis, det var det första jag tänkte på. Jobbiga S ljud borta. Kanske beror på vilka högtalare man har. Håller också med bland annat Jajo om den bredare ljudbilden. I mitt fall med högtalarna ganska nära varandra så känns det som en fördel, lite coolt.

PostPosted: Thu Aug 27, 2009 08:01 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Är det någon som vet om den inbyggda volymkontrollen i Majik och Sneaky blivit bättre med Cara 1 och 2?

PostPosted: Thu Aug 27, 2009 08:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Christian wrote:
Source wrote:
Cara 2 is the shit!
Precis, det var det första jag tänkte på. Jobbiga S ljud borta. Kanske beror på vilka högtalare man har. Håller också med bland annat Jajo om den bredare ljudbilden. I mitt fall med högtalarna ganska nära varandra så känns det som en fördel, lite coolt.
Jobbiga s-ljud är det värsta jag vet.. känns lite skumt att så bra DS-burkar skall behöve lida av s-ljud överhuvudtaget, oavsett mjukvara. Jobbiga S-ljud förtar en stor det av musikupplevelsen, svårt att sluta fundera på hur man skall bli av med detta när man väl fått detta problem

PostPosted: Thu Aug 27, 2009 08:50 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

TONNY wrote:
Jobbiga s-ljud är det värsta jag vet.. känns lite skumt att så bra DS-burkar skall behöve lida av s-ljud överhuvudtaget, oavsett mjukvara. Jobbiga S-ljud förtar en stor det av musikupplevelsen, svårt att sluta fundera på hur man skall bli av med detta när man väl fått detta problem
Håller helt klart med!
Det var inte jättedåligt med cara 1, men farligt nära i vissa låtar. Har några låtar jag alltid brukar testa för att höra om det finns jobbiga s-ljud.

Har hört både monitor audio rs6 och en del dali-högtalare som verkligen fått det att kännas som man fått en kniv i örat..inte kul.
Försäljarnas försvar brukar vara -"med de här högtalarna bör man lyssna på akustisk musik, då är de underbara".
Kul att behöva X antal stereos hemma för att kunna lyssna på hela sitt musikbibliotek :roll:

PostPosted: Thu Aug 27, 2009 11:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
TONNY wrote:

Min erfarenhet (dock ingen lag) är att ljudmässiga förändringar oftare kräver justering av högtalarplacering än vad musikaliska skillnader i signalkällan gör. Bästa exemplet är Unidisk 1.1 vs 2.1. Ljudmässigt låter de lika (spelar ungefär lika mycket bas/diskant/mellanregister) men musikaliteten är bättre på 1.1. Det kräver dock ingen omjustering.

Jag har testat att justera mina högtalare efter varje stor mjukvaruförändring på DS''en men min originalposition har varit bäst hittills.

/ Jacob
Intressant!
Jag har funderat lite på detta. Med Bute 0.6 satt det som en smäck hemma hos, med den optimalt intunade högtalarpositionen. Men efter jag flashat in Cara har det känts lite fel, hur jag än har försökt att finputsa. Den optimala positionen har plötsligt känts lite så där, musikerna lite halvpackade om ni vet vad jag menar.

Kan lösningen vara Cara2 om den då är mer musikalisk och mindre hifi som det skrivits? Skall testa under dagen!

PostPosted: Thu Aug 27, 2009 11:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

tusan oxå kan ju bli många hål i väggen om man måste ändra brakitsen för varje mjukvaru uppdatering :D

PostPosted: Thu Aug 27, 2009 11:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Häftmassa? :D

PostPosted: Thu Aug 27, 2009 14:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jaha, då har jag flashat in Cara2 (verkar f.ö. vara officiell nu).

För att citera Ace Ventura: Liiiiiiiike a glove!
Nu är det tight och fint igen. Och musikaliskt som tusan!

Tror du är något på spåren Jajo med din teori om hifimässiga contra musikaliska förändringar i förhållande till intuning av högtalare.

PostPosted: Thu Aug 27, 2009 14:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kul måste oxå hem och testa. Märkligt bara att utveckligen bara går så fort. När släpptes Cara 1 mindre än en mån sen.. Verry nice :mrgreen:

PostPosted: Thu Aug 27, 2009 15:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pär wrote:
Märkligt bara att utveckligen bara går så fort.
FORT!? :?:
Linn DS har funnits i två år och de har fortfarande inte släppt en styrningsmjukvara som är på en acceptansnivå vad gäller intuitivt handhavande!
Jag vill påstå att majoriteten av de som köper Linn DS står ut med LinnGUI och KinskyDesktop endast pga att de i första hand efterfrågar bästa möjliga musikåtergiving. För att nå dit kan man ha överseende med avsaknad av flertalet funktioner.

I den takt det hittills gått för Linn att fixa baskraven sitter jag vidare och längtar efter Cara v. 30.

:twisted:
8)

Om Linn bara visste hur många affärer de missar pga dåligt styrningsprogram!

PostPosted: Thu Aug 27, 2009 15:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
Pär wrote:
Märkligt bara att utveckligen bara går så fort.
FORT!? :?:
Linn DS har funnits i två år och de har fortfarande inte släppt en styrningsmjukvara som är på en acceptansnivå vad gäller intuitivt handhavande!
Jag vill påstå att majoriteten av de som köper Linn DS står ut med LinnGUI och KinskyDesktop endast pga att de i första hand efterfrågar bästa möjliga musikåtergiving. För att nå dit kan man ha överseende med avsaknad av flertalet funktioner.

I den takt det hittills gått för Linn att fixa baskraven sitter jag vidare och längtar efter Cara v. 30.

:twisted:
8)

Om Linn bara visste hur många affärer de missar pga dåligt styrningsprogram!
Håller med här, även om jag inte kör DS än... dock har jag ju läst en del här och på LINN forums.

Varför kan man inte göra en kontrollenhet som typ SONOS, den är tight och funkar kanon. SONOS kan också styras via Ipod touch osv...

Frugan gillade SONOS-enheten skarpt när hon testade den hos ett par kompisar. Laddas någon gång per vecka, startar upp aut när man lyfter upp den, skön att hålla i, tydlig display, lätt att söka. Detta räcker bra tycker jag.

PostPosted: Thu Aug 27, 2009 16:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Visst suger användargränsnittet fett iaf linngui. Men som du säger de som köper linn köper det för återvinningens skull.
Kan leva med taskig användargränsnitt bara jag får underbar musik genom burkarna o de får jag :D kinskey desktop funkar helt okey förmodligen så blir även den bättre med tiden. Är iaf glad med att dom lägger mer krut på musik och mindre på lull lull.

Post new topic  Reply to topic  [ 446 posts ]  Go to page Previous 19 10 11 12 1330 Next

All times are UTC+02:00