Stephan wrote:
Jag tycker att det är en ganska intressant fråga faktiskt.
Om det är så att en digital master som analogiseras och graveras till en LP låter bättre än om den samplas ner till CD-format, så har man ett bevis på att CD-formatet inte har samma kapacitet att låta lika bra som vinyl.
Om det är så att en digital master som analogiseras och graveras till en LP låter bättre än om den spelas oförändrad i en Klimax DS så... Ja det känns omöjligt, om inte den DA som används vid vinylpressningen är bättre än en KDS
Tänker jag rätt?
Nu börjar ju tråden mer och mer dra sig åt design av experiment, av typen man gillar att diskutera på faktiskt.se.
Men min syn på ditt första stycke är att vi kan inte dra slutsatser ang formatet per se, utan vi måste också beakta utrustningen som läser av formatet. För 15 år sedan, pre-Klimax, hade nog utfallet blivet ett annat. En annan kommentar till det stycket är att man borde kunna dra slutsatser även utan att ha tillgång till master:n. Man kan tex lyssna på 50 album (om man väljer dem med lite omsorg) och visar det sig då att tex LP är bäst på alla dessa, ja då kan man ju vara hyggligt säker på att LP är bättre, dvs slutsatserna borde kunna gälla även en större population. En statistiker och vetenskapsteoretiker skulle säkert ha synpunkter och hävda at visst det kan finnas album där detta inte stämmer, på samma sätt som att det kan finnas svarta svanar, det är bara det att vi ännu inte sett någon ännu.
Ang andra stycket så är det väl inte helt orimligt att det finns utrustning som är bättre och som jobbar under bättre förutsättningar i en studio än i en Klimax DS. KDS är nog den bästa spelaren för hemmabruk idag, men den är förmodligen inte den bästa spelare som någonsin kommer att existera, se bara tex hur mycket bättre den sägs vara med ny strömförsörjning, så KDS är ju inte den perfekta referensen dvs "sanningen". Jag kan inget om studioutrustning, men nog borde man ha bättre prylar där än i hemelektronik? Man behöver ju inte kompromissa på samma sätt så man kan ju reglera ström, ha separata rum och stora studios måste ju också ha en helt annan budget än vad en privat hifi-entusiast skulle säkert inte rygga tillbaka för investeringar på många miljoner om det låter bättre.