selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 25, 2025 22:13

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
PostPosted: Fri Aug 14, 2009 16:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har just varit hos P&S några timmar o demat en sprillans Twin (iskall och tidigare ospelad) mot 2200/D (en vecka gammal) och en gammal KDS som fått Dynamik hos linn.

Jäklar va bra KDS/D "gammal" var! Borta var all kasst ljud som fanns i den nya KDS/D. Solklart bäst ljud och bäst musikalitet av alla de KDS vi testade under P&S demokvällen.
Troligen blir den ännu bättre då Dynamik PSU blir inspelad.
Först NU blev jag sugen att skicka min KDS till Linn på upgradering.

Jämförde även den gamla KDS/D med ADS/D och skillnaden är nu liknande som den var på KDS vs ADS utan Dynamik. Dvs ADS låter poppigt, ruffligt (otydligt) men svänger inte lika mycket. (jar ju inte samma sak när vi demade ADS/D mot den nya KDS/D på demokvällen)
obs, alla DS hade Cara1. Förvånande nog hade Linn inte petat in Cara1 på KDS/D men det fixade Gustav i butiken innan vi startade demon.

Över till Twin...ja jäklar vad snyggt den låter!! Men 2200/D är mer musikalisk :mrgreen: och var mer dynamiskt poppig men som med ADS ruffligare i ljudet. Twin är lika analogt insmickrande lent äkta i klangen som KDS och KK. Klimaxgrejjer låter bara SÅ underbart "rätt" och okonstlat äkta..
Men Twin blev bättre ju mer vi spelade, den var ju iskall och med 0 timmars gångtid.
Får göra om testet om några veckor. verkar som att Klimaxgrejjerna behöver mer inspelning än andra produkter, speciellt med Dynamik.
Tror även Twin hade haft fördel av att ha KK istället för som nu AK. Då hör man än bättre hur snyggt den låter.

Men trots den gamla KDS/D är det inte samma magi som det varit i butiken, dock klart närmade nu.

Var tvungen att ösa lite när jag kom hem o spela Hell Bells som vi spelade i butiken. Lyckades få ena steget att slå av efter en timmes ösande AC/DC, premiär för mig. 8) Har aldrig hänt under mina 20+ Linnår. Är det någon som försöker hinta mig om att det behövs dynamik i stegen :wink:

De hade fått in sin KK i svart med Dynamik. :shock: Habegär!
Helt rätt med silverknappar. Snygg kontrast.
Vågar man släpa med sin KK o jämföra?
Martin&Gustav - koppla in KK och börja spela in den :!:
Hoppet upp från AK torde vara avsevärt gör att skillnader i källa/slutsteg lättare hörs.

Tack grabbar för demon! Visst är det underbart med musik, kul hobby vi har. :wink:

PostPosted: Sat Aug 15, 2009 00:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Visst är det underbart med musik, kul hobby vi har. :wink:
Tack för ett trevligt inlägg med mycket bra info. Är själv grymt imponerad av DS efter aftonen, speciellt ADS/D som känns oerhört prisvärd. Blev i ett svagt ögonblick sugen på att sälja 12:an till förmån för en bättre DS än min Majik (läs KDS). För att råda bot på detta så har jag just njutit av Brahms första symfoni, dirigerad av Josef Krips. Givetvis utgiven av Decca. Min är pressad i mars 1957, finns nog inte som studio master flac...

Jag håller med, visst är musik underbart :D

PostPosted: Sat Aug 15, 2009 10:56 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Komri wrote:
Testade ni Movie 05 med Dynamik?

Om inte... finns det några intryck ändå från skillnaden mellan Movie05 och Movie05/D... ?
Vi had den placerad och klart för att spela men hinnad inte! Kunden (Trasiander) har den hema nu och håpas kan lämna hans åsikt?

Jag pratad mycket till LINN igår om vad Dynamik gör till ljudet. Väldigt intressant! Med alla nätdel föran Dynamik, det fanns ''background noise'' some kommer in på nätdelen sen vidare till ''circuitboards''. Det är svårt därefrån för att tar bort detta med filter OSV. Vad dom har gjört med Dynamik är att tar bort ''background noise'' föran ljudkortet! Smart! ... result är att man höra bara music. ''Background noise'' är borta föran det har blivit ett problem!

Presis alla produktor som fåt dynamik har blivit bätre!

www.linnhifi.blogspot.com

PostPosted: Sat Aug 15, 2009 11:28 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Tack grabbar för demon! Visst är det underbart med musik, kul hobby vi har. :wink:[/quote]

Tack själva! Det var cool att se dig (Jan) och dina två poijker på min snygg sofa med ''heads bopping'' ... rolligt!

Jag var sekert att den inspelad KDS/D skulle bli grömt och jag var inte besviken. Som jag sa tidigare, jag var lite nervous för K-twin bara för jag är så imponerade av A2200/D. Men visst är den K-twin bra och jag tror du beskrivad den ljudet perfect ''anologue'' ... skönt! Absolut best jag har hört musik i den her butik even om högtalarna placering (eller kabel) är inte lika bra som vi lyckade på Gilad's kväll.

Jag är med att Akurate/D produktor är lite mer POP och är högsta klass men Klimax är special, timming, ljud kvalitet och presis alla känsla från musiken bara ''flows out''. Jag skrattad med glädje med Mario Biondi och jag är ingen hård rock kille men tänkt att ''stage dive'' mina HiFi bord ner vi spelad ACDC och best performans någonsin från Mr Cash, Hurt, faktisk gjört ont!. Klimax ger ''Live Music''!

Bara för mig att slipa lite ångst och illamående från ha varit på WayOutWest igår kväll och set in KK/D och njuta endå mer ;) Happy Days! Visst, det är kul!

PostPosted: Sat Aug 15, 2009 14:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

peoplesandschmidt wrote:
Vad dom har gjört med Dynamik är att tar bort ''background noise'' föran ljudkortet! Smart! ... result är att man höra bara music. ''Background noise'' är borta föran det har blivit ett problem!
Så du menar att tidigare nätdelar varit brusiga? Det låter ju inte så bra. När Slimline Brilliant kom så påstod Linn att de hade gjort en så otroligt tyst nätdel att bruset knappt gick att mäta och att ett medicintekniskt företag bönade och bad att få köpa den.

Att minska bruset från nätdelen kan nog inte klassas som smart då det är något som alla strävar efter.

PostPosted: Sat Aug 15, 2009 16:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
det är något som alla strävar efter.
Smart! :lol:

PostPosted: Sat Aug 15, 2009 18:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har lyssnat en bra stund nu på min dotters Classic Movie uppgraderad med Dynamik....
Kan bara bekräfta ALLA andra apparater jag hört med uppgradering ,låter bättre!
Ps Movien lyssnade jag på först när den snurrat konstant med musik i 3 dygn.
Musiken flyter bättre,det låter renare och mer musik! Mvh Svante :wink:

PostPosted: Tue Aug 18, 2009 21:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

peoplesandschmidt wrote:
Tack grabbar för demon! Visst är det underbart med musik, kul hobby vi har. :wink:

Tack själva! Det var cool att se dig (Jan) och dina två poijker på min snygg sofa med ''heads bopping'' ... rolligt!

Jag var sekert att den inspelad KDS/D skulle bli grömt och jag var inte besviken. Som jag sa tidigare, jag var lite nervous för K-twin bara för jag är så imponerade av A2200/D. Men visst är den K-twin bra och jag tror du beskrivad den ljudet perfect ''anologue'' ... skönt! Absolut best jag har hört musik i den her butik even om högtalarna placering (eller kabel) är inte lika bra som vi lyckade på Gilad's kväll.

Jag är med att Akurate/D produktor är lite mer POP och är högsta klass men Klimax är special, timming, ljud kvalitet och presis alla känsla från musiken bara ''flows out''. Jag skrattad med glädje med Mario Biondi och jag är ingen hård rock kille men tänkt att ''stage dive'' mina HiFi bord ner vi spelad ACDC och best performans någonsin från Mr Cash, Hurt, faktisk gjört ont!. Klimax ger ''Live Music''!

Bara för mig att slipa lite ångst och illamående från ha varit på WayOutWest igår kväll och set in KK/D och njuta endå mer ;) Happy Days! Visst, det är kul!
Har du hunnit spela in Klimax Twin mera nu och hur står den sig mot Akurate/Dynamik tycker du?

/mvh

PostPosted: Wed Aug 19, 2009 14:50 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Har du hunnit spela in Klimax Twin mera nu och hur står den sig mot Akurate/Dynamik tycker du?

/mvh[/quote]

K-twin är i vårlds klass och even om jag blivit överaskad med skillnaden och nivå från nya A220/D det är en helt annan nivå från K.Twin.

För mig presis allt är följer på platts. Background noise är endå minder en med dynamik, ljudet är mer ''recognisable'' som från LINN. Ljudet är stark men avslappnad ... ner vi gick från A2200/D till K-twin årdet som beskrivad skillnaden var ''Anolog''. Fint, fint trävligt ljud! A2200 känns har ''krash, POP, swing'' ner man jämnför. K-twin är elegant med endå mer detaljer från musik, endå mer klarhet - finness!!

PostPosted: Wed Aug 19, 2009 15:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är er svarta Klimax Kontrol inkopplad nu?
Med den kommer skillnaderna mellan 2200/D och Twin att vara klart större, då KK är SÅ pass mycket tydligare!

PostPosted: Thu Aug 20, 2009 22:14 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Är er svarta Klimax Kontrol inkopplad nu?
Med den kommer skillnaderna mellan 2200/D och Twin att vara klart större, då KK är SÅ pass mycket tydligare!
JA!!!

Jag set in KK/D, KDS/D, K-Twin idag! Var ska man börja?
Ner man Jämnför AK/D med KK/D jag förstor KK/D är för billigt och det kostar 100,000 sek!

Johny Cash, Hurt, man höra skillnaden från ADS/D efter 3s av spelning! Minsta detaljer från dom botton string på guitaren kommer framot och håla i lyften längre. Spelning är mer intensiv, den galna slutet av låten är intensiv men ''under kontrol''!

Leonard Cohen (in my secret life), igen detailjer kommer framot, jag höra inte bara ''Marakas'' mer ''purposeful'' och renare men faktisk höra hur dom slå på handen (see komment 02 neråt) . Med en mindre system man skulle ha tänkt det var en brush på hyatt som spelad eller inte tänkt on detta alls. Man hört dom med AK/D men nu dom tar platts! Man kan plucka utt vilken instrument som helst och följa bara detta i detaljer. Efterklang och nu basen (med den her låt) kommer framot endå renare och endå starkare. Mycket mer punch i basen men perfekt kontrol. Maeve O'Boyle är gröm att lysna på (Bra inspelad och studio master), en riktig band och man kan let plucka utt alla instument, allt finns och allt lävereras! Med KK/D LINN har kommit mycket nära målen av live performans från en HiFi. Ner guitarist ska ''lead'', det kommer framot sen trumare ska gör lite extra, det kommer framot osv! Det har kommit från en bra låt till en performans .... Hur bra som helst! Det är konstit att känna som man ska ''applaud'', ensam i en butik ... rolligt! Nu jag spela ''Hells Bells'' ... aw man!

AK/D är en fantastic produkt, det klara så mycket (mucic, film, phono) men för musik, det är KK/D som gäller, kan det bli bätre?

MVH Martin ...

Komment 02. Två Timmar senare!

OK, Gustaf har kommit inn och vi har diskussion om Marakas, han tror det är hyatt, lyftat på trum kit och vad låter som en slå på handen kan bli brush eller trum pilar över hyatt ... kanche han är ret men rolligt att man höra greijer som man inte tänkt om forut - så galna mycket information! Jan frågad om det var mycket mer från K-twin ner man set in KK/D. Nu jag har fåt lysna två timmar på soffan! Känns som KK/D är den sista grej i en puzel, klick och allting är på platts! Vad är märkbara är att 3k array jobbar nu och visas hur bra den faktisk är! Minsta detaljer med instrument över instrument över instument och fortförande hålas allt ljud båda ihöp och seperat, even på lägre volume - imponerande! Jag elskar 242!

MVH Martin ...

Post new topic  Reply to topic  [ 41 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00