selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 25, 2025 20:16

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: Sneaky
PostPosted: Thu Aug 13, 2009 20:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Har köpt en Sneaky till mitt sovrum tänkte uppgradra den lite har ev tänkt köpa en gammal Majik-I eller Lk140 steg vad tycke ni jag ska satsa på för att få bättre ljud?

Mike

Post subject: Re: Sneaky
PostPosted: Thu Aug 13, 2009 21:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Minge wrote:
Har köpt en Sneaky ... vad tycke ni jag ska satsa på för att få bättre ljud?
Ett par Komponent 110! 8)

PostPosted: Fri Aug 14, 2009 08:58 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Testa förstärkaralternativen ordentligt först om de verkligen blir bättre än den som är inbyggd i Sneaky'n för den är bra, faktiskt oförskämt bra...rappt, tajt och med bra stuns! Av det lilla jag hunnit höra så betvivlar jag starkt att en gammal Majik kan tillföra ngt positivt men som sagt, jämför först och stirra inte på låg effekt på pappret eller vad som skrivs är negativt med digital volymreglering...

anders@digitalinterior.se

PostPosted: Fri Aug 14, 2009 09:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

andkan wrote:
Testa förstärkaralternativen ordentligt först om de verkligen blir bättre än den som är inbyggd i Sneaky'n för den är bra, faktiskt oförskämt bra...rappt, tajt och med bra stuns! Av det lilla jag hunnit höra så betvivlar jag starkt att en gammal Majik kan tillföra ngt positivt men som sagt, jämför först och stirra inte på låg effekt på pappret eller vad som skrivs är negativt med digital volymreglering...
Hade varit skoj att ha möjlihet att testa med ex ett Majik 2100 och ett LK140 vad som händer med ljudet.

Mike

PostPosted: Fri Aug 14, 2009 09:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Håller med linnofil här. k110 och sneaky är en grymt prisvärd kombo. Har kört med sneaky och k104 ett tag själv och du får MYCKET musik för pengarna.

PostPosted: Fri Aug 14, 2009 12:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Pär wrote:
Håller med linnofil här. k110 och sneaky är en grymt prisvärd kombo. Har kört med sneaky och k104 ett tag själv och du får MYCKET musik för pengarna.
Ska nu kolla lite på riktiga högtalare åxå stativare år det bli Majik 109,Katan är det grym skillnad mellan dessa 2?

Mike

Last edited by Minge on Fri Aug 14, 2009 14:00, edited 2 times in total.

PostPosted: Fri Aug 14, 2009 13:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pär wrote:
k110 och sneaky är en grymt prisvärd kombo ... du får MYCKET musik för pengarna.
Jag håller med Pär!
Minge wrote:
Ska nu kolla lite på riktiga högtalare åxå stativare år det bli Majik 109,Katan eller Kan är det grym skillnad mellan dessa 3?
Ja, det är grym skillnad, Kan/Katan/M109 är dubbel prestanda för varje steg! Om jag skulle ranka dem 1-10 så är det:

10 p Majik 109
9,5 p Komponent 110
5 p Katan
4 p Unik
2 p Kan 2
1,5 p Kan 1
1 p Kan 4

Prisvärdaste alternativen blir då Unik på Kolumnstativ och Komponent 110. K110 är verkligen endast ett litet snäpp under Majik 109. Jag har själv haft M109 hemma och jämfört. Att flytta placering 5 mm gör nog större skillnad musikaliskt. K110 hade inte särskilt mycket mindre bas heller.

PostPosted: Fri Aug 14, 2009 13:27 
Site Admin
Site Admin

Minge wrote:
Pär wrote:
Ska nu kolla lite på riktiga högtalare åxå stativare år det bli Majik 109,Katan eller Kan är det grym skillnad mellan dessa 3?

Mike
Håller med de ovan, ska du ha något bättre slutsteg så gå på ordentligt, och då är väl frågan om inte Sneakyn också borde bytas. Vitsen med en Sneaky är väl också att du har ett system som inte ger en kvadratmeter kabelhärva utan litet diskret system som ändå låter grymt bra.

Edit: Sett Linnofils inlägg nu och strök en del om högtalarna, tycker du verkligen Unik är så nära Katan i prestanda? Och är M109 så mycket bättre än Katan även med såpass modest elektronik som vi pratar om nu? Om jag utgår från din lista (har inte hört alla Kan och kompoent) skulle jag vilja ta bort en poäng på Unik och lägga på minst en på Katan.

PostPosted: Fri Aug 14, 2009 15:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sony wrote:
Sett Linnofils inlägg nu och strök en del om högtalarna, tycker du verkligen Unik är så nära Katan i prestanda? Och är M109 så mycket bättre än Katan även med såpass modest elektronik som vi pratar om nu? Om jag utgår från din lista (har inte hört alla Kan och kompoent) skulle jag vilja ta bort en poäng på Unik och lägga på minst en på Katan.
Jag har själv gått från Ninka (som kan sägas likvärdiga med Katan, beror mer på exemplar i min erfarenhet) till Unik på Kolumn utan att märka nån större skillnad. Men att gå från Katan/Ninka till en 2k array högtalare är verkligen stor skillnad. Även att gå från Kan till Unik är verkligt stor skillnad. Allt detta sagt med "normal" Linn elektronik i tankarna. Hur det blir med en Sneaky som slutsteg är svårt att säga. Möjligtvis att Katan förlorar mest på det? De brukar trivas bäst med rejäl förstärkning. Unik är betydligt bättre än vad de flesta tror. Särskilt när de sitter på kolumnstativ. Unik med bästa källan är bättre än K.350A med näst bästa källan. Jag installerade flera par Unik förra helgen på Brakit och de var imponerande hur musikaliskt de lät. (Med bra källa via Knekt.)

Sen håller jag absolut med dig. En Sneaky är riktigt praktisk som ensam burk. Hur volymkontrollen påverkats av Cara vet jag inte. Men Kolektor/LK140 gör säkert en hel del med prestandan, för att inte tala om en Exotik/M2100. Men som sagt, är det syftet med en Sneaky?

PostPosted: Fri Aug 14, 2009 15:17 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Men som sagt, är det syftet med en Sneaky?
Kul fråga, köpte ju min Sneaky för att komma igång med DS och sedan kunna växla över till en bättre spelare och ändå kunna ha Sneakyn som stand alone maskin i ngt annat rum men jösses med Cara uppgraderingen!!! Jag hade faktiskt velat jmf med CD12 samt Akurate CD för jag tror spontant nu att utgången inte är helt given...endast som källa alltså! Och till en CD12 brukar man ju koppla rätt kompetent elektronik...

Billigt är ju inte alltid dåligt nu för tiden! ;)

PostPosted: Fri Aug 14, 2009 15:19 
Site Admin
Site Admin

Linnofil wrote:
Jag har själv gått från Ninka (som kan sägas likvärdiga med Katan, beror mer på exemplar i min erfarenhet) till Unik på Kolumn utan att märka nån större skillnad. Men att gå från Katan/Ninka till en 2k array högtalare är verkligen stor skillnad. Även att gå från Kan till Unik är verkligt stor skillnad. Allt detta sagt med "normal" Linn elektronik i tankarna. Hur det blir med en Sneaky som slutsteg är svårt att säga. Möjligtvis att Katan förlorar mest på det? De brukar trivas bäst med rejäl förstärkning. Unik är betydligt bättre än vad de flesta tror. Särskilt när de sitter på kolumnstativ. Unik med bästa källan är bättre än K.350A med näst bästa källan. Jag installerade flera par Unik förra helgen på Brakit och de var imponerande hur musikaliskt de lät. (Med bra källa via Knekt.)
Intressant att höra. Siffernisse har ett par Unik, eller om det är föregångaren, nedpackade någonstans. Ska se till att låna hem dem och prova vad de går för. Jag litar på vad du säger men vore kul att bilda sig en egen uppfattning hemma.

PostPosted: Mon Aug 17, 2009 14:43 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Sony wrote:
Linnofil wrote:
Intressant att höra. Siffernisse har ett par Unik, eller om det är föregångaren, nedpackade någonstans. Ska se till att låna hem dem och prova vad de går för. Jag litar på vad du säger men vore kul att bilda sig en egen uppfattning hemma.
Lånade hem kompisens majik 140 högtalare i helgen måste säga Sneakyns inbyggda förstärkare är nu med Cara väldigt imponerande för pengarna kanske får satsa på ett par Majik 140.

Mike

PostPosted: Tue Aug 18, 2009 09:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

andkan wrote:
Quote:
Men som sagt, är det syftet med en Sneaky?
Kul fråga, köpte ju min Sneaky för att komma igång med DS och sedan kunna växla över till en bättre spelare och ändå kunna ha Sneakyn som stand alone maskin i ngt annat rum men jösses med Cara uppgraderingen!!! Jag hade faktiskt velat jmf med CD12 samt Akurate CD för jag tror spontant nu att utgången inte är helt given...endast som källa alltså! Och till en CD12 brukar man ju koppla rätt kompetent elektronik...

Billigt är ju inte alltid dåligt nu för tiden! ;)
Verkar som Cara gjort ett stort lyft åt Sneaky.

Är det t.o.m så att Sneaky med Cara är jämförbar med MDS i tidigt utförande (bute heter det va?)?? :shock:

PostPosted: Tue Aug 18, 2009 12:52 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Är det t.o.m så att Sneaky med Cara är jämförbar med MDS i tidigt utförande (bute heter det va?)??
Intressant fråga, när det gäller utrustning överlag så blir vissa musikstycken fallgropar och svåra att hantera "rätt"...dessa brukar vara bra om man snabbt vill belysa skillnader mellan tex olika signalkällor. För egen del så har jag ju på gott och ont lärt mig rätt väl hur en och annan låt funkar resp inte funkar och när man helt plötsligt inser att en enklare källa helt plötsligt inte har några problem alls med att klara komplexa passager som inte var helt självklara innan uppgraderingen och att låten i fråga helt plötsligt bara är helt fantastisk och fullständigt självklar...tja, då gillar jag det! Att sneakyn sedan har fått mycke mer pondus och tryck (dynamik!) är en ren bonus...

Men för att återgå till frågan, om den spelar som en tidig Majik med äldre programvara...vem vet!? Inte otänkbart men vem känner sig manad att jämföra och varför, Majiken har oxå klivit framåt så skillnaden består! Oavsett, att köra Sneaky som en stand alone med ett par vettiga högtalare ger nog antagligen en häftigare musikalisk resa än snart (hur snart?) vilken cd som helst i kombination med valfri kontrol/playback...tex hade jag inte velat byta ut den och vara tvungen att enbart använda min Uni 2.1 som musikkälla någemer oavsett vad jag kopplar den till. Skillnaden är såpass stor idag hemma mellan dem och det är värt att nämna att 2.1 spelar riktigt bra ändå, ända tills man jämför...
:)

PostPosted: Tue Aug 18, 2009 13:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tror inte någon kör MDS i urspr. utförade men det är j..gt intressant att se vad mjukvaran kan göra jämfört med hårdvaran och det känns som en beg Sneakyn kanske kan vara ett ännu hetare alternativ tills man skaffar en MDS/ADS.. :)

Post new topic  Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00