selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 16:23

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 55 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4
Author Message
 Post subject: Re: Keel-kopia
PostPosted: Thu Jul 23, 2009 22:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stephan wrote:
Alla gör affärer med Kina innebär att legitimerar en regim som avrättar medborgare efter summariska rättegångar som inte lever upp till någon internationell standard. Att köpa saker från Kina innebär att man stöder denna regim. Linn tillverkar Komponent-serien i detta land. Detta är egentligen omoraliskt, betydligt mer omoraliskt än att kopiera en Keel.

Man kan förstås köra lite floskler om att folk får det bättre i Kina tack vare den internationella handeln, men sådana argument blir samtidigt ett stöd för handel med alla kriminella regimer.
Samma sak gäller för t ex Turkiet, att åka på charter-resa dit är att stödja deras regim. "Problemet" med Kina är att det
har blivit så vanligt och gemene man ser inte några problem med det, möjligtvis så finns det en del som är skeptiska till
byggkvaliteten, men tyvärr så är det nog få som tänker på diktaturen i Kina när de ser vart produkten är monterad.

/M

PostPosted: Fri Jul 24, 2009 01:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
I o f s så finns det de som betalar licenspengar för att använda andras idéer, allting är inte plankat rakt av utan kompensation.

/M
Precis, här ligger kärnan, tycker jag.

Om Linn hade ansett att deras produkt inte "får" kopieras, så hade de sökt nånslags skydd för produkten, ex. patent eller mönsterskydd (men, som jag sagt tidigare, jag kan inte mycket om hur dessa saker fungerar...). Så länge tillverkaren inte skyddat sitt verk så är det väl inga problem att "kopiera" lösningen. Inget brott har skett och det leder ju till att utvecklingen går framåt.

Att kopiera något som är skyddat via lagar är dock ett brott. Till försvar för sådant finns inga vettiga argument, tycker jag.

PostPosted: Fri Jul 24, 2009 08:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Många i denna tråd verkar inte förstå skillnaden mellan "kopiera rakt av" och "analysera andras produkter i detalj och vidareutveckla".

När det sedan gäller Kina, ska ett företag där lida för hur regimen utövar sin makt?

PostPosted: Fri Jul 24, 2009 12:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Däremot är det intressant med en Keel-kopia till andra tonarmar.

/Erik

PostPosted: Fri Jul 24, 2009 23:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Många i denna tråd verkar inte förstå skillnaden mellan "kopiera rakt av" och "analysera andras produkter i detalj och vidareutveckla".

När det sedan gäller Kina, ska ett företag där lida för hur regimen utövar sin makt?
Jag erkänner att mitt senaste inlägg var lite diffust på just den punkten du tar upp.
Jag får skylla på att det var sent när jag skrev det och jag hade dessutom intagit en viss mängd singelmalt under kvällen :D

"Kopiera rakt av" menar jag är okej så länge man inte bryter mot en lag om patent eller mönsterskydd, men det gör väl ett företag enbart för att tjäna "snabba" pengar, det leder inte utvecklingen framåt. Man kan tycka att det är lite ynkligt att göra så, man "tar" en annans idé. Men å andra sidan, varför inte? Så länge det är lagligt. Om man kan åstadkomma en likadan produkt till billigare pris, så är det ju bra för konsumenten. Men lite orättvist är det ju mot ursprungsföretaget, som har behövt lägga ner mycket resurser på att ta fram lösningen. Detta måste ju företaget ta igen i sitt pris på produkten.

"Analysera andras produkter i detalj och vidareutveckla" tycker jag är aningen ädlare (kanske rentav helt och hållet ädelt), eftersom man faktiskt kommer med något "eget" i slutändan, inte bara en rak kopia att tjäna pengar på. Utvecklingen går framåt, man bryter ny mark.

Keel-kopian kanske skulle platsa nånstans mitt emellan ovannämnda "kopiera" och "analysera" (kanske väldigt nära den sistnämnda)?
Den är ju väldigt lik originalet, men man har ju gjort en viss vidareutveckling då den även passar för andra tonarmar än Linns.

PostPosted: Sun Jul 26, 2009 17:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Till sportis:
Jag vill inte göra en politisk debatt av detta, men att man bojkottar företagen i ett visst land är inte för djävlas med företagen utan för att komma åt regimen (den förlorar inkomster). Med ditt resonemang så vore det OK att handla med företag i Nazityskland, eller Sydafrika under apartheid-regimen, så länge företagen i sig själva vore moraliskt oklanderliga. Jag säger inte att du har fel, och jag bryr mig inte om att kina är en diktatur. Jag tog bara detta som ett exempel på att det är i det närmaste hopplöst att prata om moral i den internationella affärsvärlden. Nästan alla måste mer eller mindre göra moraliska offer för att tjäna pengar.

Att "bara" kopiera VS analysera och utveckla. Jag tycker inte att skillnaden är så stor. Skulle de som analyserar en konkurrents produkter och använder den kunskap som de kommer fram till finare än de som ritar av utan att förstå vad det är som gör produkten bra. Jag tycker inte skillnaden är så stor. I båda fallen nyttjar man underlag som någon annan tagit fram till att tjäna egna pengar, men på två lite olika sätt.

Men återigen, detta är inte någon sanning bara mitt personliga tyckande.

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

PostPosted: Sun Jul 26, 2009 18:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stephan wrote:
Jag tog bara detta som ett exempel på att det är i det närmaste hopplöst att prata om moral i den internationella affärsvärlden. Nästan alla måste mer eller mindre göra moraliska offer för att tjäna pengar..
Jepp!
Vore kul att snacka om detta ämne off-line

PostPosted: Sun Aug 23, 2009 20:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Här finns det lite mera att läsa det är en som köpt den och verkar nöjd.

http://www.pinkfishmedia.net/forum/show ... hp?t=67392

PostPosted: Fri Jan 08, 2010 15:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har en kamrat som kan fixa Keel-kopia till ett rimligt pris. Men han behöver ett original att mäta på för att kunna ge ett rättvist pris. Någon som kan låna ut?
Redan vid 3-4 stycken blir initalkostnaderna acceptabla, hur många kan tänkas hoppa på tåget?

/ B

PostPosted: Fri Jan 08, 2010 17:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag köpte en original Keel i höstas så för mig blir ingen kopia aktuell just nu. Men det är annars en bra idé.

Post new topic  Reply to topic  [ 55 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4

All times are UTC+02:00